Gå til innhold
Arkivverket

[#59887] Crimen Bestialis


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg er i et pussig humør for tiden.På Bjarkøy-Troms ble en mann dømt og avrettet for crimen bestialis.De fleste skjønner hva cb er for noe.Men i en tid der kjøtt var en mangelvare for almuen , hvorfor heiv de kua på grillen og svidde den av ? Jeg personlig ville aldri ha satt tennene i det kjøttet.Ikke med en sånn dressing.Finnes det noen grunn for at dyret også ble avrettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Det sto i loven (Kristian den V's lov, § 6.13.15) at dyret skulle henrettes. Dette kunne av og til få helt utilsiktede konsekvenser: Da Ole Christensen på Kongsberg ble tatt på fersk gjerning med en ku i 1735, ble kua raskt solgt videre før saken ble alminnelig kjent, for så å bli skutt. Den siste eierinnen beklaget seg for retten over det urimelige i at hun fikk tapet for Christensens brøde, 'beklagede hun sig at hun som en fattig Bergmands Kone derover tog den Skade, at Koen blev hende fratagen og ihiel skudt.'Denne konsekvensen må antas å ha gjort dyrets eier forsiktig med å anmelde forbrytelsen til øvrigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

For så vidt står det også i Bibelen at kua skal henrettes; i 3. Mosebok, 20. kapitel, 15. vers:'qui cum iumento et pecore coierit morte moriatur pecus quoque occidite'Her gjelder det altså 'pecus', som såvidt jeg har forstått betyr 'ku' - men det ser ut som om kong Kristian la samme dom også for hester, sauer og høns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Lovbestemmelsen var hjemlet i bibelen og det nevnte bibelsted heter i norsk oversettelse: 'En mann som har omgang med et dyr, skal dø, og dyret skal dere drepe'. Hvorfor de skulle brennes var vel at den 'vederstyggelige synden' skulle renses ved ild.Jeg har funnet en lignende sak med en hest i tingboka for Hadeland i 1729 og jeg har skrevet av hele saken: http://home.c2i.net/oavesthagen/rettsak.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Jeg sitter nå med Rulle over slaver fra Trondhjems Slaveri (1764-1823) hvor Tøger Olsen Sveebakken ble dømt til å sitte i Trondhjems Slaveri for Crimen Bestialis. Saken var oppe i Høyesterett 27. mai 1820, og dommen var at Tøger Olsen skulle sitte 'paa Kongens Naade' - dvs. til kongen fant det for godt å frigi fangen.På en løs lapp inne i protokollen har en person (ikke underskrevet - og uten annen form for identifisering) skrevet at slaven Tøger Olsen hadde oppført seg stille og vel, og vil anbefale ham på beste måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Denne hovedoppgaven i historie, 'Fortielse og straff : rettsforfølgelsen av crimen bestialitatis i Norge 1687-1842' av Øystein Viskum, svarer på de fleste spørmålene om crimen bestialis. LenkeDet er riktig at kua ble brent på grunn av forestillingen om at den var uren etter det som hadde skjedd. Viskum har også en rekke interessante opplysninger om lovgivning, rettspraksis, hyppigheten av slike saker og hvem de tiltalte var.mvh. Ola Teige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jan Guillou hadde for en stund siden en serie på TV om hekseprosessene i Sverige. Han la der fram følgende nøkkeltall: Omkring 300 kvinner ble henrettet (med sverd og liket brent) pga hekseri iløpet av 1600-tallet. Samtidig ble nær 700 menn henrettet pga seksuell omgang med dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.