Gå til innhold
Arkivverket

[#59943] Testsystem for skannet tinglysingsmateriale


Gjest Bent Vangli
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Manglende svar skyldes at undertegnede har vært i utlandet. Vi er nå i ferd med å justere brukerapplikasjonen etter innspill internt i etaten. Det er også en del andre detaljer som skal på plass før vi kan slippe katta ut av sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Vi hadde besøk av Annette Skogseth Claussen i Grenland Ættehistorielag på tirsdag, og da sa hun at skiftene kommer på nett sannsynligvis i slutten av oktober. Vi fikk se et par prøvebilder av applikasjonen.Nå sitter vi ytterst på stolen og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Då kjem det nok til jul :-)Slik eg har forstått det skal registeret til den gamle grunnboka leggast ut heilt fram til 80-talet. Kor tid kjem dette? Forresten, er det ikkje slik at dette alt er skanna for lenge sidan (av Infoland)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Eg er lett småforvirra etter innlegg 25 og 30. Er det skifteprotokollar, tingbøker eller lensrekneskap som er rett rundt hjørnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Arne (34): Innlegg 25 må sees i sammenheng med spørsmålet i innlegg 24. Etter skifter og lensregnskaper ligger tingbøker best an.Torbjørn (33): Det vil ta noe tid før Gammel grunnbok blir lagt ut. Det er riktig at den er skannet av (betalingstjenesten) Infoland, men dette er en svart/hvitt-skanning. Vi har planer om å skanne på nytt i gråtoner, hvilket vil gi vesentlig bedre kvalitet. Men det er snakk om 5,5 millioner bilder, slik at bare skanninga vil kreve minst ett års arbeid med dagens ressurser. Så kommer indeksering i tillegg, så dette er et langt lerret å bleke - vi vil jo gjerne lande de andre ballene vi har i lufta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Takk for svaret. Då får ein smørje seg med tolmodigheit. Som så mange har sagt før meg er det utruleg kva de har greidd å leggje ut med dei begrensa ressursar de får tildelt, andre stader i verda ville slikt som ein finn på Digiytalarkivet vore dyre betaltenester, medan ein får alt gratis her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Det har vært en del spørsmål her om skifter på nett. Nå synes alt å ligge til rette for betalansering på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Ser det nevnes at dødslister skal være med. Gjelder dette også de mikrofilmede døds- og vigselslistene for områder i Nordland?Mikrofilm NT 113-117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Samme sted som dødslister nevnes, nevnes det også at det i all hovedsak gjelder lister fra Statsarkivet i Oslo, altså ikke Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Vigselslister inngår ikke i en skifteapplikasjon.Jeg ser at det er mikrofilmet enkelte dødsfallslister fra Nord-Norge. Disse er ikke skannet nå. Da jeg ikke har mer detaljerte lister over innholdet på disse mikrofilmene tilgjengelig, tør jeg ikke si sikkert hvorfor disse ikke har blitt skannet. Men jeg gjetter på at vurderinga har vært, at mikrofilmene ikke består av sammenhengende serier, og at det derfor vil være mer effektivt og rasjonelt å skanne hele serier på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Frank: I all hovedsak betyr enkelte unntak, så jeg hadde håpet unntaket var Nordland. Nå ser det imidlertid ut som at Bergen by kan bli det.Kristian: Takk for svar. Satser på at det kommer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.