Gå til innhold
Arkivverket

[#59971] Emigrantpioner Johan Reinert Reiersens morsslekt (Øyestad)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg vil tro at den Birte Gierulfdtr du fant i # 6 er datter av første ekteskap og at mora må ha dødd under eller like etter fødselen. Hun kan ikke være av andre ekteskap for det er hun for gammel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo.jeg har kommet til samme resultat som deg angående Birte Gierulfsdtr. Geografisk befinner hun seg imidlertid i 'nærheten', i og med at Nevesdal er nabogården til Furre.Nå tror jeg imidlertid ikke at Gierulf Tellefsen har vært bonde/bondesønn på Furre. Han har tydeligvis flyttet en del rundt, og i området omkring Furre/Nevesdal var det f.eks. flere sager. Han kan ha arbeidet der. Det var dessuten et ferjeleie ved Furre (skyss over Nidelva), og ferjemannen/ferjemennene bodde på Furre.Furre ligger ellers nær grensen til Froland, og Gjeruld dør, så vidt jeg kan se, i Rougdelien (Rogdelia) i Froland. Dette er også Aases 'adresse' når hun gifter seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rougdelien/Rogdelien - som i dag gjerne skrives Rugdelia - ligger bare rundt 3 km nord/nordvest for Nevesdal/Furre, så vidt over grensa til Froland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at om vi går fra Furre og sørover, kommer vi ganske raskt til Fjære (som også i denne perioden er å finne i kirkeboka for Øyestad). Og det ser ut til at Aase Jacobsdatters ektemann nr. 2, Knud Aanonsen, var fra Torvolt i Fjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan den Kirsten Knudsdtr., 11 år, som er 'oppfostringsbarn' hos Omund Tellevsen på Birketveit i Fjære i 1801 være identisk med Kirsten Gierulfsdtr.?LenkeI så fall kan det jo tenkes at hun for anledningen er tildelt et 'stefar-patronymikon' - og fosterfaren kan jo være hennes farbror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel heller tvilsomt, såg du ikke at Aase hadde en datter Christen i ft 1801? (innlegg 7) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager! Jo visst så jeg det. Jeg hadde midlertidig lagt bort det alternativet, siden dette var en familie som bodde i Kristiansand. Men jeg ser jo at det her er gode navnesamsvar, til tross for at Gierulv Tellefsens og Aase Jacobsdatters døtre her er kalt Christen (!) og Aasille (istf. Kirsten og Aase). Også Aase Jacobsdatters mor har vært med på lasset, registrerer jeg (Tarje® Larsdtr).Jeg skal se om jeg kan finne dåpen til Kirstens og Aases halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er han! Gierulf Knudsen, f. på Torvold i Fjære - døpt 16/12 1798: Lenke (nederst, høyre side)Da er det nok ingen grunn lenger til å tvile på at Aase Jacobsdtr. flyttet til Kristiansand ca. 1800 med sin nye ektemann, sine to døtre, den lille sønnen fra 2. ektaskap + sin gamle mor. Men den 8 år gamle sønnen Jacob, stakkar, han ser ut til å ha blitt igjen i Øyestad som tjenestegutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Der slo du meg med knapt et minutt! Ja, jeg kom til samme konklusjon, fant han først på FS og holdt på å lete i kirkeboka-:)- så fikk jeg problemer med internetforbindelsen min.Ja, det var da en trist skjebne for en så ung gutt. Men barna begynte jo å arbeide tidlig på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan jo selvsagt ha vært gode bekjente Jacob var i tjeneste hos, men uansett virker det jo temmelig brutalt på oss.Så til Gjerulf Tellefsen. Hva vet vi så langt om ham?Han er oppgitt å være 52 år ved begravelsen 3/12 1797 - dvs. antakelig født rundt 1745. Han gifter seg 16/3 1789 i Austre Moland med Aase Jacobsdtr. Skjulestad, og er da sagt å være fra 'Øyestad Sogn'. Han er enkemann. De bosetter seg på Furre i Øyestad, og det ser ut til at familien holder til der fram til rundt. 1795/96. Så må de ha flyttet til Rogdalen i Froland (som ligger i nærheten av Furre). I hvert fall bor de der i desember 1797.Spørsmål:1. Hvor er Gjerulv født? Sannsynligvis i Øyestad - i hvert fall bør han ha bodd der i sitt første ekteskap.2. Hvem var hans første kone, når giftet de seg - og når døde hun? Antakelig har hun hett Kirsten, siden eldste datter i neste ekteskap nok er oppkalt etter henne.3. Hadde Gjerulv barn i det første ekteskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror jeg er på sporet! Foreløpige funn i FS:Døpt i Øyestad 12/9 1779 - Gieruld Tellefsens og Kirsten Abrahamsdatters sønn Abraham.Døpt i Øyestad 19/11 1780 - Gieruld Tellefsens og Kirsten Abrahamsdatters sønn Tellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er Abrahams dåp (nr. 3 på høyre side): LenkeGieruld Tellefsen bodde også da på Furre, og fadderen Tellef Bjørnsøn kan muligens være hans far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirsten Abrahamsdtr. Furre døde allerede i 1780, 28 år gammel - sannsynligvis i forbindelse med, eller rett etter, Tellefs fødsel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vielsen mellom Gjerulv Tellefsen Furre og Kirsten Abrahamsdtr. kan nok bli vrien å finne. Det ser nemlig ut til at vielser mellom 1767 og 1778 ikke er bevart i kirkebøkene for Øyestad: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, der fant jeg vielsen likevel! Det ser ut til at de giftet seg sent på året 1779 (er litt usikker på hvordan datoen skal leses): LenkeForloveren Niels Furre kan muligens være Gjerulvs bror? Den andre forloverens navn ser ut til å være Bærulf Follenæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Bravo! Tror det står 18 oktbr eller noe slikt for forlovelsen deres, det er ihvertfall mellom 25 sept. og 4. nov. Men de ble copulert 17 juni 1979. Skal si du har vært flittig!Jeg leser og Niels Furre og Bærulf Follenæs. Mye mulig at denne Niels er en bror, kanskje bygdebøkene og kan være til hjelp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og året for trolovelsen skal da selvsagt være 1787.Jeg begynner å tro at Gjerulv Tellefsen muligens likevel kan ha hatt slektstilhørighet til Furre, så jeg skal sjekke Kjell Bråstads Øyestad-bøker så fort jeg får anledning.Ellers er jeg jo også nysgjerrig på Knud Knudsens påstand om at Gjerulv Furre skal ha vært en 'straffedømt tyv'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

He he... Her ble det mye tull med årstall! Du skrev 1979, Kjellaug - og jeg skrev 1787. Det skal selvsagt være 1779 og 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Uffda!! haha, det går visst rundt for oss med årstallene!!Dersom noe er kjent om han burde du kunne finne det i denne boka skulle en tro. Det hadde vært artig å få vite det nå som jeg har engasjert meg litt her. Så jeg håper du legger det inn her når du får vite om det.Lykke til videre-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Jo da, dersom jeg finner ny informasjon, legger jeg det inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ta med at Aase Jacobsdatters foreldre, Jacob Pedersen Rundstølen og TargerLarsdtr., ble trolovet i Austre Moland 13/5 1752 (vielse 9/7). Kausjonister var Jacob Tellefsen Baarras og Ole Aslaksen Ødegaarden.De fikk i hvert fall to barn i tillegg til Aase:Peder Jacobsen, døpt 10/1 1757. Blant fadderne: Tellef Jacobss Baaraas og .... Jacobsdr. Baaraas.Gonild Jacobsd., døpt 10/8 1760. Blant fadderne: Peder Olufs. Gonildbo (det må være denne Gunild Jacobsdtr. som er blitt forvekslet med Aase ved Kirsten Gierulvsdatters dåp i 1790).Gårdene Borås (med bl.a. plassen Øygarden) og Gunhildsbu (med bl.a. plassen Rongstølen/Rundstølen/Romstølen) ligger i samme området ved (sør-)vestsiden av Longumvannet, nær Arendal. Andre gårder i dette området er Eskestøl, Uglebu og Flodda.Jeg har sett litt i bygdeboka for Austre Moland, og det er en del som kan tyde på mange slektskapsforbindelser mellom disse gårdene. Der er det bl.a. nevnt en Jacob Tellefsen som kjøpte både Borås og Flodda i 1737. Bygdeboka for Austre Moland er imidlertid først om fremst en bygde- og gårdshistorie. Den slektshistoriske framstillingen er svært fragmentert - og konsentrert om eierskiftene på matrikkelgårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

(42 og 43) Ved nærmere ettersyn tror jeg ikke den ene forloveren for Gjerulf Tollefsen Furre og Kirsten Abrahamsen heter Bærulf Follenæs - men Bærulf Tollenæs. Tollenes er imidlertd ikke - så vidt jeg vet - noe gårds-/plassnavn verken i Øyestad eller nabosognene. Men det er en gård i Birkenes som heter Tollenes. Den ligger litt vest for Herefoss - og i forhold til Furre i Øyestad er det snakk om en avstand vestover på en 15-20 kilometer. Kan det tenkes at Gjerulv Tellefsens opphav må søkes der? Etter gjentatt kirkebokleting kan jeg ikke finne ham døpt verken i Øyestad, Froland eller Fjære (1845 +/- 2 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det kan være du har rett, men den første bokstaven i F/Tollenæs likner ikke på 'F'-en i Furre. Vil heller si den likner mer på 'T'-en i Tellefsen.Men det er vel værdt å snu alle steiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.