Gå til innhold
Arkivverket

[#59927] Knud Olsen og Karen Olsdatter, Tjøtta


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Knud Olsen (f. om. 1753) og Karen Olsdatter (f. om 1764), og deres barn Peder Broch (f. om. 1793), Gjertrud (f. om. 1795), Christense (f. om 1798) og Olina Susanna (f. 1799 el. 1800). Familien bor på Tjøtta gård i 1801: LenkeDe fire barnene skulle med en slik nær og pålitelig angivelse av fødselsår være lett å finne. Merkelig er det da at jeg ikke klarer å finne ett eneste av dem i kirkeboken for Alstahaug eller i kirkeboken for Tjøtta, enn hvor meget jeg har pløyet gjennom sidene for årene 1790-1800. Man kunne således mistenke at de var fra et annet sted, men i FT 1865 Tjøtta er det angitt at (to av de gjenlevende) barnene er født i Tjøtta.Jeg har også lett etter Knud Olsen i kirkebøkene. Jeg har funnet og notert meg en Knud hvis far var Ole Arensen, uten å kunne bekrefte noe som helst. Og Karen Olsdatter var der mange av.Er her noen som har opplysninger om denne familien og deres opphav? På forhånd takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at det var lite respons her. Har innrulleringsmantallet for Helgeland (1795-1830) her og der framkommer det at en del av Tjøtta lå under Vefsn tinglag. Navnet Peder Broch tyder og på at de har tilknytning dit. Desverre er ingen av Knut sine barn å finne der. Personer nevnt der var de som levde i 1830 og født i og etter 1795Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

God morgen.Jeg hadde ikke forventet noe svar med det første, da denne saken er ganske vrien. Utenforstående kan trolig ikke gjøre noe særlig mer enn hva jeg har gjort, nemlig å lete, så jeg søkte fortrinnsvis etter personer som allerede har Knud Olsen med fam. i sitt register.Vanskeligheten for mange slektsgranskere er at Norges kirke- og klokkerbøker ikke er digitalisert i tekstform. Var de det, kunne man med den største enkelhet foreta et søk etter Knud Olsen og Karen Olsdatter, hver for seg eller sammen. Alternativet er å nistirre og myse seg gjennom hundrevis av gamle kirkebøker. Det unner jeg ikke engang min verste fiende.Jeg var ikke klar over at en del av Tjøtta lå under Vefsn tinglag. Jeg skal straks gå igang med å undersøke kirkebøkene der. Takk for hjelpen.Med hilsen André Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Ser i folketellingen 1769 for Vefsn at det finnes 2 Knut Olsen i den rette alderen. 1 i Almlia 1 som er ca 10 år (født ca. 1759), og 1 på Blåfjellet 5 som er ca 14 år (født ca. 1755);[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vefs1769>LenkeAlderen er vel veldig omtrentlig, så Knud Olsen kan jo være en av disse. I folketellingen for 1801 for Vefsn finner jeg ikke noen av disse, det er 1 Knud Olsen på 48 år og 1 på 46 år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Begge disse gardene; Almlia 1 (Sandbukta) og Blåfjellet 5 (Perjorda) er beskrevet i Vefsn Bygdebok, særbind VIIa - Gardshistorie for Vefsn. I følge opplysningene som gis der, kan begge disse utelukkes.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er dåpen til Peder Broch i 1793, med foreldre Knud Olsen E?holmen og hustru Karen Olsdr.: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /1 (1776-1800), Kronologisk liste 1793, side 63. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei! NB! Peder Broch ble født i 1792. Henvisningen går til kronologisk liste 1793, side 63, kirkeboka viser altså 1792. Se lenken i innlegg 6. Jeg var litt for rask og ivrig i sted.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her er dåpen til Gjertrud Knudsdatter, i 1795, foreldre Knud Olsen Ebholm og Karen Olsd.: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /1 (1776-1800), Kronologisk liste 1795, side 73. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Trolovelsen og vielsen til Knud Olsen Østbøe og Karen Olsdatter i 1791: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /1 (1776-1800), Kronologisk liste 1792, side 58. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Arnt O. Åsvang skriver i 'Vevelstad II' på side 18 under husmannsplassen Vaagsodden (utskilt fra gården Waag i Vevelstad): Peder Broch Knudsen f. 1799, gift 1823 med Oline Olsdatter satt som plassfolk på Vaagsodden i 1838. Den samme Peder, født på Sørøen i Alstahaug, var i 1824 med på mord og tyveri i Finnmarken. For denne ugjerning dømt til slaveri i Trondheim kretsfengsel i 6 år. Jeg antar at dette er Peder Broch som ble født i 1792. Sørøen ligger i området Eipholmen og Austbø. Har ikke funnet ekteskapsinngåelsen i kirkebok.Jeg kjenner ikke til om Peder og Oline hadde barn.Oline finner vi i skifte Visthus 1836. Hun er vel født 18?? i Forbergskog i Velfjord. Hennes foreldre: Ole Christophersen Forbergskog, født 17??, død 1796 Hongset i Sømna, gift 1784 Kirsten Andersdatter født 1758 Tomaslia Lille, Sømna, død 1845 på Hongset i Sømna. Referanse er her Sømna Gård og Slekt Bind I, Lille Tomaslia, side 142.Mvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Her vielsen til Peder Broch Knudsen og Oline Olsdatter, par nr. 28 i 1822: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Ekteviede 1822, side 375-376. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Gjertrud Knudsdatter, f. 1795, gifter seg med Peder Danielsen i Vevelstad i 1822: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Ekteviede 1822, side 375-376. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16576&idx_id=16576&uid=ny&idx_side=-124>LenkeDatteren Chiersten Maria f. 15. okt. 1823 i Vevelstad: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Fødte og døpte 1823, side 69-70. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

En datter av Peder Knudsen og Olina Olsdatter i 1824: Ane Chierstine: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A09 (1820-1830), Fødte og døpte 1824, side 95-96. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Prøver å legge ut lenke til debatt om Sivert Andreas Pettersen som var innblandet i samme sak i 1824. Merk innlegg 11 her. Jeg skrev til Statsarkivet i Trondheim den gangen, og fikk tilsendt sakspapirer. Dette var for en venninne, og er forlengst avlevert henne.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Terje Rølvåg: Det var klokt tenkt at de kunne være kommet fra Vefsn, også i henseende til navnet Broch som den eldste sønnen har. Jeg tok og så i kirkeboken for Vefsn, men kunne likevel ikke finne familien der.Randi Haugros: Det er en overveldende mengde av opplysninger du har funnet frem. Jeg har gjennomgått kirkebøkene for Tjøtta sogn og felleskirkebøkene for for Alstahaug prestegjeld gjentagne ganger, men har ikke funnet noe. Så finner du det på en halvtime i kirkeboken for Alstahaug sogn. Jeg kan ikke gjøre annet enn å takke.Det samme til Terje Rølvåg, Geir Tverå, Klaus Johnsen og Anne Lise Hovdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Til innlegg 12: I 'Vevelstad II' under Lauknes side 41-42 står bare at Peder Danielsen overtok bruksnr 1 omlag år 1820. Peder Danielsen f. 1792, d. 3.1.1843 gift 1822 med Gjertru Knutsdatter f. 1795, d. 10.1.1850. Da Gjertru overlevde sin mann, overtok hun bygselbrevet og hadde det til Evert Joensen f. 1817 på Sør-Høyholm overtok.Dattera Kirsten Maria ble jo gift i Brønnøy. Sønnen Ole Andreas ble kanskje ikke gift ?Om gården Lauknes skriver Arnt O. Åsvang: Navnet Lauknes kommer av viltvoksne løker som en fortsatt kan finne vokse på gården. Gårdens navn er ut gjennom tidene blitt skrevet slik: Løchnes 1567, 1661, 1723 og Løchnæss 1801. Videre 1836 Løknæs og 1886 Lauknes. Gården ligger åpent til mot Velfjorden og en har derfra god utsikt mot leia og over til Horn på den andre siden av fjorden. Denne åpne beliggenhet resulterer i stadig trekk og gufs fra sjøen.Lauknes hører til de eldste bebodde gårder i kommunen, men den har også periodevis ligget øde. I 1521 finner vi fra Kong Kristian II '10 penningskatt' at Olluf på Lauknes var den største av de 4 skattytere i Vevelstad med hele 12 lodd sølv.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Siden du spør Klaus, så har jeg funnet fram til Peder Danielsen og Gjertrud Knudsdatters sønn Ole Andreas født i 1831, nr. 40: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A10 (1831-1865), Fødte og døpte menn 1831, side 2. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2578&idx_id=2578&uid=ny&idx_side=-4>LenkeHan, som søsteren Kirsten Maria, ble gift i Brønnøy, se par nr. 3, 1854: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Brønnøy i Brønnøy, Ministerialbok nr. 813A08 (1834-1874), Ekteviede 1854, side 280. Permanent sidelenke: LenkeOle Andreas og Sirianes sønn, Simon Olaus Hagrup Angel, blir født i 1855, se nr. 9: Permanent sidelenke: LenkeDa skulle vel dette være familien i ft. 1865 for Brønø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Vi kom likesom ikke lengre med Knut Olsens og Karen Olsdatters foreldre. Jeg får tillate meg å spørre på nytt om hvorvidt noen sitter på opplysninger eller har antagelser om deres opphav. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Er det denne Knud Andreas du har funnet i kirkebøkene og som du ikke er sikker på er den rette Knud? Se innlegg 1.Knud Andreas (?) med far Ole Arensen Meisfjorden: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1755, side 300-301. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-153>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

God kveld.Ja, det stemmer. Vedkommende er likevel bare en kandidat. Jeg har ingen sterk antagelse om at nettopp han er den riktige. Det gjenstår for meg å finne en mulig ekteskapsinngåelse for Ole Andreas Knutsen. Da kan han i det minste utelukkes. Hvis han ikke skulle kunne utelukkes, så kan han nok ikke bekreftes heller, ser det ut til.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Dette gir vel heller ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg tar med trolovelse og ekteskapsinngåelse for Ole Arnsen Meisfjorden: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1751, side 196-197. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16575&idx_id=16575&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Knut Andreas Olsen nevnes i skiftet etter sin mor Anna Knutsdatter, men ikke i sin far Ole Arntsens skifte i 1786. Han var da trolig død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.