Gå til innhold
Arkivverket

[#59943] Testsystem for skannet tinglysingsmateriale


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bent Vangli

Endelig nærmer dette prosjektet seg lansering. Mye er på plass, men en del gjennstår likevel. Et testsystem er satt i drift og tilgjengelig på nett. Utviklingen er nå kommet så langt at det vil være svært nyttig med tilbakelmeldinger både på det som er bra og det som er mindre bra. Det er et relativt kronglete materiale å presentere på en velstrukturert måte, men vi tror vi er i nærheten av noe som vil være svært brukbart. Dersom dere velger å kommentere, prøv å vektlegge intensjonen i visningsprogrammet, selv om også faktiske feil bes meldt. Det er fremdeles mange feil i programmet og mangler i de deler av datagrunnlaget som omhandler eiendomsinformasjon. Relativt fort vil mye av dette bedre seg.Jeg vil ikke være i stand til å svare på alle kommentarer, men vil lese dem og eventuelt lagre dem i en tiltaksliste for forbedringer og rettelser.Lykke til med testingen :-)Og linken er: http://www.arkivverket.no/URN:tl_readMvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Eva Tomter

Jeg forsøkte å kikke i Pantebok for Davik, Sogn og Fjordane. Jeg fikk ikke til å bla med de vanlige knappene, ble bare sendt tilbake til start, klikk direkte i siden virket heller ikke, men jeg fant ut at jeg kunne overskrive sidenummer og bla på den måten, men det er litt tungvint. Ellers ser dette veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Fantastisk.Jeg har prövet Panteböker for Bergen 1680-1699 med godt resultat.Slår först i registret og taster derefter henvist folio ind og kommer til ret billede ved 'enter'.Kommer der også auktionsprotokoller med registre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Frank H. Johansen

Hei, jeg bare lurte på om det kan legges ut noe info om hvordan det går med dette prosjektet? Hvor mye er scannet? Hvor mye er indeksert, etc.?Og har dere gjort dere noen ideer om hva som står etter pantebøkene i køen for scanning?FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg forsøker ei kort oppsummering etter hodet, først om tinglysningsmaterialet: Av mikrofilmet materiale er praktisk talt alt skannet - det gjenstår et begrenset antall ruller. Dertil kommer en del yngre protokoller som ikke er mikrofilmet og som derfor skannes direkte. Her gjenstår det en god del. På indeksering er det noe etterslep.Videre: Lensregnskapene har blitt skannet (fra mikrofilm) tidligere i høst. Indekseringa kommer antakelig til å starte i november. Brukergrensesnittet er ikke klart. Vi har så vidt begynt å skanne skifteprotokoller fra mikrofilm. Her vil det nok ta noe tid før indekseringa starter, da tinglysningsmaterialet først skal ferdigindekseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Dette med skanning av lensrekneskapa var interessant! Vil dei bli indeksert etter 'Rentekammeret. Lensrekneskapar I og II'?I så fall kan det jo vere hendig at ei pdf-utgåve av denne publikasjonen også blir tilgjengelg. Om mulig kan den OCR-lesast slik at den blir søkbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Rentekammeret. Lensrekneskapar I og II' vil ligge til grunn, men med noen tilpasninger. Brukergrensesnittet er som nevnt ikke klart, så det er for tidlig å si hvordan navigeringa blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Frank H. Johansen

Hei! Nå ser det jo ut til mesteparten av pantebøkene snart er ferdig indeksert og ute på nett.Hvordan går det med lensregnskapene og skifteprotokollene? Har det skjedd noe spennende siden oktober? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bortsett fra et lite knippe pantebøker/panteregistre, jeg tror det er 12, som av ulike årsaker må settes på vent, er tinglysningsmaterialet fra statsarkivene Hamar, Kongsberg, Kristiansand, Bergen og Tromsø nå komplett. Oslo og Trondheim har kommet et godt stykke med indeksering, mens Stavanger kommer til å starte opp om kort tid. Noe skanning gjenstår for Oslo og (særlig) Trondheim. Dette er materiale som ikke har vært mikrofilmet og som derfor skannes fra papir.Lensregnskapene er under indeksering, noe som er en nokså tidkrevende oppgave. Skifteprotokollene er ferdig skannet, og indeksering skal etter planen starte over påske. Det vil imidlertid ikke bli noe å se på nett før brukergrensesnittene for disse to kildetypene er klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og spørsmålet fra det evig utålmodige dyret i andre enden av brukergrensesnittet er som vanlig: Når kan man håpe på at brukergrensesnittene vil være klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg benytter anledningen til å svare i dag, ettersom jeg kan henvise til datoen dersom jeg blir konfrontert med svaret senere :)Fra spøk til alvor: Vi er nå i en avslutningsfase med hensyn til å planlegge og sette opp 'krav' til våre utviklere på hvordan brukergrensesnittene skal se ut. Vi vil trolig prioritere brukergrensesnittet for skifteprotokoller framfor brukergrensesnittet for lensregnskaper. For øvrig er det ikke satt opp noe tidsskjema for det videre arbeidet ennå, og da tør jeg ikke begi meg ut på å angi noe tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Frank H. Johansen

Hei, igjen. Ja, nå har det gått halvannen måned siden sist.I fare for å virke masete, spør jeg igjen om en liten statusrapport...Det er uhyre spennede å følge med på dette prosjektet. Spesielt gleder jeg meg til skifteprotokollene, da det nok er en del bygdebokforfattere rundt om kring som ikke har vært like flinke til å benytte dem som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det går absolutt framover. Det er laget et indekseringsverktøy for skifteprotokoller, og en programutvikler har begynt på utviklinga av en brukerapplikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Høres bra ut! Vi får håpe programutvikleren bruker sommeren fornuftig :-)Så kommer jeg sikkert til å spørre igjen når vi nærmer oss fellesferien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg er helt sjuk etter å ta fatt på skifteprotokollene. Håper de kommer snart, og at Nedre Telemark er tidlig ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Alt er skannet, så alle sorenskriverier ligger i utgangspunktet like godt an. Det vil i utgangspunktet være statsarkivene som skal stå for indekseringsarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Frank H. Johansen

Nå er det ca. to måneder siden mitt forrige spørsmål, så da spør jeg igjen, jeg :)Hvordan er status ang. ideksering og brukergrensesnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan forsikre om at begge deler er under kontinuerlig arbeid, og at arbeidet ikke har blitt hindret av sommerferie!Til Leif kan jeg si at Telemark er ferdig indeksert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Kristian, det var en gledelig melding. Betyr det at jeg kan begynne å lese skifter på nett i løpet av noen få uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg leste en gang om et minoritetsspråk (jeg tror det var i Amazonas-jungelen) som bare hadde tre mengdebegrep: én, noen og mange. Noen er vel da alt fra to til mange.Spøk til side: Det er indeksert såpass mye (snaut halvparten av skifteprotokollene) at manglende indeksering ikke er til hinder for lansering. Brukergrensesnittet er bortimot ferdig, etter hva jeg fikk høre før jeg tok ferie (dvs. i går). Det gjenstår nok noe småplukk, samt tilrettelegging på alle språk og språkformer. Vi er også nødt til å unne oss noen uker med testing før vi slipper dette produktet løs.Derfor: August vil helt sikkert gå med, og så spørs det hva vi finner av bugs i brukergrensesnittet når vi tester.Men igjen: Vi kommer tilbake med informasjon når det nærmer seg. Når dette først er ferdig, skal det naturligvis ikke gjemmes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank H. Johansen

Nå som lensrengskapene og skifteprotokollene er i godt driv, hva står etter dem i køen?Soldatruller?Gamle tingbøker?mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tingbøker på mikrofilm ligger best an. De er skannet, men indeksering og brukergrensesnitt mangler.Hva gjelder skifteprotokollene, er første versjon av brukergrensesnittet ferdig. Vi driver testing og forbedring i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.