Gå til innhold
Arkivverket

[#60026] Savolaksere og kvener


Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Som rett er, ble innvandrere fra Finland kalt kvener i nord. Prestene brukte sammen betegnelse på innvandrerne fra Savolaks til Finnskogen. Har noen kjennsksp til hvorfor det ble slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Akkurat nå har jeg ikke eksakte data for hånden, men i folketellingene ble det ført egne Qvæn-lister over finner på Finnskogen. Jeg mener betegnelsen qvæn / kven også ble brukt i kirkebøker. Jeg skal sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Min formoder Berte Nilsdatter på Nordset under Svinøre i Grue ble i alle fall i folketellingen 1865 betegnet som 'blandet af Kvæn og Norsk, taler Norsk'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Det stemmer at ordet kven ble brukt i folketellinga 1865 i Solør. At ordet kven ble brukt skyldes mangelfull kunnskap hos myndighetene. Den finsktalende befolkningen i finnskogområdet ble ikke kalt kvener men finner, og hadde en annen kultur og historie enn kvenene. Går vi til folketellinga 1900 er skogfinner ført opp med 'f' i eget felt for etnisitet. Jeg har ikke sett betegnelsen brukt i kirkebøkene for området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg har nå pløyd gjennom noen kirkebøker fra Solør uten å finne finner omtalt som 'kvener', så jeg må nok melde pass. ' Kvener' finner jeg bare i forbindelse med folketellinger og relatert litteratur. Så da må jeg formulere spørsmålet annerledes: Hvordan kan det ha seg at finner i Solør ble kalt 'kvener' i forbindelse med folketellinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Hei Jan! Jeg ser at du imellomtiden har gitt som forklaring mangel på kunnskap hos myndighetene. Går det an å finne en bestemt katt å henge bjelle på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.