Gå til innhold
Arkivverket

[#60031] Herset i Vang. Hjelp til navn


Gjest Roger Nystuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Nystuen

Elias Larsen Herset i Vang er f ca 1828. Hans far het nødvendig vis Lars, men jeg kjenner ikke Lars sitt farsnavn. Hans kones het antakerlig vis Berte Olsdatter.Er det noen som kan hjelpe meg med flere opplysninger og deres foreldres navn og bosted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dessverre greier jeg heller ikke å tyde alt, håper noen kan hjelpe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

N° 12 her i klokkerboka: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 6 (1819-1832), Fødte og døpte 1828, side 108-109. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9053&idx_id=9053&uid=ny&idx_side=-90>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Født 24 januar og døpt 17 februar 1828. Står det noe med Holstad... og Krafter..På Holstad har vi en Berte Olsdtr i 1801, men hun er jo over 40 i 1828:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For å holde oss til klokkerboka står det vel der Lars Erichsen Skoleholder og kone Berthe Olsdatter Krafterud Inderster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Nystuen

Her var det mye god hjelp. Jeg tror det står Kraftsrud?? Men det står intet om hvor de var fra, så det spørsmålet gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Om brudgommen står:Lars Erichsen U:K: (Ungkarl) og Skoleholder nu værende i Stor (?) Hubred Ejer, Huusmandsøn, 27 1/2 Aar.Om bruden står:Berthe Olsdatter Krafterud, Tjenestepige, Huusmandsdatter født i Elverums Ejer i Leuthen, 24 Aaar.Med forbehold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok feil over, hun var ikke født i Løten, her er en Berte Olsdtr f 1802 i Løten: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Fødte og døpte 1802, side 12-13. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9095&idx_id=9095&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Foreldrene til den Berthe som Kjellaug har lenke til i nr 11 med foreldre Ole Berthelsen og Gunor Halvorsdatter, bodde på Ækeren i Løten i 1801:LenkeBertes fødested ved vielsen i 1826 kunne muligens tydes til Ekerens Eje? Ved dåpen står det muligens Æk?? Stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Berte ble født 3/10, døpt 10/10 1802 i Ekrumsstuen (ÆkromStuen) i Løten. Foreldrene Ole Bertelsen og Gunor Halvorsdr forlovet seg 15/10 1787, giftet seg 19/11 1787. Ole ble født på Lille Skramstad og døpt 9/12 1764 med foreldre Bertel Olsen gm Anne Embretsdr. Dise kan finnes i Løtenboka 1. Gunor vet jeg ikke hvor kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Gunor ble døpt 7/2 1768 på Hommerstad øvre. Slekta hennes kan følges videre i Løtenboka 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Selv om det er lenge siden punkt (2): Det står Lovisenberg, også referert som Skattumeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ellers må det også bemerkes at faddersidene ikke samsvarer med dåpssidene i kirkeboka akkurat her. Fadderne til Elias (s17) står på side 18, som er: Erich Hubredeie, Mari Simensd Krafterud, Anders Olsen ibid, Ane Jensd Rye som stemmer bra med klokkerboka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.