Gå til innhold
Arkivverket

[#59952] Johannes Åmundsson, Bergen/Kinn


Gjest Torodd Kinn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Johannes Åmundsson var 10 år i FT1801 og son av skolappar Åmund Johannesson og Gjertrud Kristiansdotter i Bergen, 23. rode.Johannes gifta seg 10. august 1851 i Kinn prestegjeld med Pernille Matiasdotter Kinn. Han var då enkjemann. Han døydde på Kinn 18. mars 1856.Kjenner nokon til kven Johannes var gift med først, kor dei budde, og om dei hadde barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke til vigselen, her står han som Amundsen og hun som Ragnhild Pernille Mathiasdtr. - nederst til venstre: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Kinn, Ministerialbok nr. A 9 (1841-1852), Ekteviede 1851, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6893&idx_id=6893&uid=ny&idx_side=-66>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står ett eller annet helt til høgre, ellers ser det ut for at han har bodd i Bergen før og det var kanskje der han gifta seg 1. gang.Kanskje bygdebøkene fra området kan hjelpe deg. Kikka på S&F-database, men fant han ikke der.Her er familien i Bergen i 1801: LenkeHan skulle således være 25 år i ft 1815, men finner ingen som kan passe da. Det er kun en og han er 10 år for ung.Det nærmeste jeg kommer er denne Johannes Lars. Amundsen som gifter seg i Bergen i 1817: Lenke Ikke noe mer info i kirkeboka, alderen passer for så vidt.Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. A 1b (1815-1821), Ekteviede 1817, side 384-385 (n° 10). Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Takk, Kjellaug!Eg trur du har funne det rette ekteskapet, for her er dåpen hans:LenkeEr det ikkje merkeleg at han er døypt Johanis Larsen? Eg har ikkje vore borti sånn bruk av sen-namn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hyggelig at det var rett kar-:)Jeg tror det kommer av at hans mor først var gift med en Larsen - se navnet på hennes første sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Ja, men du kom meg i forkjøpet.Takk for det vesle puffet, Kjellaug. Eg har leitt ein god del etter dette, men eg gav meg nok for raskt med Bergen. Det var meir som var registrert der enn eg hadde oversikt over. Begynte å leite utover på Vestlandet, men det er jo eit endelaust prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du kan jo sjekke dåpen til barna til Johannes og Agate Pernille og se på hvem som er faddere. Jeg finner følgende barn.1. Aamund Olay født 28.05 og døpt 07.06. 1818 i Domkirken2. Gert Johan født 30.12.1819 og døpt 09.01,1829 i Korskirken3. Jusine Christiane født 26.04. og døpt 06.05.18214. Clemet født 06.11 og døpt 17.11.1822 i Korskirken5. Agotte Johanne født 27.05 og døpt 19.06.1825 i Korskirken6. Peder Andreas født 18.10 og døpt 04.11.1827 i korskirken7. Jusine Severine født 03.02 og døpt 21.02.1830 i Korskirken8. Ingeborg Marie Christine født 29.09 og døpt 21.10.1832 i Korskirken9. Nielske Martine født 14.01 og døpt 12.02.1837 i Korskirken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bare hyggelig. Og dåpsåret til barn nr.2 Gert Johan skal være 1820 og ikke 1829 som jeg skrev. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 3 i Runes innlegg, Jusine Christiane var og døpt i KK, det står død, så hun vokste nok ikke opp: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Klokkerbok nr. A 4 (1820-1832), Fødte og døpte 1821, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8692&idx_id=8692&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du interessert i Agotte Pernille Olsdtr, så er det vel henne vi finner her i ft 1801 med foreldre Ole Nielsen og Gurina Giertsdtr: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f11301&gardpostnr=2184&personpostnr=15762#nedre>LenkeMerkelig nok står moren som Josine her: LenkeDet passer jo og bedre med oppkalling!Ved ekteskapet til foreldra står det og Josine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg hadde forsåvidt tenkt å stoppe med Johannes, som er 2. ektefelle av ei av formødrene mine, Pernille Matiasdtr.Men noko litt anna: Når det f.eks. står at bustaden var 23-156, går eg ut frå at det er hus el. husvære nr. 156 i rode 23. Veit du om det finst tilgjengeleg på nett oversikter over kva adresser dette svarer til? Eller korleis eg elles kan finne ut av det? Eg har lite erfaring med byfolk, ser du ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg det jeg leita etter: LenkeDu bare legger inn din Rode og får opp gatenavn. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.