Gå til innhold
Arkivverket

[#59998] Anne Olsdatter Kleven f 1879 fra Nord-Fron til Rødøy. Hvordan gikk det med henne


Gjest Johannes Haltbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Haltbakk

Kan noen hjelpe meg med på finne ut mer om Anne Olsdatter som ble født 23. februar 1879. Dåpen er innskrevet i kirkeboken for Sødorp sogn i Nord-Fron og innmeldt av skriveren i Meldal. Barnets mor var Marit Simensdatter Kleiven. Faren var Ole Olsen Mellemsdokken. I 1880 reiser Marit til Rødøy i Nordland.Anne gjenfinnes som konfirmert 23. juni 1893 i Rødøy i Nordland. Antakelig er det henne som er registrert som tjenestepike og budeie på garden Selfors i Nord-Rana i folketellingen for 1900.Hvordan skal jeg lete videre for å følge livslpøet hennes, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Hvis du foreks. på Kvasir eller lignende slår inn kirkebøker for Rødøy, får du opp sidene til en mann ved navn Steinar Lines.Der kan du fort og greit bla deg gjennom årstallene for å se om damen ble gift,-mor,-event. død i Rødøy. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for god informasjon. Jeg har gått gjennom protokollen for ekteskapsinngåelse og for døde fra 1900 til 1923 uten å finne henne. Det er vel sannsynlig at det er 'min' Anne som var i Nord-Rana i 1900. Jeg har sett på ekteskapsinngåelser der også uten å finne henne.Da vet jeg i hvert fall hvor hun IKKE er å finne, og det er jo også et funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margot J. Iversen

Ane Olsdatter født 27.feb. 1879 og døpt i Meldal Kirke 30.mars 1879, er halvsøster til min mormor Petra. Anes mor Marit Simonsdatter Valumstuen dro nordover sammen med sin søster Oline. Oline ble gift og bosatt i Aldersundet i Lurøy. Marit ble i 1884 gift med Benjamin Lauritz Benjaminsen, Lines (Rødøy). Marit og Benjamin får 2 døtre, Petra født i 1886 og Marie født 21.mars 1888. Marit får barselfeber og dør 10. april. Benjamin gifter seg igjen og dattera Laura blir født i 1891 etter at Benjamin er død. Halvsøstrene Ane og Marie vokser opp på Lines. Ane blir konfirmert i 1893. I 1900 er hun budeie på gården Selfors i Nord Rana. Hun får sønnen Martin Bang Fredriksen 27. januar 1906. Hans far er ungkar Fredrik Vinter Olsen, Sletten. Ane bor da på Tveraanes i Rana. Da sønnen Martin ble konfirmert i 1921, ser det ut som Ane bor på Sletten. Anes halvsøster Marie ble i 1921 gift med enkemannen Vilken Abelsen. De bor på Øverdal i Rana og får sønnen Bjarne Vilhelm Martin Abelsen i juni 1922. Ane og sønnen Martin er da blant fadderne og de bor på Sjånes. Vet ikke når Ane døde. Sønnen Martin ble visstnok boende i Rana, men vet heller ikke mere om han. Min mormor Petra hadde kontakt med alle søstrene sine og de skal alle ha vært i bryllupet da hun giftet seg i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Takk for opplysningene. Interessant å komme i kontakt med en av Anne sine slektninger. Det hadde jeg ikke ventet.Du har til og med gitt meg kildene for alt som er dokumentert om det du sier, og jeg har gått over og sett nå. Utrolig bra. Tusen takk igjen.I tillegg har jeg funnet i Digitalarkivets register Dødsfall i Norge 1995 - 2001 at Martin Bang Fredriksen døde 6. desember 1998 i Rana.Jeg ser i telefonkatalogen at det er 65 i Rana med etternavnet Fredriksen, så det kan være at noen av dem kan være etterkommer etter Martin.Nå begynner vi snart å snakke om nålevende, og det er ikke god tone på Digitakarkivet. Dersom du kan fortelle meg noe om hans eventuelle etterkommere, ville det være interessant. Da kan du kontakte meg på adressen: johanneshaltbakk@hotmail.com Grunnen til at jeg er interessert i dette er at Anne Olsens far også er min oldemor Tomines far. Faren het Ole Olsen Mellemsdokken f. 1856 i Nord-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Johannes! Jeg er tipp- tippoldebarnet til Oline Simonsdatter, søsteren til Marit. Og som det tidligere er kommet fram i debatten, så gikk de to sammen nordover fra Gudbrandsdalen en gang i første halvdel av 1880-tallet. Oline giftet seg med Johan Johannesen fra Hjart og de slo seg ned i Aldersundet i Lurøy kommune.Deres far Simon reiste til Amerika sammen med kona Anne Olsdatter og deres nest eldste datter Mari, som da var gift med Edvard Gulbrandsen som hun da hadde to barn med (disse reiste også til Amerika). De reiste ikke alle samtidig, med det antas at det hele skjedde i første halvdel av 1880-tallet. Mari, Edvard og barna slo seg ned i Moody County i Wisconsin sammen med Maris foreldre, Simon og Anne. Hans har jeg ikke funnet noe om.Jeg legger ved et bilde av Simon Hansen og familien i Moody County. Som du ser har Simon trebein. Dette lagde han selv etter at han mistet beinet i en ulykke i tømmerskogen. Dette skjedde en gang i andre halvdel av 1850-tallet, og jeg tror han var på arbeid i Susendalen i Nordland da det skjedde. Han og familien bodde der en stund, men flyttet hjem til Gudbrandsdalen etter ulykken.Håper opplysningene kan være til hjelp selv om det ikke var dette du spurte etter:-)

bilete4951.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Dette samsvarer med opplysningene jeg har fårr fra Anders Haugen i Fron Historielag. Har har skrevet til meg og fortalt at Marit Simensdatter Valomstuen/Kleiven var født den 5. november i 1849 i Valomstuen i Nord-Fron og at hun emigrerte til Nordland i 1856 sammen med sine foreldre Simen Hansson Valomshaugen og Anne Olsdatter. Hele familien må ha kommet tilbake til Fron skriver han, for det blir født barn i familien i Fron senere. Andrs Haugen sier videre at er et lite nedlagt bruk som heter Simenkleiva som trolig har fått navn etter denne Simen som folk skal ha kalt Trefotsimen.Dette var interessant. Tusen takkhilsen JOhannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Joda, mye av de opplysningene jeg har fått tak i er nok kommet fra Historielaget i Fron (i alle fall fra ei bygdebok). Han Simon var visst litt av en tøffing:-) Han var kjent som en sterk og hardfør kar. -Kleiva, eller Simonkleiva om du vil, ble mest sannsynlig ryddet av Simon, rundt 1860 eller noe senere. Før det bodde de på plassen Olsenhaugen (også kalt Valumshaugen), som visstnok var blitt ryddet av Annes farfar Ole Valum (derfra navnet Valumshaugen), og som sener har tilhørt hennes far Ola Olsen (derfra navnet Olsenhaugen).Er du i slekt med/ etterkommer etter Marit Simonsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Haltbakk

Jeg er ikke i slekt med Marit Simonsdatter, men med Ole Olsen Mellemsdokken f. 1856, som Marit Simensdatter fikk datteren Ane med. Ole Olsen Mellemdokken var min tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Javel;-) Jeg hadde ikke hørt om at hun hadde en datter utenfor ekteskap i 1879, så der fikk jeg vite noe nytt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Johannes Haltbakk

Anne Olsen døde i 1940 i Mo i Rana. Hun var ikke gift og hadde ingen barn utenom Martin.Jeg har kommet i kontakt med hennes barnebarn og han har fortalt meg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.