Gå til innhold
Arkivverket

[#59910] Kjenner nokon til Carl Otto Grande, 1900 +/-


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

I 1877 overtok C. Grande saman med nokre folk frå Haugesund eit nytt skip bygd i Rosendal. I 1905 vart skipet seld. Då stod denne karen som Otto Grande. Sidan det var tvil om det var same karen, vart han avkrevd ei erklæring. I den sa han at han eigentleg heitte Carl Oto Grande.Med andre ord må han ha vore vaksen i 1877 og levd til 1905 +. Problemet er berre at eg ikkje finn han, korkje i Haugesund eller ved hjelp av 'globalt søk' her på DA. Difor spør eg om nokre andre har vore borti denne karen, som må ha hatt tilknyting til skip og skipsfart.Til orientering: Det er ikkje den Otto Grande som finst i ft1900 i Bergen og som er fødd i Haugesund i 1873; heller ikkje far hans (Christian). Men dei kan godt vera i slekt; kva veit eg?På førehand takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å nevne skips-navn fra forlis og sjøskadene.1890 Galeas GRØNNINGEN fra Haugesund . Otto Grande skipper.1895 Galeas ROSENDAL ,( personalsak )otto Grande.Det var også nevnt en Jagt fra 1884 der hans navn var nevnt. Vel ikke så lett å lete i dette registeret? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk for innspela så langt. Den siste familien veit eg om. Ein son av Christian bur òg i Bergen, f. 1873 i Haugesund. Men kor denne Carl Otto er i 1900, har eg ikkje funne. Men han er ein eller annan stad i 1905, så han er i live i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser nå at det må være den samme Otto Grande som du har funnet i Bergen som jeg fant i forrige lenke: LenkeCarl Otto Grande kan vel godt ha vært utenlands i 1900-tellingen. Sjømenn ble vel ikke alltid registrert i folketellinger?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han er ikke i skipstellingen for 1900.Ellers så registerer jeg at det er Grande flere steder i Landet, de fleste i Trøndelag, men også i M&R.På Dis ser jeg at Otto Grande var et vanlig navn på 1700- og tidlig 1800-tall.Der er flere Carl Grande i immigrasjosnprotokollene på ancestr, men jeg har ikke tilgang f.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den siste der kan sjølvsagt vera ein kandidat. Det eg no veit, er at han skal ha være skipper på 'Loyal' frå skuta var ny i 1877 og fram til 1885; han var samstundes medeigar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har funnet flg, men vet jo ikke om noen av dem kan være 'din' Bjørn;1902-1903: Tvangsauksjon Steinkjellergaten 10, eier Otto Grande. Forøvrig nabohuset. og samtidig fant jeg at skomaker Peder Johannessen som eide vårt hus den gang også hadde tvangsauksjon, og likeledes Kaffe-Friele..... 1906: Redaktør Otto Grande i 'Norsk Skakblad'. Hva nå det kan være....1916-1917: Nordlands avis II: I 1916 - 1917 har en Otto Grande annonser i Nordlands avis der han vil kjøpe 'Ilandrevet Raagummi, Vox etc. kjøpes. Prøver med opgave over kvantum bedes sendt Otto Grande, Kristiania'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, jeg tror ihvertfall nr 1 og 3 må være han som fabrikkerer innleggssåler. Han har vel kjøpt seg hus etter 1900 i Stenkjelleren, så har geskjeften gått dårlig, tvangsauksjon og flytting til Oslo. Men hva kan 'Norsk Skakblad' være for noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Redaktøren er nok samme mann også, han hadde skoforretning i Akersgata. Så da var vel dette bom også, Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Otto som er født på Grande, Leksvik, i 1842, se (11), døde i 1900.Så tror jeg at Christian i Bergen er hans bror. Finner en som passer i 1865 som tjener på en nabogård i Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg finner ikke barna konfirmert i Bodø, men eldste datteren vies her i Bergen i 1905 Lenke med farmer Thomas Olai Knudsen fra Årstad f 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Forlovererklæring datteren i 1905, hennes oppholdssted Mæland, først Bodø og et eller annet med Alv, begge overstrøket Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det einaste problemet med dette er at namnet Carl ikkje finst hjå faren. Og han skriv seg som C. Grande når han er skipper og eigar av Loyal på 1880-talet - og som fullt namn Carl Otto i ei erklæring til Bergens skipsregister i 1905, medan denne karen er døypt Otto Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.