Gå til innhold
Arkivverket

[#60029] Utvandring til USA. Trenger hjelp.


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Kan jeg har satt igang letng med feil utgangspunk? og kanskje endt opp med rett mann. Tenker på han som ankommer Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Perhaps you can explain på engelsk, your newest thoughts and questions. I might be a bit confused regarding which John/Johan we are looking for. I found a Carl Knutson age 34 (b. May 1866), living in Barron Co, WI...he immigrated 1889, is married and has a few children.mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiIt seems to be many John/Johan Knudson from Aasnes born in the 1870, who goes to USA. Even two who arrives N.Y same day.But the John Knudson, in answer 4, seems to be the best candidate to be the person I am looking for. The John who is going to his brother Karl. But his 'maybe brother' Karl/Carl Knudson I found in answer 23 is born in 1868, but the brother Carl/Karl to my John is born in 1862.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Ettersom jeg ikke vet sikkert om dette er den Johan som emigrerte og at han er født utenfor ekteskap er det vanskelig å si om han hadde en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Both John who we have found now, is born in 1877, and seems to be wrong person.My john is born i 1873.I think I was to much a 'optimist'.MvhKjell_arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Knut-Arne,Det er vel den John Knudsen som er født i 1873 som er rett utgangspunkt. Jeg tror vi starter der. Med andre ord har du lenken til konfirmasjonen i nr. 10. Så langt er det greit. Når han er din oldefar må han være far til et barn som er din bestemor eller bestefar. Når ble det barnet født, har du en lenke der ? Det hadde vært greit om vi hadde funnet utflyttingen fra Åsnes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Carl Knudsen som drar i 1888 er født i Hof 1868 og foreldre bor på Maliberget. Tror ikke dette er en bror. Utflyttingslister finnes ikke i Åsnes. kirkebøkene brant i 1932 og er kun rekonstruert fra 1866 vha statistisk materiale. Hvis du følger John f.1873 ser du at han hele veien kalles John og at alder stemmer. Underlig hvis han plutselig skulle bli kalt Johan og med feil alder ved emigrasjon. En mulighet er at han har reist med falsk identitet. Han kan også ha reist til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

To Patty.We are going back to 'ground Zero'. Try to find more information about John Knudsen born 1873, before we try check the 'history' about him going to USA.Thanks for your help, and maybe we need more help later.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ja, Sverige er jo en mulighet, mange dro der for å komme seg over til USA.Føreløpig har jeg ikke funnet han i FT 1900, og det er jo litt rart vis han er i Norge. Har brukt en del timer på det, men kan selfølgelig oversett han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

OK Kjell-Arne...that is fine!...Og det er godt å væer optimist!! Otherwise we would give up early on these genealogy puzzles!! Lykke til! mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det er nok han i 1873 som er den rette. Karlot bor hos besteforeldrene på Strætdammen i 1900, men der bor ikke mor, Emma eller far. Hvor er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selv om dette kan synes vanskelig, så kan løsningen være like om 'hjørnet'. I noen tilfeller kan en ikke feste lit til at alle data i FT for USA er helt korrekte. Jeg har vert bort i tilfeller der alderen har hatt ett avvik på 8 år i noen FT. Så, du kan være nær en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje jeg har oversett noe, men så vidt jeg kan se av opplysningene da Johan Knudsen ankommer NY i okt. 1904 så oppgir han at han skal til sin svoger Oluf Hansen RFD Nel i Midway i Wisconsin. Det kan være vanskelig å skille linjene fra hverandre, så det er mulig at jeg har feile opplysninger her. Jeg har prøvt å legge inn denne lista fra Ellis Island, men får den ikke inn. Jeg kan sende den på e-post. Min e-postadresse er: austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kanskje jeg har oversett noe, men så vidt jeg kan se av opplysningene da Johan Knudsen ankommer NY i okt. 1904 så oppgir han at han skal til sin svoger Oluf Hansen RFD Nel i Midway i Wisconsin. Det kan være vanskelig å skille linjene fra hverandre, så det er mulig at jeg har feile opplysninger her. Jeg har prøvt å legge inn denne lista fra Ellis Island, men får den ikke inn. Jeg kan sende den på e-post. Min e-postadresse er: austevollslekt@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Takk for innspill.Men min John er født i 1873. Og de andre bruker 1877 jevnt over i forskjellige anledninger. Så skulle tro de opplyser korrekt da.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Kjell-Arne:Du har naturligvis rett. Ved nærmere sjekking (som jeg skulle gjort før innlegg 48) ble det klart at Karl som emigrerte i 1888 (23) er den bror som John Knudsen (12) refererer til i skipsmanifestet ved innreise New York 24 oktober 1904 (15). John reiser sammen med sin niese Ida Juliusdatter som skulle til sin mor Karen Knudsen (søster av brødrene Karl og John, f. 1866). Disse søsknene Knudsen ble alle født på Molberget i Hof, så denne John Knudsen er dermed definitivt ikke den John/Johan Knudsen du leter etter.Negativ informasjon er også informasjon !Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.