Gå til innhold
Arkivverket

[#59934] Ridder Nattulf Nattulfsson


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen

Tore:Jeg tenkte på begge deler. Vestfoldinger ble sendt til fiskeleiene nordpå på 1600-tallet idet de ikke nøyde seg med vanlig høflig omgang med sine nære slektninger. Ja, og selvfølgelig også Ola soldat. Jeg klarte dessverre ikke å grine meg til et opphold i Nord-Norge, og ble følgelig 'tvunget' i sin tid til et opphold på 3/4 år i sørlandets hovedstad.Bjørn:Jeg ordla meg visst litt tvetydig. Spørsmålet er om vi skal tro at den Nottolv Nottolvsson vi kjenner fra agder i 1492, kan være den som har eid seglet med den latiniserte omskriften av samme navn? Vi har bevis for at egden i 1492 har eksistert nettopp i dette år, men savner ellers kronologiske holdpunkt for segleieren nordpå.Jeg fikk for øvrig opplyst i dag at man finner mange sørlendinger ved navn Notto i ft 1801, altså en kortform av Nottolv. Jeg forslår uansett at vi forsetter å kalle ham Nattulv, i hvert fall mellom 2300-0700.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Kveldulf er enno eit namn i bruk i Ytre Nordfjord. Namnet Nattulf (eller Nottolv, tydinga er den samme) hadde eg aldri høyrt om før i dette ordskiftet. Men det minner meg på ei strofe fra Håvamål:'Sjeldan liggande ulv lambekjøt færeller sovande mann siger.'Så det gjeld å halde seg oppe og vakne, ulvar og mannar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Bjørn (59), var det derfor ” den høye Sverre talte Roma midt imot” og andre konger truet kirkas folk med utlegd om de ikke etterfulgte kongens ord? Kongen var suveren hersker i Norge, han delte ikke makta med Erkebiskopen men tillot denne å ha makt på lik linje med at han, kongen, delegerte maktposisjoner til andre. Når så Erkebiskopen (Olav E.) ikke lenger var enig i at han skulle følge kongens ord, ja da måtte han, Erkebiskopen, og ikke kongen forlate Norge (noe forenklet).For øvrig, korsfarerne opererte vel ikke i Norge under noen Erkebiskoper? Korsriddere var vel verdslige riddere som gikk i kirkas tjeneste for å frigjøre det hellige landet fra arabere, her inngikk vel konger også uten at dette kan taes til inntekt for at Erkebiskoper eller Paver hadde konger i sin tjeneste?Jeg kan ikke finne Elgen eller Elgsnes i det som jeg har registrert som kjent Bjarkøygods.Jeg forstår ikke argumentet om at Nottulf Nottulfsson i Agder i 1492 må være eneste N(a)(o)ttulf N(a)(o)ttulfsson i Norge i hele middelalderen. Er ikke det faktum at det er ca 2 000 km, 3 ”større” byer og et utall (for ikke å si alle) lagretter mellom stedet der signetten ble funnet og stedet diplomet ble skrevet sammen med alle årene middelalderen varte være en bekreftelse på at det må dreie seg om 2 ulike personer?Funnstedet av signetten til Nattulf Nattulfsson tyder på at det er mer sannsynlig at denne karen har hatt tilhold i Troms enn at han var tilreisende sørlending.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.