Gå til innhold
Arkivverket

[#59938] Oppslag gårds-/bygdebøker for Nord-Trøndelag på gård GRANDE.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Grande skal finnes i minst tre kommuner i Nord-Trøndelag; Ørlandet (Start), Overhalla (Via 1) og Mosvik (Stopp). 1) Otto Rasmus Larsen Grande f 27.7.1847, sønn av Lars Olsen Gran og Lisbeth Pedersdtr., fra Kolvereid. Los og fisker. Bosatt i Bodø og i Bergen. Kan noen slå opp å finne ut hva som står om han? 2) På Grande i Leksvik er navnet Otto og Otte mye brukt på gården Grande. Er der født noen Otto eller Carl Otto på Grande +/-1850, som kan ha arbeidet som skipper, los, sjømann, gjerne på Vestlandet?3) Er der noen Otto eller Carl Otto på Grande på Ørlandet født +/-1850, som kan ha arbeidet som skipper, los, sjømann, gjerne på Vestlandet? Spørsmålet har tilknytning til debatt Lenke Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Etter noen Carlsberg svekkes synet litt , men i Trondenes finnes en person med etternavn-slektsnavn Grande rundt 1900. Skal se nærmere på det i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser jeg at det finnens en jegteskipper som bor på Grandholmen . Han nevnes både i 1865, 1875 og 1900 og kaller seg Grande i 1900: LenkeKan denne slekt være mulig å undersøke nærmere i bygdebøker?Mvh.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg fått svar på spørsmål 1) i (1). Der er ingen opplysninger om Otto Rasmus Grande utover fødsel og vielse. Men bakgrunnen hans kan absolutt tilsi at han kan ha vært skipper på Vestlandet. Men det vet vi jo egentlig allerede, siden han tittuleres som los og fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Nærøy bygdebok, bind II, s 437 (Hofles i Kolvereid).Otto Rasinius, f 27. juli 1847. Hans foreldre var Lars Olsen Gran (f 1795 i Kolvereid - d 05. Feb 1874 i Kolvereid) gift 2. gang med Elisabeth Pedersdatter Nakling (f 24. november 1805 i Kolvereid - d 20. mai 1885 i Kolvereid).Otto døpt i Kolvereid 21. november 1847 ( #86 ) : [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2521&idx_id=2521&uid=ny&idx_side=-29>LenkeEtternavnet Gran har han etter farfaren Ole Larsen Gran (f ca 1760 i Store Grande i Mosvik - d 30. september på Hofles) g.m. Martha Pedersdatter (f ca 1759 - d 26 oktober 1836). Ole Larsen Gran/Grande kom til Hofles i Kolvereid ca 1787. FT1801: LenkeOtto ble gift 4. januar 1875 i Nærøy med Anne Katrine Olsdatter (f 16. Juli 1854 på Tviberg i Nærøy).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Kanskje dumt av meg å tre inn i en tråd der jeg ikke har noe å bidra med direkte i forhold til spørsmålet, men etter som hans kone Anne Katrine er kusine til min morfar har jeg mye av hennes familie i databasen. Gi beskjed hvis det er interesse så deler jeg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Hvis dette er riktig Otto, har jeg funnet litt her. Ekteskapet med Anne Karine Olsdatter varte nok ikke så mange år, for den 26.06.1886 fikk han datteren Anna Karoline (ekte) med ny kone Inga Andersen. Hun ble født i Bergen, hjemmedøpt der den 28.06. av Pastor Madsen. Ikke så lenge etter flyttet de til Bodø der dåpen ble stadfestet i kirken der den 05.03.1887. Se jente nr. 11 her. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6648&idx_id=6648&uid=ny&idx_side=-60>Lenke De fikk tvillinger i 1888, gutt nr. 17 og jente nr. 15 her: Lenke Og her er familien i FT1900 i Bodø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til dere for innlegg. Nå ser det imidlertid ut som spørsmålet vedr Carl Otto Grandes herkomst er løst. Han var døpt Chirstian Grande, f i Leksvik i 1846. Jeg vet ikke hvorfor han antok navnet Carl Otto, men han hadde en bror Otto, som døde i 1900. Se forøvrig debatt LenkeMvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Carl Otto Grandes identitet er funnet.Han heter egentlig Christian Olsen og er født i Leksvik i 1847 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=dp17181842h&gardpostnr=219&personpostnr=656&merk=656#ovre>LenkeHan var i tjeneste på Ytre Grande, så der kommer nok Grande-navnet fra. Hvorfor han har tatt Carl Oto som fornavn i enkelte sammenhenger er i imidlertid et mysterium.Han giftet seg i 1872 i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.