Gå til innhold
Arkivverket

[#60019] Gunnarsrud i Våler


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Ole Olsen Korbøl, f. 1721, giftet seg i Hof 27. februar 1752 med Berte Nilsdatter Gunnarsrud, født 1727 i Våler. Jeg håper på hjelp til å finne ut hvem hun var datter av, og litt mer om familien. Ser at det finnes bygdebok for Våler - er familien omtalt der?Mvh Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Så langt jeg kan se er det ikke registrert noen bruker med navnet Nils på Gunnarsrud i 1720-åra (heller ikke nevnt i BB Våler).Men jeg kan heller ikke finne at noen kilder sier Berte ble født på Gunnarsrud i Våler. Hun var på Gunnarsrud ved vielse, og mest sannsynlig i tjeneste der.Blant døpte er det to Berte Nilsdøtre fra Bjertnes i Hof som blir døpt 1730. De kan være aktuelle kandidater. Imidlertid ser jeg ingen sikker sammenheng mellom di Berte og disse to.Datter av Nils Henriksen er nevnt i Hof BB, men det sies ingenting om død eller giftermål.Den andre var datter av Nils Olsen som var husmann på Bjertnes. Hennes far døde tidlig og det samme gjorde mora. Jeg har et kort notat fra skiftet:Bjertnes 1741 Død huskvinne: INGEBORG OLSDAATTER BIERTNES Sal. mann: NILS OLSENBarn: Nils - tjener på garden Fiøser, Grue, 19 år, Marthe - tjener på Østmo, 23 år, Aaste 16 år, Berthe 12 år. Tilstede morbroren Hans Olsen Biertnes. Oppsitteren på garden er Amon Michelsen. Formue: 17-0-5. Netto: 10-3-13. Verge Erich Olsen Neegaard.Er redd det ikke er mye til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk for at du har undersøkt dette, Arild! Uerfaren som jeg har vært, har jeg gått ut fra at Berte Nilsdatter var født på Gunnarsrud i Våler og ikke tenkt på at hun bare kanskje oppholdt seg der da hun giftet seg.Det KAN jo være henne som er nevnt i skiftet i 1741 selv om alderen ikke stemmer helt, men dette blir det vel ikke så lett å finne ut av. Takk i alle fall!Mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.