Gå til innhold
Arkivverket

[#59933] Maskinist Harald Johannes Jensen,f. 1876,Drøbak


Gjest Ann-Mary Engum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om denne Hans Johannes Jensen,født 1876.Trenger KUN informasjon FRAM I TID,ikke bakover,og det jeg primært er ute etter er en VIELSE,og eventuelle barn.Og bruden skal HELST hete Frida. Muligens kan han ha vært gift flere ganger.Denne mannen er vanskelig å finne etter telling 1900.Dette temaet har sammenheng med tema 59653. Harald Johannes Jensen,født 15 okt 1876 i Drøbak,døpt 8 okt 1876 på samme sted og konfirmert 5 okt 1890 ,også i Drøbak.Foreldrene heter Skibsfører Hans August Jensen og Annette Lovise Ingebretsen. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1891), Konfirmerte 1890, side 186. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4823&idx_id=4823&uid=ny&idx_side=-192>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Vielsen til Hans August Jensen og Annette Lovise Ingebretsen var 30 des 1875 i Drøbak,Han er født 1847 i Drammen,og hun er født 1853 i Drøbak.Hans far heter Jens Hansen og hennes far heter Johannes Ingebretsen : Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. I 3 (1871-1877), Ekteviede 1875, side 91. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ved tellingen 1900 ser det ut til at Harald Johannes Jensen er registrert både hjemme hos foreldrene og på skipet Michael Sars : 1) 1900 telling på skipet Michael Sars. Harald Johannes Jensen,2den Maskinist,født 1876,Drøbak: Lenke2) 1900 telling hjemme hos foreldrene i Drøbak,gatnr 17 og 18.Harald Jensen,maskinist ,sønn,ugift,født Drøbak 1876: Foreldrene står ført som Annette Jensen,født 1853,Drøbak,og August Jensen,skibsfører,født 1847,Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

En liten tilleggsopplysning om faren til Harald Johannes Jensen. Muligens kan han være mest kjent som bare August Jensen,Hans fulle var HANS August Jensen. Både i telling 1875 og 1900(innlegg1) bruker han kun det ene navnet ,AUGUST. 1875: Lenke Men det var altså sønnen Harald Johannes jeg trenger info om,FREM i tid.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I tellingen 1900 var Harald Johannes Jensen maskinist på skipet Michael Sars(innlegg 1)Fant noe om dette skipet Michael Sars:GEOFYSISK: Her står det at skipet Michael Sars ble sjøsatt i 1900.Norsk Polarhistorie: Skipet var på Jan Mayen i 1903: Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det har vært en båt med historie! Dette skipet ble også nevnt i 2. verdenskrig (Narvik) - undres på om det er mulig å finne mannskapslister noen steder? Og ellers var det på ekspedisjon i 1910, kanskje han var ombord da og? LenkeBra du ikke gir opp Ann-Mary-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Kjellaug!Neida,jeg gir ikke opp,men det er veldig vanskelig å finne Harald Johannes Jensen, etter 1900.La inn litt om skipet han var på ved tellingen,da jeg har et ørlite håp om at det kan hjelpe i søk etter denne mannen .Og mannskapslister hadde vært kjekt å ha nå.Jeg håper stadig at en eller annen kan sitte med informasjon om han-:) Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I 1875 er Harald Johannes' foreldre nygift(vielsen i innlegg 1) og bor gatenr 34 i Drøbak. August Jensen hf g Styrmand 1847 Drammen Annette Jensen hm g 1853 DrøbakLenkeLurer på om Harald kan ha søsken ? Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har nå funnet en bror av Harald Johannes.Han heter Johan Alfred,født 21 okt 1877,i Drøbak.Men ved dåpen er faren's navn skrevet som Frants August Jensen,ikke Hans August Jensen ,det navnet som var ført i kirkeboken ved vielsen i 1875. Men navnet på moren er riktig,hun står som Annette Lovise ,f. Ingebretsen : Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1891), Fødte og døpte 1878, side 2. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4823&idx_id=4823&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det står d for Dagny så hun var nok en søster, her er dåpen hennes: Dagny Mirand og faren står også her som Frantz August: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak i Drøbak, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1891), Fødte og døpte 1882, side 46. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4823&idx_id=4823&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tusen takk,Kjellaug,det var akkurat dette jeg trengte nå. Får prøve å spinne videre til Harald via hans søsken.-:) -):Glad Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner henne ikke blant gifte i Drøbak verken kirkelig eller borgerlig. Det vil jo ikke si at hun ikke ble gift da! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke funnet Dagny jeg heller,og fant heller ikke broren Johan Alfred på tellingen.Men han kan jo være der,selv om ikke jeg klarte å finne ham,såfremt han ikke døde før tellingen .Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ettersom han ikke nevnes med familien i ft 1900, må en vel gå ut fra at han døde før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ja,Johan Alfred kan være død ved tellingen. Har prøvd ulike navnekombinasjoner når jeg søkte etter ham på tellingen,men fant ham likevel ikke. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Et tips er å søke etter gravsted? Jeg har søkt i Drøbak, men jeg fant relativt få personer ved navnet Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hans Petter!Takk for at du hjelper meg med denne vriene saken.Har prøvd å søke på Dis,gravminner,men finner ingen i denne familien.Virker som om alle er forsvunnet.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis Harald's foreldre døde i Drøbak ,må det ha skjedd etter 1927.Har sjekket kirkeboken for årene 1900 t.o.m. 1927.Og hvis Harald's far,Frans August Jensen levde ennå i 1927,var han 80 år.(f 1847) Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Takk til Kjellaug,Anne og Hans som har prøvd å hjelpe meg. Har noen flere tips om hvor jeg nå kan lete?Står skikkelig fast,for å si det sånn. Men jeg kan jo ikke gi opp,NOE om denne familien må da finnes et sted? Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Det ankom en Harald Jensen som passasjer med ss 'United States' til New York 4 mai 1917, fra Kristiania. Han har oppgitt alder 41 år, nærmeste pårørende i Norge er hustru Wilh. Jensen, Moss. Han er sjømann og skal påmønstre ss 'Siljestad' i Baltimore, Md. Han oppgis å være 5 fot 9 tommer høy, 'Sound complexion', blond og blå øyne, fødested Drobak.Han er også registret ankommet New York med ss 'Hellig Olav' fra Kristiania den 19 mars 1919. Han er omtalt som i transit og det betyr vel at han skulle påmønstre et annet skip. Yrke oppgitt som Ships Engineer, 42 år, nærmeste pårørende i Norge oppgitt som kone Wilhelmine Jensen, Naridsrød, Fredrikshald.Det er flere registreringer av samme mann fram til 9 august 1937, da han som 60-åring ankom New York med ss 'Europa' fra Bremen. Nærmeste pårørende oppgitt som kone W.Jensen, Alle 8 Stabekk, Oslo.Kan dette være en kandidat ? Hvis du tror det, ville det kanskje være naturlig å lete etter vielser i Moss senere enn 1900, kanskje navn på foreldre er oppgitt ved vielsen !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Kjell!Veldig mange takk!Så veldig bra at du kom med dette!Dette kan absolutt være en mulig kandidat. Nå skal jeg fyke inn i kirkebøkene igjen,med håp om å finne en vielse. Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette var veldig bra! Men jeg fant dem ikke i Moss. Hva med lovene den gangen? Kunne en fraskilt gifte seg i kirken eller måtte de ha borgerlig vigsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kjell!Fant ingen vielse i Moss,hverken bysoknet eller landsoknet, i årene 190-1917. Hvis dette er rette Harald,var han fraskilt når han ble gift med Wilhelmine. Kona til 'min' Harald het Frida Olsen ,og hun ble gift på nytt 26 sept 1914 i Essex,England. Er det trolig at Harald fikk gifte seg i kirken,når han gikk inn i sitt 2dre ekteskap ,med statusen 'Skilt'?Angående Naridsrød, Fredrikshald,som nevnes i innlegg 20,hvor Wilhelmine Jensen bodde da hun ble oppgitt som nærmeste pårørende til Harald Jensen,da han ankom New York med ss 'Hellig Olav' fra Kristiania den 19 mars 1919.Det er denne gården Næridsrød, på tellingen 1900 for Berg i Østfold. .LenkeAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ser at vi har tenkt likt,Kjellaug,angående vielse i kirke. Mest trolig at det var borgerlig vielse 2 gang,kanskje?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Harald Jensen, machinist, ankom New York 24 Juli 1922 som passasjer med ss 'Fredrik VIII' fra Kristiania. Han skulle da mønstre på ss 'Bowden' i New York. Siste bosted i Norge oppgitt som Moss og nærmeste pårørende oppgitt som Wilhelmine Jensen, Vogtsgt 30, Moss.Har også registrert en Harald Johannes Jensen, 69 år, som påmønstret ss 'Thorshammer' i New York 16 juni 1945 sammen med en god del 'godt voksne' (60+) norske sjøfolk. Kan det være samme mann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.