Gå til innhold
Arkivverket

[#59983] Halvsøsknene Johan Olsen Bosåen og Anne Olsdatter Kleven begge f 1879 Nord-Fron


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

HeiKan noen hjelpe meg med å finne Johan og Anne? Ungkar Ole Olsen Mellemsdokken fikk 2 barn med 14 dagers mellomrom i 1879. Jeg finner dem blant døpte i kirkeboken for Nord-Fron, men så forsvinner alle spor. Jeg kan ikke se dem hverken blandt konfirmerte, utflytede, gift eller begravede.Datteren Anne ble født 23. februar 1879 og ble døpt i Meldal. Dåpen er også innskrevet i kirkeboken for Sødorp sogn i Nord-Fron og innmeldt av skriveren i Meldal. Barnets mor var Marit Simensdatter Kleiven som var født den 5. november i 1849 i Valomstuen i Nord-Fron og hun emigrerte til Nordland i 1856 sammen med sine foreldre Simen Hansson Valomshaugen og Anne Olsdatter. Hele familien må ha kommet tilbake, for det blir født barn i familien i Fron senere. I folketellingen for 1875 er Marit oppført som budeie på Storlunde i Ruste sammen med sønnen Anton på 4 år og i 1880 reiser Marit til Rødøy i Nordland.Ole Mellemsdokkens sønn Johan var født 2. mars 1879. Johans mor var Kari Iversdatter Bosaaen viser kirkeboken for Nordre Fron. Kari Iversdatter Bosåen var født den 15. mars i 1857 og hun var datter av Iver Halvorsen Bosåen og Anne Paulsdatter. dokumenter fra Amtmannens arkiv ved Statsarkivet i Hamar. Det dokumentet som er i arkivet er en attest med lensmannens påskrift om at barnefaren var ubemidlet. Det samme står i Lensmannens kopibok for 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeFor meg kunne det se ut som det var snakk om to ulike Ole Olsen f. 1852. Ved begge dåpene står det 'begges første leiermål', og det blir vanskelig å bli far til 2 gjennom bare ett leiermål??? Notert i samme kirkebok på samme side med bare ett dåpsbarns mellomrom? Har presten vært så naiv? Eller har barnemødrene fremstilt Ole Olsen som to forskjellige menn? Ved Johans dåp 11.04.1879 er faren Ole Olsen Mellumdokken/ Hof f. 1852, og ved Oles dåp samme dag (f. 8 dager etter Johan) er faren Ole Olsen E...., Søndre Berg, f. 1852. Samme person?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeLenken virket ikke, legger inn ny her.Selvsagt kan en bli far til 2 (tvillinger) ved samme leiermål, men mer strevsomt hvis det er snakk om å betjene 2 forskjellige mødre i samme leiermål.... :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Uff, jeg tuller visst fælt. Du har ikke nevnt denne Ole... det var jeg som var litt for rask i tankene her på morgenkvisten. Beklager, Johannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Til Solveig: Det ser ut til at du har funnet Anne både i folketellingen for 1900 og i kirkeboken over konfirmerte! Dette sporet må jeg følge nærmere opp! Nå skal jeg se om jeg finner ut om hun kanskje giftet seg i Rødøy også. Tusen takk for et godt spor!Til Erling: Takk til deg også. Ja - jeg har også sette at den Johan du har funnet i lenken til folketellingen for 1900 kan være den Johan jeg leter etter. Jar prøvd å lete i andre kilder for å få bekreftet det, men jar ikke funnet ut av det. tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS: Vet du om Johan vokste opp, kan jo være at han døde liten... Har sett i kirkebøkene over døde, men det kan nok sjekkes bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHei... her i 1880 flytter nr. 59 Ivar Halvorden Bosaasen og nr. 60 Kari Iversdatter f. 1857 til Amerika, fra Kvam. Ser ikke at det er notert en sønn Johan f. 1879. Død, eller satt bort til andre? Eller reist med til Amerika uten at det er notert? Ser i alle fall ut til at dette er Johans mor og morfar, jfr. fødselsdatoer/ årstall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer reiser de fra Kristiania, uten lille Johan. Faren Ivar er oppgitt gift. Kari er 'pige'. Reisemål: New York
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer ser det ut til at lille Johan 'ettersendes' til Amerika i 1881......, sammen med mormor og div. onkler og tanter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

hei erlingjeg har også forøkt å finne johan blant begravede, men har ikke lyktes med det jeg heller. - men jeg har ikke oppfaget at mor en og morfaren reiste til Amerika. Dette var spennende! Takk igjen!hilsen Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Tusen takk Erling. Du har funnet ut av deete fortere enn hva jeg greier å takke for hvert svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Det tok ikke mer enn 1 1/2 time å få svar på spørsmålet mitt. Her er svaret oppsummert: Anne gjenfinnes som konfirmert 23. juni 1893 i Rødøy i Nordland. Antakelig er det henne som er registrert som tjenestepike og budeie på garden Selfors i Nord-Rana i folketellingen for 1900. Johan reiste til Amerika sammen med sin mormor og andre slektninger som toåring. Registeret over emigranter via Kristianian 1871 – 1930 viser at mange med etternavn Bosaaæn fra Nord-Fron reiste 27. mai 1881 med betemmelsessted Lake Park. Moren og morfaren reiste tidligere, der registeret over emigranter fra Kristiania 1871 – 1930 viser at Kari Iversd og Iver Halvorsen fra N. Froen reiste den 17. juni 1880 med bestemmelsessted New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det er nok sannsynlig at mor og morfar til Johan har havnet i Lake Park, og at hele slekta ble gjenforent der. Dette burde det gå an å finne ut av for personer med kjennskap til slektssøk i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.