Gå til innhold
Arkivverket

[#59961] Registre/innholdsfortegnelser for eldre bøker - behov for standardisering?


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg har allerede startet med å lage min egen innholdsfortegnelse til noen av bøkene som ikke er indeksert av Arkivverket - dvs bøker før ca 1880. Jeg antar at flere vil gjøre det samme, og det går vel ikke lenge før vi finner slike registre på Internett - kanskje i Digitalarkivet.Det kan f.eks være aktuelt å lage-For panteregistre: Innholdsfortegnelse med gardsnavn, matrikkelnr (en eller flere av ulike varianter i flere tidsperioder), sidenr (et eller flere) og evt. sidelenke til skannet side.- For pantebøker: F.eks liste med sogn, år, vårting/høstting/etc, sidenr og evt lenke. For bøker uten register kan man også gå mer detaljert til verks, f.eks registrere gardsnavn (og sogar personnavn) i pantebøkene.Jeg har så langt ikke hørt noen god grunn til at slike registre på sikt ikke kan integreres i den tekniske løsningen for skannede tinglysningsdokumenter.Før dette med å lage innholdsfortegnelser tar av ville det være en fordel med en felles mal (standard) for å gjøre det enklere å bruke slike innholdsfortegnelser laget av ulike initiativtakere, å muliggjøre søk på tvers av registre, og kanskje på sikt gjøre det enklere å laste slike data inn Arkivverkets løsning.Har Arkivverket eller andre meninger om hvordan dette bør gjøres?Har Arkivverket planer om å på et senere tidspunkt å indeksere de eldre bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.