Gå til innhold
Arkivverket

[#59956] Skjit-prat


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det er kanskje helt utenfor temaer som skal tas opp her , men allikevel ! I alle bygder og byer foregår det skjitprat om nabobygder og byer.Vennligsinnet ? kommentarer om andre plasser.Uansett plass i nord jeg har vært får jeg høre , å fær tell Hartad å kjøpe fyrtikk.Går ut fra det har med dialekten vår å gjøre.Vi i Hartad har om pappesker med tau rundt , det er en Ibestad-koffert. Kjøre du sakte gjennom Spansdalen så stjæl di hjulan.Den siste jeg hørte var om Kvæfjord der mine onkelbarn bor.Den var om ikke helt kjappe kvæfjerdinger..han va ikkje den kjappaste traktorn på tunet ! Går ut i fra at dette ikke bare er lokalt. Har andre eksempler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ha medlidenhet med trønderkara som av hele landet blir kalt bartefolket!!! De fleste av dem har aldri hatt bart. Ellers kan vel trøndere være leie mot hverandre også,- jeg har jo hørt om folk fra Ørlandet at de er som landskapet,-'flat og vindfoill' All sjikane beror vel på lav selvfølelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Morsomt og morsomt, fru Blom. Mobbing har alltid vært morsomt for andre enn de som ble mobbet. Skjitprat egner seg ikke alltid på trykk; en ting er hva man sier, noe helt annet er det når det samme blir skrevet og kjent for all verden. Og der blir det stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Mobbing er ett vidt begrep ,Åse. Min oldefar Peder Olsen eller Per-Olsa , Tømmeråsen ble omskrevet i Vett og Uvett som en sutrete ,kverulantisk skit-unge.Og senere portrettert av Hålogaland Amatør Teater sin oppsetting med samme navn med Kristian ? Figenschou som min oldis.Min oldefar var visstnok den eneste som ble gjenkjent av historiene.Hverken han eller hans sønn , min bestefar ,oppfattet dette som mobbing.Min far , Per-olsas sønnesønn , råflirte da han så teaterstykket.Han ble tatt på kornet , sa han.Jeg vet at vi skal være politisk korrekt nå for tiden og at noen kan føle seg mobbet av slike innlegg som mitt, men jeg prøver på å få frem humoren på bygda og her i Brukerforum.Ingenting annet. vennlig hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Fortellingen om din oldefar viser jo at din bestefar og far hadde stor selvironi og synes det hele var morsomt, og det kaller ikke jeg heller for mobbing. Men skittkasting i avisene eller andre steder mellom personer og bygdelag, det kaller jeg mobbing og sjikane. På 'Baksia' i lokalaviser ser man ofte slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.