Gå til innhold
Arkivverket

[#59890] Bergstrøm gård i Aremark


Gjest Jan Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Braathen

Jeg leter etter Jonas Jørgensen Bergstrøm.Jeg har tidligere hatt et innlegg #57022 som har omhandlet hans slekt. Grunnen til at jeg oppretter et nytt innlegg er at jeg legger det under Østfold.Jonas Jørgensen skal være født ca. 1711 og sannsynligvis i Sverige. Jeg mener at dette sto i Borre Bygdebok (hvor han etter hvert bodde). Jeg vet ikke helt om dette stemmer. Websiden til den elektroniske siden av Borre Bygdebok er under rekonstruksjon. Det jeg vet er at han giftet seg med Mette Christophersdatter i Moss kirke 16. desember1740. Se LenkeHan fikk to barn med henne som ble døpt i Moss kirke. Deretter flyttet familien til Borre hvor de tredje barn i 1746. Mette døde i 1751 og Jonas giftet seg igjen med Maria Larsdatter 5. januar 1756 i Borre kirke. Han døde 16. oktober 1767.Siden den eneste referansen til Sverige er i Borre Bygdebok, er jeg litt usikker på om dette er riktig. Det er en Bergstrøm gård i Aremark. Kan Jonas Jørgensen ha kommer derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Du bør selv se på dette: Nordre Jarlsberg skifteprotokoll 10 1761-1773 fol.174B-175A/B (nevnt i innlegg 4 i 57022). I Våle bygdebok s.829 (DER - ikke i Borre Bygdebok - står det at han er født i Sverige (nevnt i innlegg 6 i 57022).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Hei Jon Erik.Jeg er klar over at det er flere henvisninger til at han er svensk, men jeg sier som de gjør i Posten reklamene 'skeptisk'. Jeg tar alltid informasjonen i bygdebøkene med en 'liten klype salt'.Jeg har ikke sett i selve skifteprotokollen du henviser til. Dersom kone #2 (Maria Larsdatter) var død før Jonas, hvem har isåfall avgitt informasjonen om at Jonas var svensk?Jeg har søkt igjennom invandrerarkivet [url="http://www.museumsnett.no/ikm/arkivet.htm>http://www.museumsnett.no/ikm/arkivet.htm og har ikke funnet ham. Han ble født i 1711 og ble gift (første gang) i Moss 16. desember 1740. Dersom han var svensk, så kom han først inn til Østfold i tidsrommet før 1740. Det kan være en 'liten' mulighet at han først kom innom Aremark/Marker til gården Bergstrøm og derav tok 'navnet' Bergstrøm. Derfor søker jeg informasjon vedrørende beboere på Bergstrøm gård på begynnelsen av 1700 tallet. Kanskje det kan være henvisninger til fødested i Sverige. Eller er det en liten mulighet for at han faktisk var fra Bergstrøm gård. Siden Karl 12. innvaderte Norge i 1716 og 1718, var vel ikke svensker det mest populære folket den nærmeste tidsrommet.Jeg har søkt etter Jonas Bergstrøm i FS og finner ingen som passer i Sverige (bare ekteskapet i Moss).Jeg henviste til bygdeboken i Borre, da Jonas ved flere anledninger bodde i Borre. Faktisk er noen av gårdene i Borre bygdebok fra 'Våle (Re)'. Den elektroniske versjone er for tiden nede,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg er ganske godt kjent med Bergstrøm i Aremark. Jeg har ikke væert borti navnet Jonas Jørgensen. Skulle han dukke opp skal jeg gi deg bedskjed.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

”Jonas”, er en typisk svensk form av Johannes. (Neppe noe annet navn i vår kulturkrets har flere varianter enn Johannes). Derfor behøver han nødvendigvis ikke vært ført som JONAS i eventuelle dokumenter som måtte foreligge.Når svensken Jonas Jørgensen Bergstrøm er ikke å finne i innvandrerarkivet (herunder listene fra 1734 som T.H.Vigerust har lagt ut [url="http://www.vigerust.net/immigrant/svensker1734_moss.html>Lenke , Lenke og Lenke ), tror jeg det kan se ut til at han må ha ankommet Norge mellom 1734 og 1740.Jeg vet ikke om det er undersøkt om det finnes en forbindelse mellom den mye yngre Peter/Petter Bergstøm som befinner seg i Larvik ved århundre-skiftet. Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.