Gå til innhold
Arkivverket

[#59910] Kjenner nokon til Carl Otto Grande, 1900 +/-


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er en ung Christian Grande fra Haugesund som reiser til USa for å søke hyre: LenkeKan det være en slektning? Det finnes ganske mange Grande-etternavn på emigrantlister i digitalarkivet, men har ikke funnet Carl Otto der.Lurer på om ikke sjøfolk ble registeret på en annen måte og ikke på emigrantlister, vanligvis? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På emigrantlister fra Trondheim 1867-1930 finnes ikke mindre enn 180 personer med Grande som etternavn.Har ikke sjekket på Ellis Island men kan jo prøve der også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har sjekket immigrantlistene på Ancestry, mange Carl Grande, men ingen Carl Otto. Har ikke tilgang så jeg får ikke lest dokumentene.Jeg tror at det er Otto Rasmus Grande. Kan den Cen egentlig være en O? Har du sett originalen, Bjørn.Otto (Rasmus) passer bra. Han er f i 1847. Er i Bergen rundt 1886, dette fordi datteren Anne Karoline blir født i Bergen 26.6.86, hjemmedøpt i Bergen av pastor Madsen i Bergen 28.8.86, stadfestet i Bodø 5.3.87, så da er altså familien tilbake i Bodø [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6648&idx_id=6648&uid=ny&idx_side=-60>LenkeSå tenker jeg at familien flytter til Bergen, eller evt Alversund (Meland, Hamre) etter 1900-tellingen. Det passer også bra. Han nevnes som los og som fisker. Kan passe. Han bruker bare navnet Otto, ikke Rasmus. Alderen passer.Lurer på hvor pastor Madsen holdt til i Bergen i 1886? Kan det være han her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og bare for å ha nevnt det også, familien Walnum var predikanter i Foreningen til motarbeidels av Omstreifere Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det hjelper ikkje kor mykje ein gjerne vil tru at det er Otto Rasmus det er snakk om. Men det er det ikkje. Det står innført i Bergens skipsregisterer at fyren har erklært at hans fulle namn er Carl Otto Grande. Eg har kopi av protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da. Jeg skal ikke krangle med deg om det, Bjørn. Jeg har ikke sett dokumentene.Kan han være svensk?Er sjømannsruller og loddtrekningslister sjekket?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Han er ikkje reg. sjømann i Bergen. Andre stader har eg ikkje hatt høve til å leita enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skipet.no :49) Galeas ROSENDAL (JMCT) Bygd i Kvindeherred 110 brt, 96 nrt 87.5 x 23.2 x 9.8 1873: Okt.: Levert som ROSENDAL for L. Christophersen, Skudeneshavn 1877: Solgt til J. Rasmussen m.fl., Stavanger 1880: Solgt til K. R. Mæland m.fl., Haugesund 1898: Ikke lenger i Veritas 1902: 25.09.: Solgt til Wigleik Rogde m.fl., Bergen 1912. 03.10.: Grunnstøtte på Dog Head Sand på reise Bergen – Lorient med rogn og tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1865 er der en skipsfører Carl Otto Gregersen i Lillesand, 33 år. Født i Vestre Moland. Nå finner jeg ingen gårder med navnet Grande i området, men det kan jo være mange grunner til at man tok et annet etternavn. Det var jo ikke helt uvanlig før navneloven kom. Han kan vel være litt i eldste laget, men verdt å undersøke. Han er gift med en 21 år gml kvinne, men de står ikke oppført med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om dette ikke er samme Carl Otto Gregersen her i Lillesand i 1900. ( riktignok ført uten mellomnavn, men samme alder) LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, det er han Gunn. Hvis du går inn på 1900-tellingen her på DA så finner du at han hadde vakt på tollboden natten mellom2. og 3. desember, altså da tellingen ble foretatt.Så da er det nok ikke han heller.Der skal vel være skipsliste fra 1875 også.. Hvor er det den befinner seg, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg søkt på bare fornavn Carl Otto i landsomfattende søk i 1865 både Digitalarkivet og RHD uten å finne noen ledetråder. Fant en jægtefører i Sogn og Fjor.. men det blir som nål i høystakken.Har prøvd Grade i hele verden men heller ikke noe treff på Carl Otto .Masse Grander registrert på DIStreff, men ingen som passer.Litt av et mysterie. Heller ikke i gravminneregisteret fant jeg noe.Ser under forlis og sjøskader er nevnt 1893 kutter BRIDE fra Kristiansand S. Havarerte ved støtt.Eiere Karl Bjørnes .. Otto Grande Skipper?Kjenner ikke til skipslister som kan hjelpe her heller.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Siden det er så få kandidater, kan kanskje denne vurderes LenkeFeil etternavn, men ellers stemmer mye. Riktige fornavn, maritim tilknytning, alder i ventet område...Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (39) er vel alder i yngste laget. Elles synest denne karen å framstå meir og meir som eit skrømt. Det er han og tre karar frå Haugesund som får bygd galeasen Loyal i Rosendal i 1877. Og han ser ut til å vera einaste av dei som er sjømann. Etter det eg veit førde han Loyal frå ho var ny og fram til 1885. Då tok Torstein Onarheim over som skipper. I sitatet frå bilbrevet i skipsreg. for Bergen (gjort i 1905) står han som C. Grande, med strek under C. I skøytet frå dei fire til Jens Gjerdesjøen i 1904 skriv han seg for Oto Grande. Difor er det tvil om det er same karen. Men etter ei stund kjem det ei erklæring frå Grande kor han seier at han eigentleg heiter Carl Otto Grande. Det er alt eg førebels veit om han. Men eg voner framleis at det kjem fram papir som seier noko om t.d. kor i verda han bur eller er ifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lagt inn et oppslagstema for Grande-stedene i Nord-Trøndelag. Er fortsatt interessert i flere opplysninger om Otto Grande, los og fisker, f 1847 i Kolvereid (Overhalla). Foreløpig er han min favoritt. De skiftet jo navn etter eget for-godt-befinnende (opps, er det ordet fortsatt gangbart?) på den tiden, -har jeg merket. Kanskje han ikke hadde helt rent mel i posen, Bjørn... Der var jo en del av de, vet vi.Så har vi Grande i Geiranger, og noen på Østlandet. Faktisk så er der to bruk på Åstveit også som het Grande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Saka er truleg løyst. Papir eg fekk tak i idag (Veritas-lista) syner at han der står oppførd som Chr. Grande. Då er det etter alle solemerke han Christian som er i Bergen ft1900, og er far til Otto Grande i Bergen. Han var frå Leksvik (f. ca. 1846). I ft1865 er han som tenestekar på garden ytre Grande som Christian Ols. 20 år. Det som elles knyt han til Loyal, er at då han døypte ei dotter i Haugesund 1882, var T. Lie fyrste fadder (han var medeigar i skipet). Kvifor han nytter Otto og Carl i steden for Christian, veit eg ikkje. Men eg reknar med at vi finn ut av dette etter kvart.Takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var overraskende. I og med at Christians bror, Otto, døde i 1900, hvis jeg husker rett, har Christian kanskje tatt hans navn etter det. Ellers synes jeg der er merkelig at han brukte navnet Carl.Men, som du sier Bjørn, vi finner nok ut av det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Enig med Gunn, men samtidig så følger jeg Bjørns funn her, sammenholdt med de opplysningene han har fått. Hm. Hadde nesten håpet på en litt mer spenstig løsning, for å si det sånn. Ja, ja Bjørn, nå kan jo ikke alt være like fantastisk.Har vært en tur på Wessels Logehave i kveld i mai- og sommervarme, som vi jo har her på denne årstiden. Det var godt. Kari, enken etter Jan Frode, var også innom og takket oss alle for det vi hadde bidratt med for godt og vel en uke siden. Hadde bare lyst å si det, Bjørn. Mvh Arnfrid'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Når jeg sjekker KB for Leksvik, så ser det ut for at Christian f ca 1846 og Otte f 1842 d 1900 ikke kan være brødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, for Christian, med far: Ole Kristoffersen (iflg. ekteskapet), er fødd ue 8.5.47 dpt. 27.6.47 med mor Birgitta Rasmusdotter, Kulien. Kven av dei fire (om nokon av dei) OC/OK i 1865 som var faren, har eg ikkje klart å finna ut av. Men ein av dei sit då på ein Grande-gard, men ikkje i det Grande-bølet Christian er.Men no er det nok COG inntil vidare. Sjølv om han var sentral då Loyal vart tinga, og skipper på den frå 1877-85, kjem han ikkje til å utgjera serleg mykje i den skrivne soga om båten. Like fullt er det viktig å ha dei rette data om fyren på plass. Eg reknar med å finna noko meir om han etterkvart.Takk til alle som har vore med i leitinga so langt, og serleg til Carsten som fann ekteskapet i Tromsø! Det hadde eg sjølv leita etter, utan å finna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.