Gå til innhold
Arkivverket

[#59945] Jørgen Nilsen og Brita Asgautsdtr. fra Øysterse, bos. Eide, Halsnøy i Fjelberg


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jørgen Nilssen kom fra Ytre Ålvik i Kvam. Han ble gift i 1735 med Brita Asgautsdtr. fra Birke (Bjørka?). De paktet et bruk på Eide på Halsnøy i Fjelberg fra rundt 1737. Jørgen døde i 1745. Brita måtte forlate bruket året etter og reiste trolig ut av bygda med barna: Siri f. ca, 1735, Ragnhild f. ca. 1737, Asgaut f. ca. 1739, Nils f. ca. 1739, Helga f. 1742, Brita f. 1744 og Peder f. 1745.I skiftet etter Johannes var brødrene hans Hans Nilssen Ålvik og Knut Nilssen Birkeland i Hardanger formyndere sammen med Ådne Asgautsen Birke.Ei Brita Asgautsdtr. Klyve i Øystese ble gift i 1750 Hans Hanssen Øvrevik. Det er ikke oppgitt i kirkeboka om hun var enke eller pike.Dersom det er noen som har lokalkunnskaper om dette området eller tilgang til bygdebøker, har jeg noen spørsmål: Er det den samme Brita? Hvem var hennes foreldre, Når var hun født? Hvor bosatte hun seg i andre ekteskapet? Når døde hun? Hvor ble det av Barna? Hvem var Johannes sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det siste spørsmålet skal selvfølgelig være: Hvem var Jørgen sine foreldre?Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Med god hjelp av FS fant jeg følgende:Her har vi i alle fall Britas dåp nederst til høyre i 1712. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11538&idx_id=11538&uid=ny&idx_side=-79>Lenke . Hun må utvilsomt være rett person, siden hun er fra Birke.Den eneste Jørgen (med far, Nils) vi finner i samme kirkebok er denne i 1711 (venstre spalte, nesten øverst )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen. Jeg må ha oversett dåpen hans. Faren er Nils Yttre Aalvig. Med dette kom jeg et steg videre.Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Bygdeboka har litt andre opplysingar:Jørund (Jørgen) Nilsson Ytre Ålvik 1711-1753 g 1735 m Brita Asgautsdtr. Bjørke 1712-1795Born:I Frida 1735-1824 (Her i 1801 Lenke )II Ragnhild 1742-? ug.III Brita 1744-? ug. (Ho var heime og stelte mora då ho låg på det siste)Jørund tente ei tid hjå presten Gelmeiden. I den første tida han var gift, budde han på Bjørke, men drog sør til Eide på Klosterøya der han budde truleg som paktar i mange år. Men på sine gamle dagar vende Jørgen attende til Kvam. Han sette seg då opp ei stova ved Ålvikesjøen. som enkja vart Brita attgift med etternemde Rikolv Sjurson Tveit.Jørund var son til Nils Knutson Espeland,Jondal 1653-1736 g.1696 m. enkja Ragnhild Trondsdtr. Tveit 1674-1711 (Ho var g. første gong til Ytre Ålvik)Brita var dotter til Asgaut Arneson Bjørke 1668-1744 og tredje kona hans, Frida Arnesdtr. Reistveit 1671-1742. Desse to var gift i 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk for hjelpen.Jeg tror bygdebokforfatteren har gjort en feil her. Det ble holdt skifte etter Jørgen Nilssen i Skånevik skiprede i 1745 (Se arkivforum, tema 59613).Jeg hadde funnet dåpen til Frida i kirkeboka, men kom til at hun måtte være datter av en annen Jørgen. Hun er døpt Dom: 15de pest Trinit og er da bosatt på Birke. Trolovelsen til Jørgen og Brita finnes bare en side tidligere i kirkeboka den er datert Dom: 2da post Trinit. Frida er er heller ikke nevnt i skiftet etter vår Jørgen. Da hun fortsatt var i live i 1801, må hun tilhøre en annen familie. Det kan være slektskap. Jeg har funnet flere eksempler på at en søskenflokk har to barn med samme navn som lever opp. Kanskje det var tilfellet her? Det er fort gjort å anta at den ene døde som liten uten at begravelsen er ført i kirkeboka. Jeg har mer enn en gang gjort det selv. Problemet oppstår da andre informasjoner om personene blir funnet, som at vedkommende er bergravd to ganger eller er gift for andre gang men første kona framdeles er i live. Se bare debatten om Mons Monsen Sjos 3. kone. Her viste det seg å være 3 forskjellige Mons Monssen.Jeg må korriger meg selv. Jørgen sin sønn Peder ble ikke nevnt i skiftet og har følgelig ikke flyttet ut av Fjelberg sammen med mora.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Er det noen som har opplysninger om Brita Asgautsdtr. Klyve i Øystese som ble gift i 1750 med Hans Hanssen Øvrevik? Jeg ønsker å få klarhet om hun var enke før hun ble gift og om hvem hun eventuelt var gift med tidligere.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.