Gå til innhold
Arkivverket

[#59936] John Pedersen 1754- fra Tønset til Trondenes


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

John Pedersen f.1754 kom fra Tønset til Møkkeland i Trondenes.Han var gift med Karen Johnsen f.1777.Hun var datter av John Larsen Rudi fra Rudi gård i Ringebu.Herr Rudi kom også nordover hit.Dette er min far til sønn linje,heter visst den agnatiske linje ? min onkel var visst på besøk på farsgården til John Pedersen på 70-tallet.Men siden han daua i 1976 er det litt vanskelig å spørre han ! Hvis noen har info blir jeg veldig lykkelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Jeg sier på nytt takk for innsatsen Aud . Det ser ut som det er rett John. Men jeg sliter enda med å finne hvor han kom i fra og hvem foreldrene er.det e vel haue det kjæm ann på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

John Larsen Rudi ble kalt Stor-Jo. Han var fra Rudi i Dovre og det ble sagt at han var fogdsønn og hans kone er sorenskriverdatter. De kom ifølge fogd Holmboe til Ervik der de tjente hos fogden. Deretter fikk de seg husmannsplass på Møkkeland hvor de bodde på Gammelheimen. De flyttet fra Møkkeland pga store avgifter og krav fra fogden. Sagnet forteller at han en vakker vårnatt tok øksa på nakken og gikk om Møkkelandsvannet og innover Kvæfjordeidet utenom fogdens enemerker for å finne seg en plass og stanset i Tennvassåsen der han begynte å rydde og bygge og siden bosatte seg. Dette må ha skjedd ca 1794 da sønnen Hans ble født i 1795 i Kvæfjord. John Larsen døde der i 30 okt 1824 og ble begravet 5 nov. Opplysningene er fra Hans Nilsens kladdebøker og protokoller på biblioteket. Der er også beskrevet John Pedersen fra Tønset. Han skulle bo i Kaltdalen, men de papirene har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, dette som Rita skriver - eller i alle fall deler av dette, husker jeg fra de undersøkelsene jeg gjorde for en god del år siden. Opplysningene står vel gjerne i ei bygdebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Mulig dette blir helt feil, men jeg prøver likevel: med utgangspunkt i at Jon Pedersen ble født 1854 pluss/minus 1 år, finner jeg en Jon Pedersen Nebye konfirmert i Tynset i 1769, 16 år gammel: Permanent sidelenke: Lenke Tynset bygdebok, bind 1, s. 580, under Nylænd øvre gnr. 75, bnr. 39A har Jon Pedersen f. 1753, konfirmert 1769. Ingen flere opplysninger om han. Foreldrene til denne Jon er Mari Larsdatter Dalen (Kottet-73-8), f. 1731 og død 1810 i Østigard og Peder Pederson Nylænd (75-39A) f. 1733, d. 1765.Om Mari Nylænd står det i Tynsetboka: ”Det er denne Marit Nylænd som N. R. Østgaard skriver om i En Fjeldbygd. Han forteller at Maris hus var møtested for hedemarkingen som kom med korn og brennevin, og norddølene (trønderne) som kom med sild og fisk.” Jon Pedersen i 1801 - tellinga var gift 2. ganger. Vet noen hvem hans første kone var, og hvor giftet de seg? Kan hende det ved vielsen står opplysninger om hvor de kom fra? Hvor er sønnen Peder fra 1. ekteskap født?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Takk til både Rita og Arnstein ! Store-Jos første kone var barnebarn av en fut .Hun het Lisbet Mortensen Nordrum.2 barn 1 .Lars 1773-gm.Barbro Iversen.Var skoleholder og klokker på Mågø. b.2.Karen 1777-1847 gm.John Pedersen 1754-1828 som jeg søker forfedre etter.Karen giftet seg senere på Berg eller Bergseng og får flere barn.Karen og John P, får barna 1.JOHN 1796--Tømmeråsen 2.Martinus 1799--Skjerstad 3.Andreas 1808--Gjerde,Møkkeland 4.Lisbeth 1805--Molvik-Kvæfjord 5.Karen 1807--Fauskevåg 6.Johanna 1810-? 7.Jensine 1814--Berg 8.Maren 1818 ugift-uekte barnJohn Larsen Rudi og kone 2. Karen Pedersen 1776-1844 hadde barna--1. Peder 1785-2.Christen 1786-3.Jens 1791-4.Lisbeth 1793-5. Hans 1795-6.Lisbeth 1798 -7. Maren 1805-8.Andreas 1807 Jeg har notert ca. 4.000 nålevende etterkommere etter Rudi-karen-john-. Forgjengere til J.L.Rudi-Lars Pedersen Rudi-Peder Jensen Rudi-Jens Lauritsen Rudi -Laurits Rudi. Alle på nedre Rudi gård-Kjønås-Ringebu. J.L.Rudi var i dansk-norsk militærtjeneste.Han var på podiet da Struense og Brandts ble halshugget ca.1772-73 i Danmark.I følge opptegnelser av etterslekten sa bare John fy det var stygt. J.L.Rudi reiste nordover for at sønnene skulle slippe unna militærtjenesten, iflg. han selv. Julaften 1794 ble Store-Jo tvungen av Holmboe til å kappe ved.Våren etter flyttet John og hele entouragen til Tennvassåsen. Hatet mellom Rudi og Holmboe skal ha utspring i Rudis første kone Lisbeth som også Holmboe var førrtjusar i. Men dette ble desverre en stor digresjon fra temaet John Pedersen f.1754-Tynset.Hvem er forfedrene og hvor fra kom han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei Randi!eller god natt Randi ! Sett i forhold til f.år John P.1754 og Karen J.1777 hadde kanskje John P.en kone før ? Har papirer på en Per-Johan i Lavangen og en Disse Johnsen i Harstadbotn. I Tømmeråsen der jeg bor er det et lite jordstykke som ble kalt Nerland-kanskje Nærland fra opphavsplassen. John Pedersens sønn var den første rydningsmann her i 1822.John Johnsen alias gammel-jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.