Gå til innhold
Arkivverket

[#60020] Tore Micelsdatter


Gjest John Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest John Simonsen

Jeg leter etter anene til Tore Micelsdatter hun er født i 1784 muligens på Vensås i Lommedalen. Hun giftet seg med Even Christensen fra By.Mere vet jeg ikke.Hilsen Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Om det er Bjørg eller John som legger ut denne etterlysningen vet jeg ikke, men siden man spør, så må det vel være noe mer man vet, - eventuelt om etterkommere, så det kan være noe lettere å lete, og det må vel f.ex. finnes en kilde som knytter Even til By (Kan være greit å vite NÅR han knyttes til denne gården, for iflg. mitt forslag til identifisering knyttes hans far til Vensås.)Det er muligens den Thore Michelsdatter her ved FT1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f10220&gardpostnr=141&personpostnr=2709&merk=2709#ovre>Lenke - som er tjenestejente på Aamodt i Tanum sogn du antakelig sikter til. Aamodt ligger kun 400 meter vest for Vensås i Lommedalen.-Og på Vensås er det samtidig en Even Xstens (27 år): Nr.2775 Lenke (Men alderen er muligens noe upresis) Han ble født 7.jan. 1775 og døpt døpt 15.jan. samme år. Nr.3 nedefra.høyre side. LenkeKanskje dette er nytt? : Even Xstensen og Anne Michelsdatter blir foreldre til ei Anne i som er født 22.juni 1820 og døpt 07.juli s.å. Nr. 50 Lenke og Nr.50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Takker for svaret det er Bjørg f.Skollerud (halt lommedøling) som spør og det er min tipp tipp oldemor jeg ikke finner.Det var mange gode tips jeg nå fikk å lete etter,sønn til Even og Tore er Christen Evensen og hans sønn er Anders Christensen som er min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kunnskapen om at Even og Thore fikk har en sønn som heter Christen (Xsten) gjorde det mye lettere å lete:Xsten blir døpt 29.des.1805 i Asker, med Even Xstensen og Thore Mikkelsdatter som foreldre. Dette gir en solid indikasjon på at ekteskapet bør være inngått før denne dåpen, og snt nok, - så finner jeg ekteskapsinngåelsen mellom Even Christensen og Thora Michalsdatter på Norderhov 21. juni 1805. (FS-opplysninger)Presten har skrevet som en gris i kirkeboka, Lenke , men klarer du å tolke, så vil du antakelig få en bekreftelse.(Jeg fikk tidlig en misstanke om at Thore er fra Norderhov, og selv om jeg ennå ikke er 100% sikker, - så tror jeg videre undersøkelser kan gå den veien.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til lenket i innlegg (4). Vi får unnskylde presten. Han gikk i barndommen (var senil).Jeg får Evens adresse til å bli 'Vensaas i Ascher' og Thoras til 'Sørumeje'.Mvh. E.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er full av beundring over Ellefs leseferdigheter (særlig når den går i favør av min antakelse, he he…).Da er altså Tore Michelsen datter av Michel Arnesen og Kirsti Olsdatter, som vi ser her som nr.2112 og 2113 ved FT1801 på Sørum i Norderhov. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mye taler for at Iver har funnet foreldrene til Thore/Thora Michelsdatter.Thore ble døpt 23.jun.1782 i Norderhov. Foreldrene var Michel Andersen Sørumeie og Kirsti Olsd. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8525&idx_id=8525&uid=ny&idx_side=-128>Lenke.Konfirmert 28.okt.1798, Thora Michelsdatter Sørumeje, 15 år. Se helt til venstre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Simonsen

Takker så mye for god hjelp .Nå fikk jeg fyllt et par hull til på slektstreet mitt. Mange hilsner Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Min mann var også etterkommer av Thore Micelsdatter og Even Christensen Wensaas. Har litt opplysninger som jeg fant ut om disse dengang jeg begynte med denne hobbyen. Skjønte dessverre ikke den gangen at kilder var viktig, så jeg tør ikke stå inne for om alt er riktig og jeg har ikke siden jobbet med denne grenen. Sender iallefall hva jeg har så kanskje det er noe å bygge videre på. Har endel om etterkommere og er også svæer innteressert om du har noe å 'dele'.Med vennlig hilsen Kristin1. Thorer (Tore, Tora) Mikkelsdatter, f. 1782, dåp 23 Jun 1782 i Norderhov, Buskerud, d. 17 Nov 1856 i Asker, Akershus, dødsårsak Brystsyge, gravlagt 23 Nov 1856 i Asker, Akershus. 1801-telling for 0220 Ascher:Thore Mikels Tjeneste pige 18 på Nordre Aamodt Gård i Tanum Sokn 'Begravde Asker 1800-78': Her heter hun Thore Michaelsdatter. Bosted er Byeie i vestre Bærum. 76år. Hun giftet seg med Even Christensen Wensaas, gift 21 Jun 1805 i Norderhov, Buskerud, f. 07 Jan 1775 i Vensaas,Lommedalen, Akershus, d. 30 Apr 1849, dødsårsak Brystsvaghed, gravlagt 13 Mai 1849. 1801-telling for 0220 Ascher: Even Xstens Hans søn 27 Ugift Hjemme. Bor på Wensaas Gård i Tanum Sokn. I 1815 (42 år gammel) var han husman på Jordbærhaugen. I 1825 var han husmann med jord. Jordebærhaugen (under Bye) tilhørte da Bærums Verk. Han er nå 52 år. I 1835 er han blitt 62 år. Han er leilending på Jordbærhaugenm Kirkeboka ved Hendrikas dåp:Huusfolk under Bye i Lommedalen 'Begravde Asker 1800-78': 76 år og bosted Byeie i vestre Bærum.Foreldre2. Mikkel (Michel,Mikel) Andersen, f. 1746, døpt 02 Okt 1746 i Norderhov, Buskerud. FS: 02 OCT 1746 Norderhov, Buskerud, Norway ANNE THORSDR. Han giftet seg med Kirsti (Chirsti) Olsdatter, gift 13 Okt 1770 i Norderhov, Buskerud. Barn: i Anders Mikkelsen f. 1770. ii Thor Mikkelsen f. 1772. iii Ane Mikkelsdatter f. 14 aug 1774. iv Ane Mikkelsdatter f. 1778. v Thor Mikkelsen f. 1781. 1. vi Thorer (Tore, Tora) Mikkelsdatter f. 1782, d. 17 Nov 1856. vii Dorthe Mikkelsdatter f. 1785. viii Berte Mikkelsdatter f. 1789.3. Kirsti (Chirsti) Olsdatter.Besteforeldre4. Anders Halvorsen. Han giftet seg med Anne Toresdatter, gift 17 Jul 1731 i Norderhov, Buskerud. Barn: i Jørgen Andersen f. 1731. ii Ragnhild Andersdatter f. 1732. iii Randi Andersdatter f. 1734. iv Jørgen Andersen f. 1738. v Niels Andersen f. 1740. vi Johanne Andersdatter f. 1741. vii Halvor Andersen f. 1744. 2. viii Mikkel (Michel,Mikel) Andersen f. 1746.5. Anne Toresdatter, f. 01 Nov 1714 i Norderhov, Buskerud.Oldeforeldre10. Thor Jensen Sandsæter. Han giftet seg med Dorthe Michelsdatter Sandsæter. Barn: 5. i Anne Toresdatter f. 01 Nov 1714.11. Dorthe Michelsdatter Sandsæter, f. 1675 i Norderhov, Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har også vært borti denne slekta for mange år siden. Husker ikke om det var før eller etter internetts tid. Men notatene er i alla fall forlengst kastet.Mener det den gang dreide seg om mora til Thora Michelsdatter, Kirsti Olsdatter som var gm Michel Andersen. Michel Andersens kone Kierstie Olsd ble bgr. jan.1808, 64 år gml. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8526&idx_id=8526&uid=ny&idx_side=-206>Lenke.Som Kristin har funnet ble hun gift 13.okt.1770 med Michel Andersen Sørumseie. Trolovelsen skjedde 25.jun.1770 i Norderhov mellom Michel Anders. Sørumseje og Xirsti Olsd. Støveren. Lenke.Den 18.mai 1743 ble ei Kisti dpt. i Lunder kirke. Foreldrene var Ole Støfren og Thore Joensd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei ! Det var nok meg Ellef ga god hjelp for ca 4år siden.Håper vi nå klarer å finne riktig Kirsti, hadde vært spennende å komme videre bakover.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Kirstis alder, både i 1801 og da hun ble gravlagt i 1808 passer med Kirsti fra Støveren som ble døpt 1743.Trolovelsen 25.jun.1770 bekrefter også at hun var fra Støveren. Det eneste som forvirrer en smule er at forfatteren av Ringerikske Slekter skriver hun ble gift med Mikkel Andersen Moen.Men denne Mikkel Andersen er jo navnet Sørumseie både ved trolovelsen og vielsen. I 1801-tellingene er desverre bare hovedbølenes navn registrert. I 1865 finner vi derimot 2 plasser med navn Sørumsmoen. Har derfor en meget sterk følelse av at riktig Kirsti er funnet.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.