Gå til innhold
Arkivverket

[#59963] Theodor Pedersen (f.1817) i Solum i Telemark, hans forfedre? Findal gård?


Gjest Mosken Bergh
 Del

Recommended Posts

Gjest Mosken Bergh

Lydia Pedersen (f.1818).og Theodor Pedersen (f.1817) fra Solum i Telemark, et forsted til Skien, var mine tipp oldeforeldre. Lydia og Theodor var foreldrene til Mathias Pedersen (f.1855 d.1915) som giftet seg med Mathilde Nilsen i Tvedestrand. Theodor var i følge folketellingen i 1865 både skipsfører, huseier og jordeier. Gården kalles 'Christiansro af Gjemsøe*'.Min farmor Arna Findahl (f.1895) fortalte meg at familien tok navnet Findahl fordi familien opprinnelig kom fra en gård som het Findahl. Navnet har tydeligvis blitt stavet forskjellig. (Findal/Findall/Findahl). Jeg har imidlertid ikke klart å finne noen sikker dokumentasjon for at Theodor Pedersen sin familie kom fra noen av Findal gårdene...det være seg Findall Store, Findal lille (gnr 1 bnr 1), eller Findal nordre (gnr 2 bnr bnr 1 og 2).Mitt problem er rett og slett at jeg ikke finner noen sikre kilder på hvem som var Theodors foreldre eller aner generelt, eller om de kom fra Findal gård.Noen som kan hjelpe? På forhånd takk!Mosken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her er Theodors dåp i Solum: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1411&idx_id=1411&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Født 1.nov.1818 og døpt 14.nov.1818. Theodor Pedersen Hansen. Foreldre: Hans Røra Pedersen Graaten og Karen Hansen.Her er faren (Hans) som 12-åring på Røra i 1801, sammen med søsken, mor og stefar. LenkeNår Theodors egne barn døpes fra 1848 og utover bruker han både navnet Hansen og Pedersen.Når det gjelder moren, vil nok bygdeboka for Solum gi bedre svar enn hva jeg kan, men forbindelsen til Findahl kan like gjerne gå gjennom henne. Findall Store i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Her var det en veldig bra side: LenkeDet ser m.a.o. ut til at Theodor var født utenfor ekteskap. Forbindelsen Theodor har til Findahl ser ut til å være at hans far-mor (Åvet Pedersdatter 1761-1850) som kommer derfra.Men Theodors mor vil du nok ha større problemer med. (Det var nok ikke enkelt å bli med barn der barnefaren var gift med en annen).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det står da ved dåpen at det var Peder Pedersen Røra som var far til Theodor? Det var vel han som var født i 1792, sønn til Peder Hansen Røra og bror til Hans Pedersen Røra.Ungkar Peder Pedersen Røra, 25 år, og Pige Karen Kirstine Hansen,Gråten, giftet seg i Solum 25. april 1818:Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 4 (1814-1833), Ekteviede 1818, side 196. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mosken Bergh

Takk til begge! Ja, Åvet Pedersdatter Findal / Røra ser ut til å være nøkkelen her!!Ja, Laila, litt røre der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Borte fra PC noen dager, og ser at Laila har tatt meg på slurv. Godt var det. Men jeg synes kirkeboka for Solum forholder seg til patronymikon på en merkelig måte.Ei som er datter av en Hansen er selv ei Hansen, selv om hun også er ei Torstensdatter. At det ved hennes ekteskapsinngåelse ikke finnes noen markering om at hun er datter av Torstein, er sjelden å se på denne tiden med mindre det dreier seg om et slekts- eller gårdsnavn. – Så her kan det vel tenkes at ”Hansen” prøves innført som slektsnavn ?Ellers registrer jeg nå at Theodor Pedersen nedstammer fra Findal gjennom både farsside og morsside. Hans Torstensen Findal (ca1634-1690) er felles ane for begge sider.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det var nettopp på denne tida at mange i de 'urbane' områdene begynte å bruke farsnavn som slektsnavn, - kanskje delvis for å distansere seg fra bondestanden. I vår tid kan det synes merkelig at et navn som Hansen ble ansett som 'finere' enn Torstensdatter, men fenomenet var ikke helt uvanlig i første halvdel av 1800-tallet.Dette er også noe av grunnen til at jeg har valgt å holde meg til tida før 1814. Det var mye greiere dengang ei Torstensdatter hette Torstensdatter gjennom hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg ser forresten at Karen Kirstine også ved skiftet etter faren i 1827 blir kalt for 'Hansdatter'. Det skulle ikke forundre meg om det i originalen står 'Hansen' og at avskriveren har byttet ut dette med Hansdatter. (Se Lenke)I samme skifteavskrift blir også mora Gunnild Clausdatter kalt for Hansdatter, så det ser unektelig ut til at Hansen ble brukt som familienavn her.Jeg er ikke helt sikker på om Torsten Hansen ville likt å bli kalt for 'Kjerringteigen' selv om dette er det offisielle navnet på gården han bodde på. Jeg har vel ikke sett ham omtalt som annet enn 'Torsten Hansen i Graaten'. Området Gråten (Kjerringteigen øvre og nedre, og deler av Gjemsø klostergrunn) var allerede på 1700-tallet temmelig urbanisert, og Torsten levde nok mere av å selge og leie ut tomter enn å drive gårdsbruk, som det også ser ut til å framgå av skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

På min egen anetavle finnes det tråder der vi ser tilsvarende fenomen(på et enda tidligere tidspunkt). Også da befinner vi oss i Agder og Nedre Telemark. Men vi befinner oss blant sjøfolk (skippere) som også har noe gårdsbruk. –Og det er nok en del av forklaringen i dette konkrete tilfellet. Men hvorvidt Karen Kristine Hansen (Torstensdatter) hadde maritim tilknytting har jeg ikke sjekket opp.På meg virker det som om sjøfartsbyene i Nedre Telemark og Agder var først ute med denne praksisen, - allerede fra midten av 1700-tallet.Fenomenet kom vel ikke skikkelig i gang i blant bønder og husmenn før etter FT1900, mens det i byene skjøt fart først ved siste halvdel av 1800-tallet.Gårdsnavn var jo en grei identitets-pesissering, - og mange slike navn hadde også en fin urban klang, - særlig når man pyntet på det. Vi drar gjerne litt på smilebåndet her på Hedemarken når vi ser gårdsnavn som Fokhol – som blir til Fauchald. Doglo – som blir til Dobloug. Vevla – som blir til Weflen etc… Da blir det liksom mer realt at Hansen forblir Hansen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.