Gå til innhold
Arkivverket

[#59971] Emigrantpioner Johan Reinert Reiersens morsslekt (Øyestad)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd er Johan Reinert Reiersens (1810-1864)farsslekt diskutert:LenkeMorsslekta er det vanskeligere å få helt taket på. Faren, Ole Reiersen, var gift to ganger - begge gangene i Vestre Moland: 1) 13/11 1803 med Gjertrud Pedersdtr. fra Lillesand (1784- 1808); 2) 15/6 1809 med Kirsten Gjerulvsdtr. Furre ( f. i Øyestad 1790, død i Amerika 1860). Ifølge Telleiv T. Gaaskjenns opplysninger (Holt kirkes historie) var Ole Reiersen først lærer i Tveit sogn (ca. 1800) og flyttet vinteren 1801 til Vestre Moland, der han tiltrådte som kirkesanger og lærer ved 'Prestholt skole'. Der ble han til han med familien altså overtok degnetjenesten i Holt i 1813.Johan Reinert Reiersen tilhørte ekteskap nr. 2, og mora var følgelig Kirsten Gjerulvsdtr. Furre. Hun ble altså f. 1790 i Øyestad som datter av Gjerulv Tellefsen Furre og Gunnild Jacobsdtr. Hun hadde to søsken, begge f. i Øyestad: Jacob Gjerulvsen (f. 1792) og Aase Gjerulvsdtr. (f. 1795).En pussighet her, er at Kirstens mor kalles Gunnild Jacobsdtr. (og en Gunnild Jacobsdtr. er også fadder), mens de to andre barnas mor er kalt Aase Jacobsdtr.Jeg har ikke funnet noen vielse for Gjerulv Tellefsdtr. i kirkeboka for Øyestad, og familen er dessuten vanskelig å finne i ft. 1801.Skråkreformatoren Knud Knudsen, som Johan Reinert Reiersen hadde vokst opp sammen med i Holt, og som han også reiste sammen med til Christiania for å ta artium i 1832, kaller Johan Reinerts morfar Gjerul Forre - og han omtaller ham som 'en straffedømt tyv'. Nå hadde Johan Reinert ikke vært helt etterrettelig overfor Knud i noen pengesaker, så Knud Knudsens utsagn er ikke nødvendigvis helt objektive.Poenget med denne tråden: Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å finne ut mer om Johan Reinert Reinertsens morsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i! Nei, han var ikke gammel. Kanskje har han likevel også arbeidet i Bråstad-gruvene, som forsynte flere av de sør-norske jernverkene med malm. Barnearbeid var legalt den gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ei 14 år gammel Birte Gierulfsdtr. som er tjenestejente på Furre i 1801: LenkeMuligens ei datter av Gierulf Tellefsen som jeg ikke har registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

De andre finner jeg ikke, har prøvd alle mulige varianter av navna!Den eneste Christen/+ alle variasjoner og passe alder finner jeg i Vest-Agder, mora heter Aase og er oppigjengift: LenkeHun har og en datter på 5 som kan være den Aase du nevner over. En skulle da tro at presten har skrevet feil navn på mora ved Ch/Kristens dåp og at hun heter Aase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun kan selvsagt være en mulig kandidat. De er imidlertid vanskelig å ta stilling til henne foreløpig. Men hvor er Kirsten? Hun var jo i hvert fall i Vestre Moland/Lillesand i 1809 (jf. giftermålet med Ole Reiersen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En mulighet som jeg har glemt å tenke på, og det er nesten utilgivelig: De kan ha oppholdt seg i Holt prestegjeld i 1801. Der mangler nemlig hele folketellingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Navnet hennes er skrevet Chirsten!Her er ekteskapet deres i Austre Moland i 1789, Geirulf var enkemann: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Ekteviede 1787-1791, side 228-229. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Wow! Hjertelig takk, Kjellaug. Da var altså Gunild feilskrift i 1890, og vi har et gårdsnavn å forholde oss til: Skjulestad i Austre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Geirulf må være død før 1798 for da gifter Aase seg med Knud Aanonsen (en variasjon av Ouensen): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal sjekke med kirkeboka om det er den samme Aase. Jeg har noen andre gjøremål akkurat nå, men vender tilbake til denne tråden senere i kveld.Takk for god hjelp så langt, Kjellaug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Froland var vel under Øyestad på den tida, og her har vi da dette ekteskapet som jeg fant på FS: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 9 (1778-1808), Ekteviede 1798, side 102. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9895&idx_id=9895&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel dåpen til Geiulv/Giærul i 1743: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Øyestad, Ministerialbok nr. A 4 (1730-1750), Kronologisk liste 1743, side 144. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9891&idx_id=9891&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFant Aases dåp på FS, dersom hun kommer opprinnelig fra Austre Moland da:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette: 'For: Tiollof ..idulfsen og ... Farrisdatter. Vanskelig å tyde!' skulle selvsagt stå etter Giærul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her fant jeg henne i kirkeboka allikevel, jeg tok feil måned! Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Fødte og døpte 1764, side 38-39. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&idx_id=9620&uid=ny&idx_side=-22>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har du gjort en god jobb, Kjellaug!Jeg er nokså overbevist om at du har funnet Aases dåp. Plass- og gårdsnavnet som er knyttet til faren hennes, skal nok være Rongstølen (vanligvis kalt Romstølen) under gården Gunnildsbu (som også er nevnt ved dåpen). Ellers er det flere faddere fra nabogården Boraas, ser jeg. Disse gårdene ligger nær dagens Arendal by (og også nær Øyestad).Når det gjelder Gjerulvs begravelse og Aases neste ekteskap, tror jeg du også har truffet blink. Og det stemmer at Froland var ført i kirkeboka for Øyestad i denne perioden.Jeg er mer usikker på om du har funnet rett dåp for Gjerulv Tellefsen. Kirkeboka påresenterer faren som en Skiølløf, så vidt jeg kan se - og det er et annet navn enn Tellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser nå at det er Sk i begynnelsen av ordet, men tror likevel at det er rett mann. Navna ble skrevet med stor variasjon på den tiden. Jeg har sett Tj også, tenk på hvordan dere uttaler orda derned i syd. Men jeg kan og ta feil, selvsagt-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal ikke lage noen stor 'krangel' på dette, men Tellef (Telleiv, Tollef) og Skjølløv er to forskjellige navn - der uttalen av begynnerkonsonanten/-konsonantgruppa er ulik her i landsdelen. Jeg kan jo nevne at på 1600-tallet var det en Skjølløv Tellevsen Simonstad i Åmli (her er altså begge navnene - med separat ortografi - knyttet til én og samme mann).Ellers har du selvsagt rett i at ortografien kan variere ganske sterkt i 1700-tallets kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg gir meg! Du har nok sikkert rett da-:)Synd det ikke står noe annet enn fra Øyestad sogn da han gifta seg med Aase. Kanskje det er mulig å finne det første ekteskapet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, det burde det jo være mulig å lete seg fram til. Her kan kirkebøkene både for Øyestad, Austre Moland og Arendal være aktuelle. Dersom Kirsten var Gjerulvs og Aases førstefødte datter (noe det vel er rimelig grunn til å anta), er det ikke usannsynlig at Gjerulv i sitt første ekteskap har vært gift med ei Kirsten. Det bør også være mulig å finne hennes begravelse (og eventuelle barnedåper fra dette ekteskapet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.