Gå til innhold
Arkivverket

[#59980] Emigranter over Namsos


Gjest Carl-Anders Olsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Anders Olsson

Jeg har en gruppe fra Korgen/Bleikvasslia som dro til Quebec fra Namsos 7.5.1869 (www.norwayheritage.com). De er oppført på kanadiske ankomstlister, men ble de ikke også registrert i Norge? Hvor, i tilfelle? Finner ikke ut at det er noen emigrantprotokoll fra Namsos, og jeg finner dem ikke i Trondheim. Det gjelder f.eks Karolius Benonisen og kone. Jeg finner ikke notat om vielse i kirkeboka i Korgen. Kanskje hun har et navn i et eller annet register? Broren Olaus Benonisen var også med, men der vet jeg navn på kone og barn, men kan heller ikke finne vielsesdato for dem i kirkeboka? Hvor kan de ha giftet seg? Olaus var tjener på Bjerkmoen F1865 og kona var datter på Nerleirvollen. Så hvorfor står de ikke i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Jo, den er grei, men hvis du tar alle de 13 personene som er oppført 30.4 på lenken din, og sammenlikner med passasjerlisten til New Brunswick fra Namsos 7.5.69 (NAC C-4524 list 47) så er det mye som ikke stemmer: Johannes Eriksen dro ikke over Bergen, men var med fra Namsos; Ole Jensen og hans familie var ikke med dette skipet (dvs. det var en Ole Jensen med kone og 5 barn i alderen 1-14, men det var ikke han fra Solhaug); Lorents P Nilsen = OK; Johan Mathissen med kone og et barn = OK; Karolus Benonisen OK, men i skipslista har han kone med seg; Karolus sin bror Olaus (med kone og barn) var på båten men står ikke i kirkeboka (verken da de giftet seg eller utvandret); og søstera hans Johan Mathissen het Marit, hun reiste sammen med Johannes Eriksen (hun er ikke oppført i kirkeboka). Disse to giftet seg seinere i USA. Så her er det mye å finne ut av, men spesielt: Hva het kona til Karolus Benonisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.