Gå til innhold
Arkivverket

[#59991] Grue - Vinger: Christian Olsen - Ragnhild Gulbrandsdtr. - Olea Tellevsdtr.


Gjest Geir Woll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Woll

1. Christian Olsen var født på Skulstad i Grue ca. apr 1781 - døpt i Grue kirke 6 mai 1781. Han døde før 1865. Han var sønn av Ole Tørrissen og Anne Kiøstelsdatter - de er registrert i FT1801 på gården Schulstad. Christian er da oppført som skiløper ved korpset. Hvilket korps er det snakk om?Har lett etter dødsfallet hans fra mai 1811 tom 1823 - finner intet. Vet noen når han døde?2. Kone 1: Olea Tellevsdatter (Tollevsdatter) var født i Elverum i 1776. Hun døde på Skulstad i Grue 13 mai 1808.FT1801: Tror dette er 'min' Olea Tellevsdatter, tjenestefolk, 25 år og ugift. Hun tjener hos Gunder Olsen - national soldat og gårdbruker på Bierke i Grue.De giftet seg i Grue kirke den 30 okt 1803. 'nr. 18 - meldt sig til ægteskab ungkarl Christian Olsen Skulstad og pigen Olea Tellevsdtr Skipstad i Elverum - 19. aug.'---- Barn 1? Kan dette være barnet deres: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9152&idx_id=9152&uid=ny&idx_side=-228>Lenke 1804 den 6. mai jordfestelse - helt nederst: Karen Christiansdatter Sk?...? 9 uker.Jeg kan ikke tyde stedsnavnet, men kan det være Skulstad? Det står ikke udøpt barn, så jeg burde i tilfelle ha sett dåpen, men har ikke gjort det - har lett fra 1. januar 1804.---- Barn: Har lett og lett etter flere barn, men finner intet! Vet noen om de hadde flere?3. Kone 2: Ragnhild Gulbrandsdatter var født i Vinger ca. 1789 (iflg. FT1865). Hun døde på Bottilsrud i Grue 30. el. 31 juli 1868.Vet noen hvem som er hennes foreldre? Forutsatt at FT1865 angir korrekt fødested Vinger - så er det som jeg ser det 2 muligheter:-----Alt.1: FT1801 på Giermshuus Øvre - Gulbrand Olsen 63 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord og Ragnild Pedersdtr Hans kone 51 Lenke-----Alt.2: FT1801 på Sætren - Gulbrand Amundsen 45 Begge i 1ste ægteskab Husmand med jord og Kari Siønnesdtr Hans kone 58 LenkeVielse i Grue kirke 21 sep 1809. 'Meldt seg til ekteskap enkemann corporal Christian Olsen Skulstad og piken Randi Gulbrandsdatter Flygind (les: under Hofos i Brandval sogn).FT1865: Hun er oppført som Randine Gulbrandsdatter, hans mor, losjerende, lever av sin kapital, føderaadsenke, 77 år og født i Vinger prgj. Hun bor på Voldsnes lnr .230a sammen med sønnen Gunerius - husfar og 2 av hans barn samt en sønnesønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg finner bare en Ran(g)di Gulbrandsdtr. i kirkebokavskrifter for Vinger i det aktuelle tidsrommet. Hun er døpt 22.03.1789 foreldre: Gulbrand Olsen Spetalen 1742 - 28/5 1812 og Randi Pedersdtr. Olsrud f omkr. 1750. De bodde på husmannsplassen Flygind u/ Gjermshus Øvre. Randi hadde 8 søsken og familien er omtalt i Vinger b.b. bind I s 320. Stedsnavnet stemmer med det som er angitt ved vielsen så dette er nok 'din' Randi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takker så mye Magne - det er nok henne ja!Den eneste Flygind jeg kjente til lå under Hofos i Brandval og siden det ikke i vielsen var anmerket f.eks. Flygind i Vinger, så regnet jeg med at kanskje hun var tjenestepike e.l. på F. under Hofos - altså i samme prgj. som i kirkeboka.Så det avgjør saken det - at hun kom fra Flygind under mitt 1.ste alternativ! Og i tillegg var det også det alternativet som passet best mhh til alder!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Olea Tølløvsdatter var fra et bruk av Øver-Skjefstad i Elverum, døpt 4. februar 1776, datter av gardfolka Tølløv Amundsen fra Nordgarn Jømne og Anne Olsdatter fra Vestre Kvernmoen.Olea hadde søstera Anne Tølløvsdatter, døpt 8. juli 1770. Trolig var Anne gift med Gunner Olsen på Børke i Grue, der Olea sannsynligvis var i tjeneste i 1801-tellinga (Lenke). Ved vielsen i 1797 var Anne på Kongshov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Takk for info'en Ronny!Jeg hadde også fra før av dåpen til Olea og Anne, som jeg også mistenkte var kona til Gunder Olsen på Bjerke! MEN fint du svarte - jeg fikk jo noen andre opplysninger som jeg ikke hadde fra før!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kan bekrefte via skifte på Flygind under Gjermshus i Vinger, åpnet 28/8 1819 - 13/2 1820 fol 900ab og 102b. Gulbrand Olsen død, g.m. Ragnild Pedersd. Barn: Ole 40 på Gruset, Grue, Peder 27 på Holt, Anne g.m. Ole Larsen Holt, Lisbet bor på Holmen i Grue, Ragnild g.m. Kristian Skulstad og Maren 28 år. Verge Ole Larsen Holt. Lagverge Anders Nilsen Snare. Den 2/3 1820 er det også en skiftesak. Dette er avskrift av registerkortet, Statsarkivet i Hamar. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Woll

Hjertelig takk for info., Finn!Ja, da fikk jeg 110% bekreftet at Ragnhild på Flygind var den rette kona til Christian!Når det på Ole og Lisbet spesifikt står at de oppholder seg i Grue mens det ikke gjør det på Ragnhild og Christian - kan det bety at de oppholder seg i Vinger på denne tiden?Har du noen formening om hvorfor skifte etter Gulbrand ikke blir åpnet før i 1819 når han dør i 1812?Du sier 'Den 2/3 1820 er det også en skiftesak'. Hvis du har denne info.'en tilgjengelig og har tid, anledning og lyst til det, så er jeg veldig interessert i detaljene!På forhånd takk!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(7) Jeg skrev: 'Dette er avskrift av registerkortet, Statsarkivet i Hamar' Protokollen har ikke jeg sett i. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.