Gå til innhold
Arkivverket

[#59909] Pernille Karlsdatter f 1771 bodde på på Vestre Berg i Furnes


Gjest Annar Steen
 Del

Recommended Posts

Gjest Annar Steen

Pernille Karlsdatter antatt f 1771 gift med Anders Bredesen Heggen fra Helgøya. De ble brukerpar på Vestre Berg i Furnes. De fikk ei datter Anne i 1795. Anne med ektemann tok over Vestre Berg etter foreldrene. Hvor var Pernille fra og hvem var hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er ei Pernille som blir døpt som siste dåpsbarn i 1770 på Nes. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9084&idx_id=9084&uid=ny&idx_side=-321>LenkeHennes far er Karl Michelsen, og han tror jeg knyttes til Heggen (på Helgøya) og moren heter Kari Othersdatter som knyttes til Bacherud.Vi finner Pernilles mor, Karen/Kari igjen som føderådsenke ved 1801-tellinga på nettopp Bacherud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Kari Karlsdatter g m Paul Fransen Stav. Han var nok husmann på Sund i 1801. Dette paret var haugianere og de ble brukerpar på en gård i Land, men jeg er ikke sikker på hvor.Bakkerud var forresten også en del av haugianernes virkeområde. Gårdbrukeren på Voll i Vang byttet til seg Bakkerud. Uten at jeg har detaljene forran meg nå, men det kan jeg jo skaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Interessant, Thor! Haugianerne var jo ofte fremgangsorienterte gårdbrukere.Kari, Pernilles søster, havnet et sted i Land sammen med ektemannen. Men hvor kom han fra? - Stav på Øya, eller kom han fra Stav på fastlandet (Stavsjø) ?-Furnesining var han vel ikke?!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Han var Øying.Siden du listet opp, så er det også to Storstav og Veltstav i Ringsaker hovedsogn også. En mye brukt skrivemåte er Staff, men det kommer vel fra kanselistil og dansk-tyske embedsmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Bakkerud var virkelig et senter for Haugianerne. Bl a anla H. Nilsen Hauge et boktrykkeri der. Otter utvandret til Fosnes hvor han drev gård og gjestegiveri som han overtok etter 'Vennene'. Søstra, Kari som jeg sa kom til Land, flyttet videre med mannen Nordafjells. De kom til en gård som skulle hete Sodnak eller noe lignende. Er det noen som vet hvor den er?Så tok altså Paul Eriksen Voll over Bakkerud. Han var også en meget sentral haugianer. Tjenestewdrengen Hans Toresen fra Klungset kjøpte 'Det Kristiansandske Bogtrykkeri'. Det betyr vel at han lærte boktrykkerkunsten på Bakkerud? Han kalte seg forøvrig også Bakkerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Da vart det litt spennende. Mikkel Markusen gift til Raknerud. Første kone het Berte Torstensdatter. Mikkel gift oppatt med Eli Pedersdatter. I andre ekteskap ble han far til Karl Mikkelsen. Karl M. ble i første ekteskap gift med Kari Johannesdatter Bakkerud. I andre ekteskap med Kari Ottersdatter (se ovenfor). Opphavet til Mikkel Markusen er ikke kjent. Imidlertid er det en Mikkel Markusen som er f på østre Mølstad ca 1680. Markus er ikke et vanlig navn og fødselsdatoen til Mikkel Markusen Mølstad er ikke helt urimelig om en prøver å overføre den til Mikkel Markusen på Raknerud. Da Mikkel døde, var broren Erik Mikkelsen Bjørnstad verge for Karl. Erik Markusen Mølstad er bror til Mikkel Markusen Mølstad. De hadde en tredje bror som het Karl Markusen. Da kunne dette ha vært enkelt, men ett eller annet sted har jeg funnet at Mikkel Markusen Mølstad er registrert i live i 1748 på østre Mølstad. Dermed kan en ikke slutte at Mikkel Markusen Raknerud var fra Mølstad. Mikkel M. på Raknerud døde ca 1745 og enka giftet seg att.Noen som har lyst til å prøve seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 7.Kari Carlsdatter lever faktisk i 1865. Hun er føderådskone på gården Sotnak i Næsset i Romsdal. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f61543&gardpostnr=16&merk=16#ovre>LenkeSelv om jeg ikke helt klarer å plassere denne Otter Olsen på Sotnakrøen Lenke og sønnen hans Paul Ottersen på nabobruket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Forlengelse av foregående innlegg:Otto Olsen og Kirsti Paulsdatter inngikk ekteskap i Næsset i Romsdal 12.juli 1830. Nedre felt i venstre spalte Lenke . (Det er vel Kirsti Paulsdatter som eventuelt har en forbindelse til Helgøya)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Da var det altså en gård som het Sotnak. Når det gjelder Otter Olsen, så er det vel helst slik at han og kona ikke var i slekt? Kjersti Paulsdatter var f etter 1801. Det betyr altså at hun nok er oppkalt etter ei søster som er død?? For paret fikk jo ei datter med dette navnet før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det spørs om denne Kirsti Paulsdatter er eldre enn hva som fremkommer av folketellinga i 1865, og at hun egentlig er identisk med den Kirsten vi finner på Sund (Helgøya) i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f10411&gardpostnr=180&personpostnr=2736&merk=2736#ovre>Lenke . Lille-søstra Pernille på Sotnak Lenke , er ført som 66 åring (og skulle således ha vært født på Nes/Helgøya) Hun skulle fått en sønn som 52-åring (tvilsomt), men etter alt å dømme må hun være identisk med den Pernille som døpes i Nesset i 1814 (med Paul/Kari som foreldre), og burde dermed vært kun drøyt 50 år i 1865.Siden jeg ikke klarer å finne noe barn som heter Kirsti Paulsdatter (f. 1799) som død i Nes, fram mot 1803, (1803 er året da Paul/Kari fikk datteren Marthe på Nes), vil jeg tro at Kirsti (og ikke Pernille) burde vært ført som 66-åring.Dette er jo detaljer, men denne Otter Olsen (Kirstis ektefelle) blir jeg ikke klok på . (Jeg klarer bl.annet ikke å finne ham som døpt i Nesset omkring 1803) Det er veldig fristende å anta at også han har en hedemarksforbindelse (ut fra navnet og forholdet til Bakkerud), og at ekteparet dermed kan ha vært i relativt nær slekt. Men her må det nok legges ut et nytt tema. (Se derfor denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Leif Salicath

Hei Annar ! Er du i familie med banksjef Annar Steen (1868-), så vil jeg gjerne komme i kontakt med deg. Jeg har forsøkt å finne deg på DIS, men må prøve her. Hvis du søker på slektsforskerbasen i DIS NO så finner du min mailadresse der. mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Neida, noe så fint har vi ikke i familien. En av mine forfedre var fra en plass som kaltes Stensveen. Så ble tok han det som etternavn, men gjorde det senere litt kortere og piffet det opp med en dobbelt e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.