Gå til innhold
Arkivverket

[#59935] Vadmel--andre navn ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg er den lykkelige eier av en vadmelstampe fra 1832.Vi kaller vadmel for vannmål og uttrykket skal ikke være typisk nord-norsk.Museumsfolkene her skjønte ikke hva jeg pratet om.Finnes det mange rare navn på dette tøystykke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Alf Torp: 'Nynorsk etymologisk ordbok' oppgjev uttalemåtane 'vammål', 'varmål', 'valmål', 'vømmel'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg har alltid oppfatta 'Vømmøl' i Vømmøl Spellmannslag som det same som vadmål, så eg trur assosiasjonen er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Vømmøl Spællmainnslag,ja,frå Vømmøldala i Værdal'n Å oppi dær bruke dæm både vennmel å vømmøl,å litt ainna å,meir tå deinn flytanes sorten,det e sekkert! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi skrev vel nesten samtidig, Ann-Mary.I 1623, da Gunde Lange overtok Fritzøe/Fritsø/Fresje i Larvik, fantes det sju-åtte sager i den korte Farriselva, seks kverner/møller, ei jernhytte og ei stampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men etternavnet er kanskje ikke derfra?Jeg mener at mor mi sa vennmøl, med en ø til slutt. Far hennes var fra Leksvika, så hun kan ha fått denne endinga fra han. Noe MØL var vel dette i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Trøng du 1 kilo saltsjø?Du kain få 2 kg å,fer deinn del? Vi trøndera'n e gavmill vi! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

10. Dette 'skurrer' litt i mine ører, Odd Einar :-)Jeg mener at dette uttrykket ikke benyttes i spørrende setninger. Kanskje heller: 'Jeg har da en kilo salt, sjø''Sjø' kommer vel av 'ser du'. Vi sa forresten 'sju'. Men nå er det ganske nøyaktig 45 år siden jeg dro fra Skogn, så kanskje husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Arnstein!Ængum e Skognanamn ja. (iværtfaill sea einogtyve)Det e frå Grytesmoa utme Hoklingen,men litteranne importert frå Fevåg i Sjørna,der hain bæstefar Ængum kom frå. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Men vess hainn i innlægg 10 ha skrivvi det henne ha det virti rætt: 'Du kainn FÅ ein kilo salt(sjø?),sjø!'Sainnt,ja,Arnstein?Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, det blir riktig, Ann-Mary.Odd Einar, kan du si noe om utseende på denne stampa - størrelse etc. Har du kanskje et bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

18: Ja, den der - litt omskrevet - benyttet jeg en gang - uten hell: 'Finns det nån grunn til ikke å elske med en trønder?'Denne John Pedersen på Møkkeland, som du skriver om i en annen debatt i dag, er forøvrig også ane til ei meget god venninne her i Larvik, dersom jeg husker rett (jeg sjekket opp noe slekt for henne for mange år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Mulig det finnes tegninger og bilder på Trondarnes Distriktsmuseum ? Jeg var selv med å tegnet og fotograferte stampen da jeg jobbet på museet for noen år siden.søk på tdm.Bygget er ca.8 meter x 3 meter.av stein. har en modell som er bygget rundt 1880. Vannet drev et hjul med en aksling som gikk inn i bygget.På akslingen var det festet utstikkere , av mangel på bedre ord,som løftet 8 stk. 4tomsfire stokker etter tur som igjen ramlet ned i ett tro der tøyet lå.Stampen var i drift fra 1832-1884. Jeg har nøyaktige opptegnelser over hvem som leverte inn vannmål og hvor mye for hele perioden.Jeg vet om 5 stamper i området der min er den eneste som står igjen. Beklager for digresjonen, men æ ælske Trøndera !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I ei jordskiftesak eg var med i hadde eit av bruka rett til stampe. Dette fallet skulle vere ca 1-1,5 meter - stemmer det med det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

22: Det er vel ikke noe særlig å fortelle. Jeg tror ikke at jeg fant noe nytt om disse på Møkkeland. Dersom jeg fortsatt har notatene jeg gjorde, så er rommet der dette ligger, i kveld overtatt av et barnebarn på 5 mnd, så jeg får eventuelt ta en titt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.