Gå til innhold
Arkivverket

[#59885] Kolbein Johannessen Sværen f. 1854 og kona Marta Andersdtr. Haugland til USA


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Marta Andersdatter Haugland (Askøy) f. 1854 giftet seg i 1878 med Kolbein Johannessen Sværen f. 1854. Marta var datter til Anders Samuelsen Haukedal f. 1814 d. 1898 og andre kona (gift 1842) Malena Hansdtr. Sæterstøl f. 1817 d. 1908. De bodde først på Sæterstøl i Åsane før de ca. 1850 kjøpte seg gård på Haugland (i Herdla) på Askøy. I skiftet etter foreldrene til Marta er det sagt at hun og mannen bodde i Amerika.Er det noen som vet hvor denne familien tok veien i USA. Har ikke klart å finne familien som emigrert fra Bergen.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Johannes Svaren Home in 1900: Oslo, Brookings, South Dakota Age: 82 Estimated Birth Year: abt 1818 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Father-in-law Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1886Household Members: Name Age Carl Pederson 39 Mary Pederson 37 Lottie C Pederson 15 Adolph Pederson 8 Cornelia Pederson 6 Johan Pederson 5 Ilvin Pederson 3 Arthur Pederson 2 Henry Pederson 2 Johannes Svaren 82Denne Johannes er kanskje den som er far til Kolbein? Johannes er født nov 1817. Har Kolbein ei søster Mary (Marie eller lignende)?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Martha Sverren Arrival Date: 7 Nov 1882 Estimated Birth Year: abt 1855 Age: 27 Gender: Female Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Place of Origin: Norway Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Hekla Port of Arrival: New York Line: 36 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: M237_459 List Number: 1568 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesKan dette være rett Martha? Reiser sammen med barna Jonna 3 år og Martha 1,5 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for god hjelp! I bygdeboken for Balestrand står det at Johannes Kolbeinsen Sværen var født i 1821 og gift 1. gang med Mari Johannesdtr. Borlaug f. 1809 d. 1851. De fikk barna Johannes f. 1844 som reiste til USA i 1873 og Nils f. 1846 som reiste til USA i 1873.Som enkemann giftet Johannes seg på nytt med Kari Markusdtr Tveit f. 1819 d. 1884. De fikk barna Lars f. 1852 d. 1853, Kolbein f. 1854 som reiste til USA, Markus f. 1858 som reiste sammen med faren til USA i 1886 og Mari f. 1863 som emigrerte til USA.Så spørs det om Kolbein og Marta Sværen lar seg finne igjen i tellingene 1900, 1910 og 1920 i USA.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Var det riktig Martha som reiste i 1882?-Markus bor i nærheten av faren, men har ennå ikke funnet Kolbein.1900 United States Federal CensusName: Marcus J Svaren Home in 1900: Lake Sinai, Brookings, South Dakota Age: 42 Estimated Birth Year: abt 1858 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Anna E Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1886Household Members: Name Age Marcus J Svaren 42 Anna E Svaren 40 Carrie A Svaren 19 Anna C Svaren 17 Johanne Svaren 15 Peder Svaren 13 Johannes Svaren 7 Martha Svaren 4 Arthur M Svaren 1 C T Dean 57 - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Nils J Svaren Home in 1900: Lake Sinai, Brookings, South Dakota Age: 54 Estimated Birth Year: abt 1846 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Oline Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1873Household Members: Name Age Nils J Svaren 54 Oline Svaren 21 Anne Marie Svaren 19 Johannes Svaren 17 Christine Svaren 13 Sorina Svaren 10- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hvis det er riktig Martha i innlegg 4, så ønsker jeg at du legger ut navn og fødselsdato.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tror nok at det er den rette Marta Sværen du har funnet, men hvor barna er født vet jeg dessverre ikke.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fødselsdato på Martha da?Finner de ikke i folketellingen 1900. - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marit Lønøy

Jeg lurer på om det er denne Marta du leiter etterLenkeAnders Smuelsen Haukedal er min tippoldefar. Jeg mener å huske at min bestemor, som var født i 1882, snakket om 'Sværen sine' og de bodde i Bergen Men dette er jeg ikke sikker på. Kanskje de kom tilbake fra USA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei!Det ser ut som om du har funnet en god kandidat, men klarer ikke å finne denne damen etter 1900 i Bergen. Er det noen andre som klarer å finne henne død? Da hadde det vært mulig å sjekke skiftet hennes.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk skal du ha! Da har jeg notert ham i tilleggs - og rettingslisten min. Da gjenstår dødsfallet til Marta....Mvh.Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Enken Marta Sværen, f. Andersen 1854 gifter seg på nytt i Bergen i 1906 med enkemann Berge Østensen Brekke f. 1841: LenkeMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.