Gå til innhold
Arkivverket

[#59957] Hofmann-Løvenbalk


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Grøhn

Hei! Har egentlig et par spørsmål her.1) Vet noen med hvor stor sikkerhet linjen fra Jakob Sørensen Hofmann (1655-1734) på Jelsa, opp til Jens Pedersen Hofmann (1562-1609) i Viborg er? Og eventuelt fra Jens Hofmann igjen til det som skal være hans far Peder Thøgersen Løvenbalk (1532-1595). Og igjen fra Peder Løvenbalk opp til Christoffer II av Danmark.2) Lurer og på om noen vet noe om moren til Jakob Hofmann, Marita Helgesdatter Hagedorn (1640-1723) sin slekt, generelt eller personlig. Mvh Jarle Grøhn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke noe kjennskap til denne Hofmannslekta. Vil bare nevnet hva som finnes på FS: Hellie Hagedorn f.1580 Jela RO, gift 1610 NN. Og så ser det ut som det var 2 døtre: Marit/Marita Helliesen Hagedorn fca.1615, gift 1645 Sand RO med Søren Sørensen Hofmann. Hun døde i/på Venja Sjernarøy RO. Så er det Marta Helgesdt. Hagedorn som døde i Bergen og var gift med Søren Jensen Borgermester. Om dette er riktig eller ikke vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jarle, har du noen referanser til litteratur der denne slektssammenhengen er lagt frem ? (Helst litteratur med kildereferanser, naturligvis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jelsa bygdebok ligger på nett, så du kan jo se litt der, Jarle. Du finner den her LenkeMen jeg påstår ikke at det som står der er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

(3) Må bare få fram først at spørsmålet mitt egentlig er om noen kan verifisere eller si noe om de linjene som jeg har funnet på nettet. Men jeg skal vise hvor jeg fant ting.(4)Ja det er der jeg har hentet info om de i slekten som bodde på Jelsa, lensmann Jakob Sørensen Hofmann [url="http://www.slektsdata.com/Bygdeboeker/Jelsa/Jelsa/JBrukJel.htm>Lenke , og hans far, sokneprest Søren Sørensen Hofmann Lenke .Faren hans igjen skal være rådmann og borgermester i Bergen Søren Jensen Hofmann, født i Viborg, Danmark, gift med Gjertrud Hansdtr, dette har jeg sett på noen sider på nettet som f.eks. Lenke .I følge linjer ihvertfall på FS så skal han være sønn til magister Jens Pedersen som det står dette om i følge denne siden http://www.nose.dk/Norge/thoeger.html#5'Magister Jens Pedersen af den kendte vibergensiske Prælatslægt, der mente at tilhøre den adelige Familie Løvenbalk.10 Mag. Præst og Canonic til Viborg Domkirke, død 1609.11 Giessing skriver at han i hvert ægteskab haver 2 børn, og lister i rækkefølge: Peder Jensen Viborg, Anders Jensen, Jens Jensen Bloch og Maren Jensdatter Bloch.11'Her står og om Løvenbalk-slekten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det som eventuelt skal kunne stadfeste dette stoffet / slektsrekken, må beherske danske kilder til fingerspissene. Greie lenker, men vanskelig å finne ut hvordan forfatterne har nådd frem til slektskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.