Gå til innhold
Arkivverket

[#59921] USA - Oppslag i census 1900


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har ikke Ancestry. Kan noen gjøre oppslag for meg en som heter Edvard Nielsen/Nilsen/Nelson, født ca. 1847 i Norge og bosatt i King county i staten Washington i census 1900. Hva står det om hans fødselsmåned, fødselsår, emigrasjonsår, evt. familie osv.?Kan noen gjøre oppslag og se om det finnes en gullsmed i Provo, Utah (eller en annen stat) i census 1900 ved navnet Edvard Nielsen/Nilsen. Hvis det finnes, hva står der?Det er en person (han var født 30/3-1849 i Bergen) vi har lett lenge etter. Det kunne vært moro å vite mer, da vi slektninger møtes i staten Washington, USA på lørdag.Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei Kristin!Edward Nelson i Black Diamond precinct, King Co., WA 1900 er oppgjeven fødd i Noreg Januar 1848. Han er ugift jarnbanearbeidar og utvandra i 1889.Det finst berre ein fem/seks personar med dette namnet i US i 1900 som er fødde i Noreg krig 1849, men alle dei andre er farmarar eller arbeidarar. Ingen av dei budde i UT.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei igjen.Mange takk til Lars E. Øyane.Er det mulig å vite/finne om noen av de 5-6 med det navnet er født mars 1849 i Norge?De trenger ikke være gullsmed eller bo i Utah. Personen som var gullsmed i Provo og fra Bergen, har jeg funnet i boka til Martin Ulvestad (blant de digitale bøker hos digitalarkivet).Imøteser svar.mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hei gjen Krstin,Beklager det tok litt tid; eg måtte leita dei fram ein gong til..., men til liti nytte. Ingen av dei som eg fann i FT1900, passar til omtalen. Ingen av dei er fødde i 1849, og ingen av dei fødde dei næraste åri er fødde i mars.Er du sikker på at Edvard framleis levde i 1900?Kanskje var han i Canada?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Lars E.Ø.Mange takk for ditt svar.Det kan hende at han var død før 1900, men det vet vi ikke. Jeg tenkte det var verdt å prøve og se hva Ancestry gav. Nå vet jeg at ingen Edvard Martin Nielsen/Nilsen/Nelson i USA 1900 var født mars 1849 i Norge. Jeg skal se senere om Canada gir noe. Nå må jeg gi meg for denne gang og komme tilbake til Dig.arkivet senere. Om noen timer venter reise til USA foran seg. Blir borte nesten 3 uker.Takk igjen.mvh. Kristin (S. Aasen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Jeg fant en interessant person som het Ed Nelson i staten Washington census 1900 (Seattle/Tacoma). Kan noen gjøre oppslag og se om han var født mars 1849?mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1900 United States Federal CensusName: Ed L Nelson Home in 1900: Rockland, Klickitat, Washington Age: 40 Estimated Birth Year: abt 1860 Birthplace: Pennsylvania Relationship to head-of-house: Boarder Race: WhiteHousehold Members: Name Age Ed L Nelson 40Dette er den eneste som kommer opp når jeg søker på Ed Nelson i 1900 i Washington.Tror du angriper dette feil. Anbefaler at du oppretter et nytt tema der du oppgir alt du vet om Edward og hans familie. Fødselsinformasjon, bosteder, emigrasjon (helst med lenke), folketellinger (helst med lenke), andre mulige navn, osv ...Husk å få med USA i tittel.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg søkte også etter ham i US census men fant ham ikke, det var et par enker som kansje var aktuelle kandidater.Med litt mer bakgrunnsinfo kan vi kansje klare det. Hvis han utvandret før 1880 skal han f.eks. være i US census for 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Takk til Hanne Line og Kurt for deres svar så langt. Jeg holder på å samle sammen info. Nå er det litt tregt i søkesystemet. Jeg har lett for sikkerhets skyld etter ham som død mellom 1865 og 1875 i kirkebøkene i sognene Domkrk.,Korskrk.,Nykrk. (der hans familie stort sett bodde), men finner ikke ham. Heller ikke i digitaliserte kilder. Slektningene i USA sa til meg at kanskje han utvandret til USA da jeg nevnte i mail at jeg ikke fant ham. Jeg trodde at det ikke var nødvendig å opprette et nytt tema når jeg/vi leter etter samme person i denne debatten. Så jeg oppretter ny debatt som Hanne Line nevner. mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.