Gå til innhold
Arkivverket

[#59911] Halvor Eriksen, Langedal/Higdem i Etnedal


Gjest Geir Tverå
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Ungkarl Halvor Erichsen Langedal ble trolovet og gift med Anne Evensdatter Higdem i 1793 (nedenfor midten på høyre side): LenkeAnne var rimeligvis datter av Even Arnesen og Marit Nilsdatter på Higdem (Hiei). Vi finner Anne og Halvor som husmenn under Higdem i FT 1801. Halvors oppgitte alder tilsier at han var født ca 1747. Valdres Bygdebok har imidlertid ikke vært til hjelp når det gjelder å finne opphavet hans. Er det noen som kjenner opphavet til Halvor Eriksen?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke til ft 1801: LenkeDe har to døtre Sigri og Marit, da skulle en tro at hans mor het Sigri dersom hennes heter Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Et par gifter seg med slike fornavn og bruden er fra Higdem, men det er nok noen år forsent dersom det da ikke er feil avskrevet, kanskje værdt å sjekke? LenkeMen dette har du vel allerede sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kanskje paret er omtalt i bygdeboka? Den har jeg ikke for hånden lenger. Sant å si famler jeg i blinde, men jeg må ved ujevne mellomrom gjøre nye forsøk.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser i ft 1801 at der er en Søren Eriksen på Langedal i Aurdal, han er i passe alder til å være en bror av din Halvor: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10540&gardpostnr=154&personpostnr=4335#nedre>Lenke På FS (tror det er han) har noen satt han opp med dette foreldreparet Eric Sørensen og Anna Olsen: LenkeHer er enda mer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så ganske raskt gjennom konfirmasjonslister for Aurdal før i dag. En Halvor Erichsen Hestekind 16 år blir konfirmert nest øverst i spalte 3. Jeg synes han var for ung til å nevnes, men jeg har i minne en av min aner i Etnedal som er fem år for gammel i 1801.... LenkeKanskje du, Geir, finner en bedre kandidat ved å lete i konf. listene?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Erik Sørensen og Anna Olsdatter på Langedalen er trolig ingen dårlig arbeidshypotese. Eriks mor var visst fra Hestekind. Men spørsmålet er om det lar seg gjøre å finne dåpen til Halvor. Jeg skummet gjennom perioden 1746-54 uten å finne noen Halvor Eriksønner, men jeg kan ha oversett noe i kampens hete.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Erik Sørensen var fra Hestekind og Anna Olsdtr fra Langedal, vigselen deres her i 14 juli, 1743: LenkeDet har hendt før at det er mangler i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg har lagt merke til vielsen. Spørsmålet er om de hadde en sønn døpt Halvor, eller om det var noen andre.Blant fadderne til Halvors barn finner jeg en Nils Sørensen Langedalen, men ellers ingen holdepunkter.De barna jeg så langt vet av er Sigri (1794), Marit (1797), Marit (1798) og Erik (1805).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Halvor fra Hestekind i 1759, 17 år gammel. Men jeg er ikke god til å tyde farsnavnet skikkelig. Kan det stå Ericsøn - (venstre side, litt under midten)? 'S'-en i Andersøn over kommer ned på hans navn. Kildeinformasjon: Oppland fylke, Aurdal, Ministerialbok nr. 4 (1730-1762), Konfirmerte 1759-1761, side 28-29. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9361&idx_id=9361&uid=ny&idx_side=-381>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står vel Halvor Biørns.Dåpen til Halvor Eriksen er forøvrig lenket i innlegg 6.Takk allikevel for ditt bidrag.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I innlegg 6 har du konfirmasjonen til denne karen, han var 16 år i 1759 og skulle således være født i 1753. Jeg har ikke funnet han verken i 1751/52/53/54. Kan jo ha oversett det da disse kirkebøkene ikke er av de letteste!! Men han kan og ha blitt uteglemt, som sagt har slike ting skjedd før. Det vil da si at Halvor er 10 år for gammel i 1801!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

En skrivefeil i mitt forrige innlegg.Det skal selvfølgelig stå at KONFIRMASJONEN er lenket i innlegg 6 - ikke dåpen (den leter jeg fortsatt etter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Til Kjellaug.Alderen som er oppgitt i 1801, kan være feil. En annen ting er at det ikke finnes andre aktuelle kandidater i 1801-tellingen, noe som kan bety at konfirmanten på Hestekind, og husmannen på Higdem, er en og samme person.Kirkebøkene er, som du skriver, krevende å lete i. Håper fortsatt at noen med lokal kompetanse har vært borti saken tidligere.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du sett denne født i 1755? [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100225793870&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHer i kirkeboka, faren er Erich Halbiørnsen Espelien: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Aurdal, Ministerialbok nr. 4 (1730-1762), Fødte og døpte 1755, side 462-463. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg tror du kan være inne på noe der.Jeg får se nærmere på bygdebøkene for Valdres igjen og se om jeg kommer til bunns i saken.Tusen takk for all hjelp!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Halvor Eriksen Espelien ble konfirmert et år eller to etter H. E. Hestekind, og jeg mener de var de to Halvor E. jeg fant konfirmert innenfor den periode jeg anså for aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Har kikket i bygdeboka i dag. Fant ingenting under Espelien, men det sto at Halvor Eriksen Hestekind døde i 1818, noe jeg ikke kan gjenfinne i kirkeboka. Ser ut som dette kan være en av de sakene man ikke finner et tilfredsstillende svar på.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.