Gå til innhold
Arkivverket

[#59979] Johan Wilhelm Niccol f 17? Herøy/Tjøtta.


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder jo på med slektsforskning for andre, og har nå kommet tilbake til Johan Wilhelm Niccol. Han holdt til i Skålvær på Tjøtta ved alle barnas dåp. Jeg har funnet disse barna i kirkeboka:1)Philip Johansen døpt 1.ma pentacostes(07.06) 1767 i Herøy kirke.2)Bolethe Rebekka Johansdatter døpt i Herøy kirke 3.søndag i faste(26.02)17693)Gjertrud Kathrine Johansdatter døpt i Herøy kirke 17.p.trinit(11.10)1772. Dette er den jeg skal videre på her, og hun ble gift i Brønnøy med Hermand Sørensen Moe født ca 1746. De fikk første barn ca 1798.4)Dorthea Juul Johansdatter født 20.03.1776, og døpt i Tjøtta kirke 1.ma.p.paascat 1776.Mor til det siste barnet var Ana Magdalena Colderup, men var hun mor til Gjertrud Kathrine også? Jeg har ikke greid å finne noe giftermål på Johan Niccol for perioden 1764-1767 i de to kirkebøkene for Alstahaug. Hvis mor til Gjertrud var Ana Magdalena Colderup er jeg selvfølgelig også interessert i dennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det går vel ikke klart frem av det jeg skriver at jeg søker aner til Johan Wilhelm Niccol, men det er altså det jeg er ute etter. Hvis noen har funnet noe giftemål på han med Ana Magdalena Colderup eller andre så er dette også av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan Theodorus Johan Nicoll som i 1801 var sogneprest i Haram i Møre og Romsdal være bror av Johan(jeg merker meg at begge har en sønn som heter Philil):[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11534&gardpostnr=11&personpostnr=287&merk=287#ovre>LenkeEnda en mulig bror: Christian Frost Nicoll som var husbonde og kaptein av infanteriet som levde av sin pensjon og var 53 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er enda en mulig bror av Johan: Philip Christian Nicoll som var proprietær og forlikelseskommisær i Mellingen i Lyhre:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vel glemt å nevne at Johan Nicoll og kona var Vigøen i Brønnøy i 1801, og at han var 65 åtr og hun var 67 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Vet ikke om dette er noen hjelp. Det var skifte etter Hans Christian Angel på Sør Herø i 1746 (fra Svein Edvardsen skifter Herø/Dønna 1686/1780). En av arvingene var søsteren Bolette, død før 1746, gift med Phillip Nicoll. Hennes barn arver: Peter Lorentz Nicoll, Johan Wilhelm Nicoll og Bolette Nicoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret og hjelpen. Jeg har jo skiftene for Herøy 1686-1780, men siden de bodde på Skålvær som lå under Tjøtta den gangen tenkte jeg ikke på å se i Herøy. Jeg har boken 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt her, men kan ikke riktig se at disse Angelene kommer inn i noen av de Angellfamiliene som er nevnt der. Jeg får se hva jeg finner i gamle NST-nummer(har dem tilbake til 1996) og noen utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har på grunnlag av dine opplysninger Eva funnet frem til Frode Holthes hjemmeside, og spør mer her hvis det er noe jeg ikke finner ut av. Det er sikkert noe å hente på Simon Ellefsens hjemmeside, men den er litt tungvint å lese syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Før han ble kremmer på Skålvær, skal han ha vært sjef for et av de helgelandske kompanier (i følge Alstahaug Kanikgjeld).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene. Skal prøve å få lånt boka 'Alstahaug Kannikgjeld' som jeg vet de har på biblioteket her i Sandnessjøen og se om jeg finner noe lokal litteratur om 'kremmere' på Skålvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre til orientering: Der er ei militær Nicoll-slekt i Askøy (Gravdal i Laksevåg). Philip'er frå kring midten av 1700-taler og utetter. Dessutan ein skulehaldar i Bergen, Theodorus Bergmann Nicoll. Etter han kjem truleg Angell-namnet inn i slekta. Dotterdottera hans var Theodora Bernhardine Hammer, kjend som mora til dr. Armauer Hansens son f.u.e., Anton Johan Angel Hansen. http://home.online.no/~fndbred/hansen.htm#fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for interessant lesning i linken her, og interessante opplysninger. På Frode Holthes hjemmeside har jeg funnet at forr til Johan Wilhelm Nicoll var oberstløytnant født ca 1689, og Boletha Angell som døde i 1740. Så Philipnavnet må jo ha forekommet il Nicollslekten før midten av 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Angående Magdalena Kolderup ble hun døpt i Nykirken i Bergen 28.9.1732. Foreldre Skolemester Andreas Kolderup og Giertrud Jørgensdtr Berger. Deres aner ligger her http://boye.slektsweb.no/Har ellers ingen opplysninger om Nicoll. Vh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, men er det sikkert at dette er den riktige? Hun het jo Ane Magdalena, men ble også kalt Ane Malena i enkelte sammenhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Sikkert og sikkert. Gav deg en link der kildene står. Hvor sikkert dette er, får du vurdere selv. Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Problemet er jo ikke kildene du oppgir, men hun kalles Anna Malene noen ganger senere etter at hun flytter til Nordland, men jeg skal vel slutte å stille dumme spørsmål på Digitalarkivet. Det beste er nok at alle Digitalarkivets leser blir kvitt mine dumme svar og spørsmål. Ikke greier jeg å finne frem til noe som helst uten hjelp for tiden, og kirkebøkene jeg prøver å finne frem i er totalt uleselige for absolutt bare meg har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Har funnet giftermaalet til Johan Wilhelm Nicol i Vega jan. 1765 (Kirkebok s. 73). Ogsaa døde han der i 1811 paa Lamøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei Anne Lise!Hvis tvilen består i vekslende bruk av Malene og Magdalene, kan du ta det med knusende ro. Det var etter min erfaring helt vanlig med et slikt navn.:-) Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har ikke jeg slått opp Margarets kirkebokoppslag, men Bergens Anna Magdalenas mor heter Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for de nyttige svarene, og jeg finner også i linken som Bjørn Erik Boye la ut i går at moren het Gjertrud, og han har jo noen generasjoner bakover der. Etter ditt svar Margareth finner jeg giftermålet her, men var dette 01.01? Det kan se slik ut. Jeg mener å tyde: Festo epiphan kyn? Vet at Festo epiphan var 06.01, men siden det står noe mer så var det kanskje 1.søndag etter festo epiphan?LenkeEllers er denne familien særdeles vanskelig å finne i kirkebøker, siden de flyttet så mye som de gjorde. Jeg er heller ikke så kjent med kirkebøker i Brønnøyområdet som jeg er med kirkebøkene for andre deler av Helgeland(Alstahaug, Nesna, Rana,Hemnes, Rødøy,Meløy, Lurøy,Træna). Skal se om jeg finner trolovelsen i Vega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.