Gå til innhold
Arkivverket

[#59974] Tyding av innførsel, dåpen på Mali Johnsdatter Stageberg 1792 Hegra


Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Denne anen til min kone har jeg ikke kommet lenger på. For hun er ikke nevnt under Stageberg i Hegrabøkene. Men jeg kan tenke meg at noen kan tyde teksten i dåpsinnførselen. Det jeg da tenker meg hjelp til er det som står etter barnefaderens navn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.Til Barnefader blir Ungkarl og Dragon Jon Iversen Fornæs opgivet af Barnemoderens Moder Olug Andersd. Spelen i faddernes og Medhjælpernes Nærværelse.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Mye takk for det! Det betydde at jeg nå fant foreldrene til barnemoderens moder. De bor på Spelen i Hegra i ft. 1801. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Til Remi i innlegg 2; Kan det tenkes at det står Barnemoderens madmor?Det er ikke nevnt at Olaug og Hågen på Spelen har en datter Sigri, f ca 1867. I tilfelle mellom deres barn nr 1 og 2. Det kan likevel være rett at de har et barn som ikke er nevnt.Det er også mulighet for at det er andre feil også i Hegraboka. Jeg ser i Stjørdalsbok Bind 5, del 2, s. 391 at John Ivarsen Fornes hadde 2 barn før han giftet seg, nemlig Mali, døpt 1.9.1762, (mor: Randi Johnsdatter Bratsberg), og Ivar, f. 1800 (mor; Sigrid Håkonsdatter)Nå er det slik at den sistenevnte Mali skal være døpt 9 dager før den Mali som jeg startet med i innlegg nr 1. Men det er ingen dåp av noen Mali den 1.9.1792. Tror det er blitt litt rot i bygdeboka.Etter det jeg har her nå, er det kanskje slik at John Iversen har både Mali f. 1792 og Iver, f. 1800 med en og samme Sigri Håkonsdatter. Utenfor ekteskap.Men da er jeg like langt med hensyn til hvilken Håkon Sigri er datter av. Det hadd passet veldig at Håkon og Olaug på Spelen var løsningen, men jeg er litt i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

'Etter det jeg har her nå, er det kanskje slik at John Iversen har både Mali f. 1792 og Iver, f. 1800 med en og samme Sigri.'Må korrigere dette, Iver Johnsen f.1800 har som mor Randi Johnsdatter Bratsberg, f, 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.