Gå til innhold
Arkivverket

[#59949] Barn med flere fedre


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg kom bort i en sak om en kvinne som ca 1900 hadde barn med tre forskjellige menn.For å unngå straff giftet hun seg med den fjerde, fikk nokk ett barn og levde lykkelig videre. Kom over en 'nyere' sak hvor en kvinne hadde fire barn med tre forskjellige menn. Nu ventes det femte barnet med nokk enn ny mann. Noen som vet hva loven sier idag ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Loven setter heldigvis ingen rammer her, så enhver står fritt til å få så mange barn man vil med hvem som helst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiJeg kom over en dåp på Hedemarken, det var oppført 3 alt. fedre.Ja, ja, det var nok sikkert en av de. :)Glad det ikke var i slekten, så jeg slapp å prøve å nøste opp i den floken.Dårlig med Dna prøver før i tiden.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Erling. Vet du når loven ble endret ?Ja Kjell-Arne. Hedemarken må være ett fint sted å vokse opp på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg vet ærlig talt ikke eksakt hvilken lov du sikter til, siden du ikke oppgir noen kildehenvisning. Jeg vet bare at naturens lov gjelder fra tid til annen, og det bærer mange ganger frukter i form av herlige små, ikke minst når de som deltar er av motsatt kjønn. En bekjent av meg har 6 barn med 3 ulike fedre, hun har aldri vært buret inne, og barna stråler. Et barn jeg kjenner til, har 2 fedre og ingen mødre. Rart alt de får til nå for tiden ;-)Her i gården er det ikke blitt barn, og ikke blir det barn heller. Men med ny ekteskapslov på gang i Norge, som jeg ønsker velkommen, åpnes det snart for 2 like-kjønnete foreldre med lovens velsignelse. Og går det slik jeg tror, kommer barna også i disse familiene til å stråle :-)(Jeg ser likevel at det ligger en slektforsknings-utfordring her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg er blitt fortalt at det var en lov hvor det var fengselsstraff hvis man hadde barn med fler en tre forskjellige fedre (til i alle fall rundt 1900). Mulig det ikke var noen lov? og de jeg fikk vite det fra var feilinformert.Da er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg har vært borti barnefødsler der det står i feltet for merknader f.eks. 'Begges 1ste Leyermaal' eller 'Hennes 1ste, hans 3dje Leiermaal'. Jeg har aldri reflektert over at det kanskje har sammenheng med en mulig fengselsstraff. Derimot har jeg undret meg over at presten eller klokkeren kunne vite hvor mange 'leyermaal' de ulike personene hadde gjennomført. Var folk nødvendigvis så ærlige at de oppga slikt? Var det mulig før dataens tidsalder å holde oversikt på tvers av kirkesognene? Var det bare enkelte som ble 'avslørt' som foreldre til flere 'uekte' barn? Eller fryktet folk 'kongen og kirken' såpass at de ikke våget annet enn å være ærlige? Fant dette: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Åse. Bjørn Davidsen ga svaret i debatt 12163 innlegg 11.Loven gjaldt til 1902. Takker alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Min artikkel om Susanna Booth i BT Lenke tar opp dette med leyermål og straff. Der er også lenker til aktuelle sider om temaet.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Artig, ny viten! Da gir det mening at antall leiermål ble notert etterhvert. Noen som vet hvorfor dette ble notert også utover i 1900-årene, hvis det var en sammenheng med denne loven? Hadde disse opplysningene om antall leiermål noen annen fornuftig hensikt? (I dag gir det jo en pekepinn til slektsforskere om hvor mange barn vi må lete etter..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg har fra min egen familie et eksempel på at antallet leiermål kan være en underdrivelse, og at leiermål i andre sogn ikke er tatt med. Min oldefar som ble født i 1863 var tydeligvis resultatet av et møte mellom ei jente fra Valdres og en omvandrende anleggsarbeider som akkurat da arbeidet på et veianlegg i Valdres. Jeg har klart å spore hvem han var, han var født og oppvokst i Folldal og jeg fant ham igjen i 1865 på Gran på Hadeland. Der fikk han et barn utenom ekteskap, men det står i kirkeboken at dette var hans første leiermål, han gikk tydeligvis stille i dørene med barnet han alt hadde i Valdres (han giftet seg siden med barnemoren på Hadeland og de bodde sammen der resten av livet og fikk en god del barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har også et eksempel fra min familie med underdrivelse av leiermål, og en oldefar fikk en datter utenfor ekteskap på Frosta i 1881 før han ble gift. Deretter var han gift, men etter at den første kona døde fikk han en sønn utenfor ekteskap født på Skatval i 1901. I den forbindelsen står det at det var hans første leiermål, og det skulle jo ha stått at det var hans andre leiermål. Det hører med til historien at han giftet seg med henne som han fikk barn med i 1901 etter at barnet var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til (11). I Norge hadde vi den såkalte konkubinat-paragrafen helt fram til 1972. Konkubinat = samliv som ektefolk uten at ekteskap er inngått.I straffelovens §375 sto det at den som 'tross påtalemyndighetens advarsel fortsetter et offentlig forargelse vekkende samliv i utuktig omgjengelse med person av det annet kjønn' kunne straffes med bøter eller fengsel i opptil 3 måneder, men de slapp straff hvis de gikk med på å gifte seg.Loven ble lite anvendt, men jeg kjenner et tilfelle da en lærer ble oppsagt fra sin stilling fordi han levde sammen med sin husholderske og fikk barn med henne, ja til og med flere, men nektet å gifte seg med henne.Ikke rart at det blir bråk om ny ekteskapslov i Norge - de gamle lovgivere skulle bare ha visst hva som skjer nå!!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

He, he; jeg ble nysgjerrig over tittelen 'Barn med flere fedre', og lurte på hvordan det gikk an, for jeg trodde det var snakk om et /eventuelt flere barn, som 'selv' hadde flere fedre. Mens jeg åpnet temaet tenkte jeg at disse fedrene måtte kanskje være biologisk far, stefar og fosterfar, så jeg fikk meg en 'nesestyver' og lo for meg selv. Slik kan det gå.Selv har jeg også støtt på mødre som har barn med flere forskjellige menn i min familie; nusselige og veloppdragne barn... ;)Hilsen Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.