Gå til innhold
Arkivverket

[#59904] Anders Nilssen Berge og Magnhild Amundsdtr. Løen Voss, Hordaland


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg finner Anders Nilssen Berge og Magnhild Amundsdtr. Løen gift i 1804 i Opheim sogn på Voss. Begge skal være født rundt 1772.Nils Nilssen Berge hadde en sønn Anders til dåpen 1771, men denne døde 1/2 år gammel.Magnhild var kanskje datter til Amund Mikkelsen som bodde på Løen i 1801. Han var gift for andre gang og Magnhild kan ha vært datter i første ekteskap. Det er mulig at de var tilflyttere og at hun var født et annet sted.Jeg søker fødselsår og navn på foreldrene for både Anders og Magnhild.Dette paret hadde en sønn Nils Andersen som skal ha vært døpt rundt 1805. Jeg finner ikke han døpt i kirkeboka for Voss. Derimot finner jeg søstera Katla Andersdtr. døpt der 1809.De hadde også en sønn med navn Amund eller Omund født rundt 1811.Familien bosatte seg på Halsnøy Kloster i Fjelberg før 1824. Der bodde de da to av barna ble konfirmert. De kan også ha bodd på Kysnes i Strandebarm før de kom til Fjelberg.Er det noen som har kjenskap til denne familien eller har tilgang til bygdebøker for de aktuelle stedene?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

På Løen i Vossestrand finner jeg Oddmund Mikkjelson Løn-Giljarhus 1733-1823 g 1757 Katla Jonsdtr. Løn 1734-1794, de har datteren Magnhilda, intet fødselsår oppgitt i BB, som i 1804 gifter seg med Anders Nilsson Berge, må ha flyttet fra bygda iflg BB. På Berge finner jeg Nils Nilsson Berge 1743-1798 g 1769 Ingri Kjelsdtr. øvre Oppheim 1747-1792, de har Anders født 1772 som g 1804 med Magnhilda Oddmundsdtr., budde her nokre år, men flytte sidan ut av bygda. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Jeg får lese gjennom kirkeboka en gang til for å se om jeg finner dåpen til Anders Nilssen og sønnen Nils. Jag fant Anders konfirmert i 1789. Det gjenstår også å finne endelig bevis for at det var denne familien som bodde på Kysnes i 1812. Anders døde i 1863 og Magnhild i 1858. Navnet Oddmund er blitt til Amund i krikeboka for Fjelberg.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arne D. Tveit

Klokker boka for Eid sogn i Fjelberg prestegj. bekrefter at Anders Nilssen og Magnhild Amundsdtr. (Oddmundsdtr.) bodde på Kysnes før de kom til Halsnøy Kloster rundt 1816. Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Torodd: Det var en interessant tanke. Jeg må tilstå at jeg ikke har kunskaper om haugianerne, men har hørt at det var mange av dem i Sunnhordland.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.