Gå til innhold
Arkivverket

[#59965] Spørsmål om kistemaler Gunder Gundersen Handeland, fra Borgundøy, Kvinnherad


Gjest Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Lien

Jeg arbeider med en liten tekst om et maleri på en kiste. I følge Nils Georg Brekke er maleren Gunder Gundersen Handeland fra Borgundøy, Kvinnherad. Jeg vil være svært takknemlig om noen har noen opplysninger om Gunder Gundersen Handeland.Vennlig hilsen Sigrid Lien Professor i kunsthistorie, Universitet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har registrert 3 personer som het Gunnar Gunnarsen på Handeland.1) Gunnar Gunnarsen f. ca. 1751 - d. 1838. Han var gift med Anna f. ca. 1753. Jeg vet ikke hvor de er født. Det er en mulighet for at han ble gift for andre gang. i 1817 med Siri Larsdtr. fra Skånevik. F. ca. 1787. Det kan være henne som døde i 1837. Han var husmann på Mula under Handeland i 1794 og bodde fortsatt på Handeland i 1801. Jeg kjenner til en sønn Gunnar Gunnarsen f. 1794.2) Gunnar Gunnarsen f. på Handeland i 1794. Han var gift første gang i 1821 med Kari Askildsdtr. Valen f. ca. 1795 - d. 1861. og andre gang i 1864 med Marta Tørresdtr. Sjøhus fra Åkra Sogn i Skånevik f. ca. 1833. Han var kirkesanger og først husmann under Handeland og seinere husmann under Nedre Sæbø. Barn: Anna f. ca. 1822, Kristi Lisbet f. 1828, Kari f. 1832, Gunnar f. 1835, Barbro f. 1840, Kari 1864. I tillegg hadde han 2 barn utenfor ekteskap: Malene f. 1820 og Anna f. 1820.3) Gunnar Gunnarsen gift med Petrikke Olsdtr. De var innlosjert på Handeland i 1816 da de hadde sønnen Gunnar til dåpen. Noe mer vet jeg ikke om denne familien.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Tusen takk til Arne D.Tveit for raskt og fyldig svar. Det er vel sannsynligvis ditt alternativ 2, dvs Gunnar Gunnarsen f.1794 - som er kistemaleren? For kistemaleriet jeg skriver om er datert til 1843.'Kirkesanger' peker jo også i retning av en mann med estetiske interesser/ legning.Mvh Sigrid Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Sigrid,Det bor også en Maler Gunder Gundersen, ugift, på Nedre Sæbø i 1865, 32 år. Lenke Han er jo for ung i forhold til maleriet fra 1843, men kan være Gunnar nr 2 sin sønn f 1835. Det kan i hvertfall indikere at der var en viss malertradisjon i slekten.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Kjære ArnfridDette blir jo veldig spennende. Og nå vil jeg ta kontakt med Nils Georg Brekke igjen - for å forhøre meg om grunnlaget for 1843 dateringen. For denne maleren, Gunder Gundersen f. 1835, er nok som du også skriver, litt for ung for å ha malt kisten i 1843. Men det at han er oppført som maler.... det var jo ikke så altfor mange av dem...med tusen takk og vennlige hilsenerSigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hei Sigrid,Håper det går fremover med teksten din om kistemaleriet til Gunder Gundersen Handeland. Regner med at du har lest det som står i Kulturhistrisk Vegbok, s 193, om et kistemaleri, trolig av samme Gunder, datert 1843. Det er en kiste fra Huglo. Gi beskjed om du trenger den teksten som er knytet til dette bildet i boken.På s 181 og 182 i samme bok er det forøvrig to arbeider av min tippoldefar, Ingebrigt `Maler´ Brekke (1807-1894); en altertavle og en dørfylling.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Lien

Hei igjen ArnfridTakk igjen for et godt tips. Har hentet fram mitt eksemplar av den fine kulturhistoriske vegboken- og funnet Nils Georgs Brekkes informative tekst om Gunder Gundersen Handeland. Jeg har snakket med N.G.B - og så vidt jeg husker nevnte han vel din tippoldefar som en mulig inspirasjonskilde for GGH. Jeg har også sjekket min egen slektshistorie - og det var som jeg trodde: oldemoren min kom fra samme garden på Borgundøy: Øvre Sæbø. Ellers har jeg nettopp ferdigstilt den lille teksten om kistelokkmaleriet. Den skal publiseres i en bok med tittelen 'Kunsten å lese bilder' - som nå er under trykking. Om du sender meg din mailadresse - så kan jeg sende deg kopi av teksten om kistelokket. Min mail: Sigrid.Lien@lle.uib.no Vennlig hilsen Sigrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for tilsendt dokument, Sigrid.Her ligger artikkelen fra Kulturhistorisk Vegbok på nettet Lenke håper lenken virker.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.