Gå til innhold
Arkivverket

[#59915] Karen Throndsdater nevnt 1850 - Trondenes


Gjest Einar Agersborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Agersborg

Hei.Trenger litt hjelp med en hypotese. Jeg prøver å finne mor til farfars mormor, Martine Maria Martinusdatter født 24.04.1850 utenfor ekteskap. Hun er døpt 29.09.1850. Se permanent sidelenke fra ministerialboken her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9978&idx_id=9978&uid=ny&idx_side=-94>Lenke og fra klokkerboken her LenkeMartine blir konfirmert 28.06.1868. Permanetnsidelenke fra ministerialboken her Lenke og fra klokkerboken her LenkeMoren, Karen Throndsdatter, har det ikke lyktes meg å finne noe mere om. Så langt. Etter å ha sjekket litt i 'Folk og slekt i Trondenes' har jeg kommet fram til følgende hypotese.'Folk og slekt i Trondenes' har to Kandidater. Den ene er samme som i nevnte dåp og konfirmasjon, uten noe mere informasjon en den nevnte dåpen. Den andre er Karen Kirstine Trondsdatter (1814-1875). Min teori er at disse er en og samme person.Den første Karen Throndsdatter er nevnt som 'bare' Karen Throndsdatter i alle oppføringer til Martine Maria Martinusdatter. Den andre Karen Kirstine Trondsdatter har jeg funnet nevnt på følgende måter:Karen Kirstine i dåpen i 1814 i ministerialboken LenkeKaren Kirstine i dåpen i 1814 i klokkerboken LenkeKaren Kirstine i konfirmasjonen i 1832 i ministerialboken LenkeKaren i konfirmasjonen i 1832 i klokkerboken LenkeKaren Kirstine i dåp til hennes datter Birgithe Marie i 1846 i ministerialboken LenkeKaren Kjerstine i dåp til hennes datter Birgithe Marie i 1846 i klokkerboken LenkeKaren Kirstine i samme datters konfirmasjon i 1864 i ministerialboken LenkeKaren Kirstine i samme datters konfirmasjon i 1864 i klokkerboken LenkeKaren når hun gifter seg i 1859 i ministerialboken LenkeKaren når hun gifter seg i 1859 i klokkerboken LenkeKaren Krausdatter?? i folketellingen 1865Karen Kirstine ved sin begravelse 30.05.1875 i ministerialboken LenkeKaren Kirstine ved sin død 30.04.1975 i klokkerboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

I mine papirer som ble skrevet av Alfred Tangen er Karen oppført å komme fra både Årnes og Ervik.Finner ingen Trond på Årnes ,finner 1 i Ervik.Tron Mikalsen 1775- gm.Ingeborg johnsen 1764- med ett barn Maren f.1800. Halsebømark var vel dominert av folk av samisk opprinnelse , men Tron er vel ikke mye samisk ? Uansett hvis Karen er same bør området Sørvik-Storvann-Fauskevåg-Brokvik og Storjorda i Kvæfjord undersøkes.Jeg skal sjekke det etterhvert.Du vet vel at vi har eller har hatt Agersborg her i byen ? Det var ei hytte på eiendommen her som ble kalt for Agersborg-hytta til ca.1980.Ville bare nevne det .Skal sjekke videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Har gjennomlest alle konfirmasjonslistene mellom 1828 og 1849 uten å finne noen andre som heter Karen Trondsdatter i Trondenes.Et mysterium til når det gjelder karen er at det i konfirmasjonslisten står at hennes foreldre er Trond Lukasen og Inger Larsdatter. Når hun gifter seg står Trond Mikkelsen som far. Det finnes en Trond Lukasen i Trondenes men han dør på Nordsand på Bjarkøy i 1811 så jeg tror at presten må ha blandet sammen disse to Trond'ene. Hytta står vel fremdeles, men den ble solgt ut av familien rett etter 1990. Andreas Olai Agersborg som bygde hytta er min mors farfar. Har vært mye på den hytta opp gjennom årene. De siste 5-6 årene var det nesten bare jeg som brukte den.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Skal sjekke videre på Karen og Trond Mikkelsen-Lukkasen.Kan jo hende at Tangen hadde andre opplysninger.Blir ferdig i løpet av dagen. Min far Hilmar som er grunneier her snakker om en skipper på Nordlandslinjen.Var det Andreas ? Og at det var slektskap mellom Agersborg og Saue-Stabursvik folkan som har hytte på andre siden av veien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Agersborg

Stemmer at det er Andreas det er snakk om. Han hadde to barn. Margit Agersborg(1904-1983?) ble gift med Sigurd? Saue. Sigurd Agersborg (1914-1984) overtok hytta da Andreas døde i 1970. Husker at 'tante' Margit bodde på hytta nesten hele sommeren med hunden sin.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

I Hans Nilsens papirer - som ligger mikrofilmet på biblioteket- står det under Ervik: Trond Mikkelsen og Sørine Jørgensens uekte barn Karen Kristine døbt 17. tref. 1814. Trond gikk under navnet 'Stabbe'Tron. Han ble gift med Inger Frandsen fra For. Trond var født på Berg. Har desverre ikke arkene fra Berg og For/Fuhr. Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda det var jo den samme du selv hadde funnet i innlegg 1, men kanskje det stod litt mer informasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKan kanskje hjelpe litt.Karen Trondsdtr f. 1814 i Ervik foreldre er Trond Mikkelsen, og Tyra (Torine) Bolette Jørgensdtr f. 1782 på Kilhus foreldrene hennes var Jørgen Madsen og Marit NilsdtrTyras navn er tolket og skrevet på forskjellige måter.Trond Mikkelsen f. 1775 (hans far skal være Mikkel Hansen) (se den gamle Trondenesboken). Han bodde i Halsebømark et område som og ble notert under Sørvikmark av presten.Karen Kristine hadde og datteren Birgithe Marie Jensdtr f. 1846 med Jens Andersen (har ikke mer om han). datteren Birgitte fikk en sønn født og død 14/3-1873. med Eilert Marelius Valberg Mathisen 1853 - 1922 fra Kilbotn. har ikke mer om henne kansje hun og barnet døde samtidigSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.