Gå til innhold
Arkivverket

[#59900] Giert Sørensen og Lisbet Giliusdatters barn, Egelands Jernverk


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

HeiJeg har blandt mine aner Giert Sørensen og Lisbet Giliusdatter. Og jeg har søkt rundt på internett og funnet en liste over deres barn. Den mest detaljerte listen har jeg dog funnet her på brukerforum under tema: 26105 ([url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26105&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke) startet av Oddbjørn Johannessen.Men det er noen av disse barna jeg ikke er i stand til å finne. Her er listen over de barna jeg har funnet:Anne - døbt mar 1739 (Gjerstad Mini A2) LenkeHelvig - døbt jan 1741 (Gjerstad Mini A2) LenkeJohane - døbt mai 1743 (Gjerstad Mini A2) LenkeGiert - døbt apr 1747 (Risør/Søndeled Klok B1) LenkeJohane - døbt nov 1752 (Risør/Søndeled Klok B1) LenkeDaarte - døbt apr 1760 (Risør/Søndeled Klok B1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Har du sett i Søndeled slektshistorie bind V, står endel der såvidt jeg kan se i farten.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Har dessverre ikke umiddelbar tilgang til Søndeleds Slektshistorie. Derfor skrev jeg dette temaet. Kan du si meg hvilke sider dette står på, så kan jeg få en kontakt til å dra på Statsarkivet i Kr.Sand.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei ! Finner en del i søndeled slekthistorie bind V fra side 598 og til og med 608.Det er vel helst sønnen Gilius sin etterslekt og lite om etterslekten til de andre barna du manglet info om. Så det blir mye å skrive inn her, men kan selvfølgelig sende privat om du så ønsker !Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Det er faktisk datteren Helvig sin etterslekt som er 'min' gren. Men tar gjerne i mot. obaaltvedt (krøll-alpha) gmail.comOle-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Punkt 1. Det skulle vært Lisbet (Elisabet) og ikke Helvig som jeg skrev i forrige innlegg.Punkt 2. Jeg gjentar mitt opprinnelige spørsmål. Hvor kan jeg finne dokumentasjonen som gir meg alle de barna som står nevnt i mitt første innlegg. Har nå fått tilgang til Søndeleds Slektshistorie og ser samme liste der, uten kilde-referanse for disse jeg leter etter. Hvilket belegg har da forfatteren for å kunne si at dette er sant? Nå vil jeg ikke starte enda en tråd med temaet hvorvidt kan vi stole på de slektshistoriske verk som er skrevet. Men jeg ønsker ikke å ta annenhåndsinformasjon med annet enn en klype salt før jeg får 'bevisene' lagt på bordet.Så inntil jeg finner dåpsinnførsler for disse barna så får jeg bare sette noter om at disse jeg ikke finner, ikke med overveiende sannsynlighet tilhører familien.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til overskriften: Du mener vel Søren Giertsens og Lisbeth Giliusdatters barn? De er også mine aner, og jeg har gransket denne slekta ganske grundig (oppsummert bl.a. i to artikler i Grenland Ættehistorielags medlemsblad Ætt og Annet nr. 73 og 74).Jeg har det litt travelt nå, men vender tilbake til saken i kveld en gang. La meg bare i all hast nevne at dåpsinnførselen for Lisbeth Giliusdtr. er litt 'problematisk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Problemene med å finne dåpen til noen av det nevnte parets barn, skyldes antakelig bl.a. en del manglende (ikke bevarte?) innførsler fra perioden ca. 1745-ca. 1760. Søndeled ble overført fra Gjerstad til Risør prestegjeld i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg også nevne at en viktig kilde her er skiftet etter Søren Giertsen (august 1763), som jeg har en kopi av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Ole-Bjørn!Opplysningene om barneflokken ved skiftet etter Søren Giertsen burde være dokumentasjon god nok. Så får vi heller leve med at vi ikke kan finne dåpen til alle barna.Jeg siterer litt fra skiftets 'vitale' deler:'...Giør Witterligt: at Ao 1763. Den 24de Augt: vare Vi efter foregaaende Proclamation (...) udj Huusmand Søren Paalsens Huus paa Gaarden Lille Søndeløv i Søndeløw Sogn, til (...) at foretage og afhandle et lovligt Arveskifte efter afgl: Marsmæster ved det Egelandsche Jernværk Søren Giertsen (....) og det(?) til Deeling imellem hands efterladte Enke Elisabeth Egiliusdatter, og Deres udj Ægteskab Sammenavlede Børn der var: 1 Gillius Sørensen 18 Aar gl., 2 Giert Sørensen 16 1/2 Aar gl., 3de Søn Johannes Sørensen 13 3/4 Aar gl., 4de Søn Jørgen Sørensen 13 3/4 Aar gl. og tvilling med nest forrige, 5te Datteren Anne Sørensdatter 24 1/2 Aar gl., 6te Datter Helvig Sørensdatter 22 1/2 Aar g., 7de Datter Karen Sørensdatter 8 1/2 Aar gl., 8de Datter Johanne Sørensdatter 6 1/2 Aar gl., 9de Datter Dorthe Sørensdatter 3 1/4 Aar gl., 10de Datteren Anne Helvigsdatter 1 1/4 Aar gl. Alle hiemme i Sterv boe Huuset undtagen Datteren Helvig Sørensdatter der var i tieneste (Hus?) i Riisøer. Ved Skiftet var tilstæde Stervboe Enken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Oddbjørn,Du har helt rett.....burde stått Søren Giertsen og ikke Giert Sørensen.Når det gjelder skifte så er det for meg dokumentasjon god nok, som for, vil jeg tro, enhver annen. Det jeg tenkte på i mitt forrige innlegg var at det ikke var kildehenvisning overhode i Søndeleds Slektshistorie. Og jeg derfor etterlyste akkurat det du viste til....Skifte.Du skulle ikke tilfeldigvis ha en digitalisert versjon av skifte, du kunne sende?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har kun en fotostatkopi av det originale skiftet, men om jeg får postadressen din, kan jeg sende deg en papirkopi av det. Arkene er for store for min lille skanner.Kan jeg spørre hvilket av Søren Gjertsens og Lisbeth Giliusdatters barn som er din ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Send meg en e-post på obaaltvedt (krøllalfa) gmail.com så sender jeg min postadresse.Jeg er etterkommer etter Helvig Sørensdatter og Petter Halvorsen. Videre så er det Søren Pettersen og Tonje Engvoldsdatter, videre Halvor Sørensen og Johanne Christensdatter.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.