Gå til innhold
Arkivverket

[#59975] Ættebok for Ullensvang. Ønsker forklaring.


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Har lånt 2 ætterbøker for Ullensvang.HAUSTVEIT bruk 1 nr.4 står Sylfest Torsteinson OPEDAL bruk 6 overtar denne halvparten etter far sin og er bruker her i 1645, men er død 1665. OPEDAL bruk 6, her er ikke oppført noen Torstein. OPEDAL bruk 9, nr. 2 er oppført en Torbjørn Rolvson,EIDNES bruk 1. Torbjørn hadde sønnen Sylfest, b.Haustveit br. 1, (Men Torstein hadde ikke noe bruk på Haustveit). På EIDNES bruk 1, nr. 2 er oppført Rolv Tellevson, Store Nå bruk 1, han har datteren Torbjørg Opedal bruk 9. Det er mulig det er noe jeg ikke ser eller har forstått, kan du som leser dette hjelpe meg? Jeg vil ikke notere ned navn uten at jeg vet at det er person som er min ætt. God helg. Med vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det er desverre flere slike feil i de nevnte gards-og ættesogene. Hvis du kan angi hvem som er ditt utgangspunkt, kan jeg prøve å hjelpe deg. Rolv Tolleivsson fra Store Nå g. Brynhild Thuresdatter, bosatt Meland, senere Eidnes, eide i Opedal på Lofthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hjertelig takk for at du vil hjelpe meg. VIGLEIK SYLFESTERSEN f.1750 HAUGSTVEIT, død 1803 Kleppe i Askøy.Han var gift 1784 med IngriToresdtr.f.1756Brandstveit død 1830 Kleppe i Askøy. Vigleik sine foreldre var:SYLFEST ASBJØRNSON 1699-1772 HAUSTVEIT gift 1732 m/Cecilia Vigleiksdtr.f.1707 Ytre Jåstad d.1786 Haustveit. SYLFEST sine foreldre: Asbjørn Sveinson 1666-1733 HAUSTVEIT gift med BRITA SYLFESTDTR. 1661-1737 HAUSTVEIT. BRITA sine foreldre:SYLFEST TORSTEINSON, OPEDAL d.1665 på HAUSTVEIT og Brynhild Pålsdatter,Haustveit. Vigleik og Ingrid som flyttet fra Hardanger til Kleppe på Askøy var mine 4tippoldeforeldre.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei, jeg har sett litt i bøkene, og her er det tilsynelatende bare 'rot', men det trenger ikke å være det, det kan skyldes navneoppkalling.Rolv Tolleivsson var gift med Brynhild TURESDATTER, datter av presten Thure Smed. Alle etterkommerne bruker navnet Ture og ikke Tore. Det er såpass sjeldent at det bør la seg gjøre å finne ut av det.Her har du iallefall Pål Sylfestsson fra Haugstveit, bosatt på Sekse. Han har en sønn Ture, blir vel da bror til Brynhild.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg har ikke bygdebøkene for hånden, men Karin, den Ture på 4 år vi ser i din lenke fra 1701-tellingen er vel sønn av Sølvfæst på 44 år?Denne Sølfæst trodde jeg var Sylfest Tureson Sekse (1655 - 1716), og gift med Synneva Jonsdtr. Sekse (1671 - 1733)?Jeg har notert Sylfests far som Ture Eirikson Røte, men bygdeboka tror han kan være sønn av presten Ture Smed såvidt jeg husker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Takk for hjelp, men jeg er like forvirret, finner ikke ut av dette. Er nettopp komt hjem fra tur. Jeg må se på dette senere i ro og fred.Mvh Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 6.Det er to ulike personer. Pål Sylfestson, (1650-1736)Sekse Trappetun br.1 er fra Haustveit br. 1, bror til bl.a Brita, skal være sønn av Sylfest Torsteinsson.Sylfest Tureson, (1655-1716)Sekse Trappetun br.2 er fra Ø.Sekse br. 15, sønn av Ture Eirikson. Han er nok ganske sikkert etterkommer av presten Ture Hansson, men jeg har bare funnet dok. på 3 barn, Brynhild, Ola Frøynes og Daniel ukjent bosted.Til Lillian. Jeg i ledige stunder sett etter hvem Sylfest Torsteinsson Opedal kan være, men klarer ikke å finne ham. Jeg har ikke funnet ham i folketellingen av 1665 og foreløpig ingenting i kirkebøkene. De andre du nevner, kan du komme langt tilbake med ved å bruke gards og ættesogene. Men jeg skal søke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.