Gå til innhold
Arkivverket

[#59981] Tyding av anmerkn. ang opgivet barnefader


Gjest Anniken Lindaas Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Er det noen som klarer å lese det som står i anmerkningene her? Det virker dårlig lyssatt ved avfotograferingen eller at boksiden er i dårlig forfatning, men kanskje noen klarer alle ordene likevel? Gjelder nr 242 nederst på side 312: Elise Anette uægte Pige Maren Thorine Christiansdtr/Raadhuusgaden N.10/og Ungkarl,Handelsbetjent Martin Johannesen Faddere har jeg også tydet, trenger bare alle ordene i anmerkningene: Opgaven ved .............??? Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Fødte og døpte 1862, side 312. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du må først velge å legge bildeinformasjonen på plass øverst oppe (se de små vinduene), deretter kopierer dun den: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 15 (1857-1871), Fødte og døpte 1862, side 312. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=657&idx_id=657&uid=ny&idx_side=-322>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Opgaven ved Broderkone ...og så er eg usikker på resten:Pernille Marie Christianssen??Kan det stemme, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Takk for svar Elling, Kjellaug og Torodd!Dette er merkelg! Lenken min virker helt utmerket for meg hver gang jeg prøver! Takk til deg Kjellaug som hadde tålmodighet nok til å gi en oppskrift på permanent lenke samtidig som du la inn ny. Dette er jo den eneste måten å få 'nye' til å lære dette på. Men jeg har gjort dette mange ganger og som dere ser står det permanent sidelenke før linken hos meg og , som sagt, når jeg prøver den nå, så virker den! Gidder noen av dere å prøve om igjen nå?Ja, Torodd, jeg har også tolket det til kanskje 'Broderkone' men lurte også på om det muligens stod Maren nederst og at det står noe med Moder... men at g-en fra Opgiven 'blander seg' i M-en for Moder? Men da er det vanskelig å forstå resten av Moder-ordet!Maren Thorines bror heter Martin og hans kone heter Berte Marie i FT 1865. Da er også Maren Turine oppført hos dem som Tjenestepike, mens datteren er bosatt hos fosterfamile som er Marens søster Karen Johanne og ektemann Anton Johansen. Disse to er også faddere ved dåpen. Det er derfor litt merkelig at det skulle være hennes svigerinne som har gitt opplysninger til presten og ingen av fadderene? Særlig fordi hennes bror Martin heller ikke er fadder. Det betyr jo ikke at de ikke har vært tilstede, selvfølgelig. Men jeg er enig med deg i at det virker som det er henne som er oppført, bortsett fra at det hadde vært veldig fin om jeg kunne få hjelp til å se at det faktisk står Berte (evt Berthe) der da jeg syns som deg at navnet starter med en P... slik som du også har vært inne på. Kanskje er det ikke Berte Marie selvom det jo skulle kunne gi en viss link for meg.Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det er godt mogleg at det står 'Berthe'. Det er antydning til ein nedre krøll ved første bokstav, som ikkje burde vere der ved ein 'P'.Skrifta på neste linje kan kanskje tolkast som 'Maren' ut frå 'hovudstreken', eller kva ein no skal kalle det, men då er der ein prikk til overs som i så fall berre kan tolkast som ein feil? Held ein knapp på Marie, men er ikkje skråsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei.jeg er rimelig sikker på at fornavnet hennes starter med en P. Bare sammenlign med andre store P'er på siden. Det står også uten tvil Broderkone. Og du kan også sammenligne med andre store B'er på siden. Videre står der Marie Christiansen/Christiansdtr.En annen ting er at du forutsetter at det er Maren Thorine sin brors kone, men kan det i stedet være snakk om Martin Johannesen sin brors kone?Men for å få svaret helt sikkert må du nok til Statsarkivet i Oslo og få lest i originalen, der burde det være tydeligere.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Tusen takk til Torodd og Remi!Ja, jeg har planlagt å få se orginalsiden på Statsarkivet som neste skritt men kanskje dere hadde vært så enige har på brukerforumet at all tvil ble borte! Men det er jo bra få 'tenkt' høyt sammen med andre, føles godt å få så fin hjelp av dere.Nå er jo temaet her tyding, men kjenner dere nærmere til hvordan/når opplysninger om barnefader ved 'uægte' barn ble gitt? Kan opplysningene i dette tilfellet ha vært gitt på noe annet tidspunkt enn ved dåpen? Mor kan jo ikke ha vært hos presten med en P/B? Marie Christians. FØR dåpen? Barnet er jo født 12.nov og døpt 21 des. så det er jo ikke noe unormalt lang tid mellom her. Det står heller ikke noe om hj.døpt, men den anmerk har jeg ikke sett her på tidligere eller på følgenede sider heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.