Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Mari Schumann Nicolaisen

[#60002] Hjelp til å tyde anmerkning (og faddere) ved dåp

Recommended Posts

Hei!Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står ved siden av en dåp jeg har funnet. Jeg er ikke god med lenker, men det gjelder en dåp i Oppland, Brandbu/Tingelstad, klokkerbok 1893-1901 : LenkeFølgende pike er å finne i 1901 som nummer 7 på side 53; Nelly Erikka. Hun ble tydeligvis hjemmedøpt, men jeg klarer ikke å lese det som står. Fadder nummer 1,2 og 5 tar jeg heller ikke helt uten videre.Håper på hjelp.Mvh. Mari S. Nicolaisen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Eg les det slik:Fadrar: Snedkerk Mathilde Andersd Høibraaten Pige Maren Nilsd do Snedk Mikal Nilsen do Husm Nils Nilsen do Snedkergut Jørgen Andersen BirkeliHjemmedøbt af Sognep H. Wangensten Vidner: Snedkerk Mathilde A. Høibraaten, Pige Maren Nilsd do

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen!Jeg kjenner igjen flere av navnene du ramser opp; de passer med plassen og tidsrommet.Mvh. Mari Schumann Nicolaisen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Tingelstad i Brandbu, Klokkerbok nr. 6 (1893-1902), Fødte og døpte 1901, side 53. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4068&idx_id=4068&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEnig med Torodd. Det var vel ganske uvanlig å finne kvinnelige snekkere på denne tiden. Faren var skredder. Det er ikke vanskelig å lage lenker, Mari, prøv her: LenkeHer er de i ft 1900:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Eg trur ikkje 'Snedkerkone' tyder at Matilde var snikkar, berre at mannen var det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Haha! Ja, sjølvsagt!Av og til tenker man ikke!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.