Gå til innhold
Arkivverket

[#60036] Marit Johnsdatter f.1864 - Horg/Støren


Gjest Tommy Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Paulsen

Marit ble født 29.09.1864 (nr35) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2440&idx_id=2440&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHennes bror ble født 1861Peder Johnsen (nr 22) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene er oppført som John Pedersen og Jonetta Ingebrigtsdatter Her er Jonetta med sine barn i FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jonetta Ingebrigtsdatter Hage ble konfirmert i Horg i 1856,nr 10:LenkeForeldre Ungk.Ingebrigt Olsen Bonæsvold og Pige Berit Jacobsdatter Solum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge FS hadde kårfolket på Hage Peder Asbjørnsen og Marit Olsdatter en sønn Jon døpt 8/11-1832 i Horg. Om denne Jon er far til de to barna, kunne muligens BB for Horg gi svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vil tro at Jonettas far er den Ingebrigt Olsen som står nevnt under plassen Vollagrinda under Bonesvold i BB for Støren (b. 2 side 83). Født 1802, gift 1849 med Marit Olsdatter Rødsløkken i Singsås, bodde der til han ble enkemann i 1864 og døde i Støren i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ingebrigt Olsen Bonesvold (Vollagrinda) va forresten sønn av Ole Roaldsen Bonesvold (1770-1827) og Gjertrud Ingebrigtsdatter Kjelden (1777-1860), husmannsfolk på Vollagrinda.Jonettas mor Berit Jacobsdatter finner jeg ikke under Solum/Solem i BB for Støren. Men det er en mulighet for at hun være fra Solem i Soknedalen. Disse bygdebøkene har jeg ikke.I FT 1865 finner jeg en Berit Jacobsdatter 40 år gift på Fossum i Soknedalen:LenkeMen jeg vet jo ikke om det er henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Tusen takk Astrid! Ang. innlegg (3) - jeg ser at Peder Asbjørnsen er oppført som fadder ved dåpen til Peder Johnsen, så da er det vel trolig riktig John du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er en nærliggende tanke at faren Jon Pedersen Hage kunne være sønn på gården, men jeg ville ikke ta det for gitt.Her er forresten dåpen til Jonetta, nr 20 1840: LenkeMora er Berit Jacobsdatter Solum pige, og jeg mener det står i kolonnen lengst til høyre at det er hennes 1 og hans 2 leiermål (?).Det er faktisk bare 6 menn som heter Jacob i hele Støren Prestegjeld i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Takk igjen Astrid. Nei, man skal ikke ta det for gitt. Ser også at Peder Asbjørnsen og Marit Olsdatter bor sammen med Jonetta Ingebrigtsdatter i FT1865 (innlegg 1Sitter noen med bygdebok for Horg og kan sjekke om familien er nevnt ?Mvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg nevnte en Jon Pedersen Hage (ifølge FS født 1832). Denne Jon ble konfirmert som nr 24 1848:LenkeDermed har vi bevis for at han eksisterte, og det er vel ikke urimelig å anta at han kunne ha vært faren til Jonettas barn.Jeg var i eget ærend innom Gunnerusbiblioteket idag, tok da også en kikk på Midtsveet under Hage (BB for Horg b 2 side 555). Alt som stod der var følgende:Peder Asbjørnsen fra Evjen 1791-1869, gift 1816 med Marit Olsdatter fra Hage nordre 1790-1867. Av barn nevnes Ole (1822-1900) og Anders (1816-1891), samt Jon 1825-30.Det finnes ingenting nevnt om Jon født 1832, heller ikke noe om Jonetta og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, det er nok en annen Jonetta som giftet seg 1887 med Jon Pedersen Hage, sønn av Peder Asbjørnsen. Men det er vel Jonetta med de to uekte barna som er din, går jeg ut fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Man kan vel ikke utelukke at det er den samme Jon Pedersen Hage som får barn med din Jonetta og som senere gifter seg med den andre Jonetta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Nei, jeg har tenkt tanken jeg også. Har kikket på de 25 Jo(h)n Pe(d)(t)(t)ers(e)(n) som finnes i Støren i 1865, og finner ingen andre klare kandidater. Det nærmeste jeg kommer John Pedersen Hage er en i Soknedal på gården Hage, men han er for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg legger lenke til ministerialboka for Marits dåp 1864 (nederst). Det som står der, bekrefter til en viss grad at Jon Pedersen var sønn på Hage?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Refseth

Mor til Jonetta Ingebrigtsd., Berit Jacobsd. Solum, var sannsynligvis Berit Jacobsd. født 26.12.1816, døpt i Soknedal 26.1.1817 som 'uekte' datter av Jacob Joensen Schorvolden og Marit Berntsd. Hoxeggen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2451&idx_id=2451&uid=ny&idx_side=-7>Lenke. Hun ble konfirmert i Støren i 1833 som datter av Jacob Miklingen. Trolig var hun taus på Solem rundt 1840.Jacob Joensen Schorvolden var født på Kvikne (Markhaugen) i 1790, var dreng på Skårvold i Støren i 1815, senere husmann i Liløkkja under Soknes/Liøya. Navnet Miklingen kommer av at Liøya også ble kalt Mykkelenget (Støren bygdebok bd. 3 s. 281).Marit Berntsd. Hoxeggen (Høgsteggløkkja II), f. 1796, var datter av Bernt Eriksen Vold, f. 1767 i Krogstad-Stagebroen (”Bryen”), Horg, og Brønil Mikkelsd. Moum fra Moumsgjerdet, Støren, f. 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Til innlegg 4: Ole Roaldsen og Gjertrud Ingebrigtsdatter hadde 2 sønner Ingebrigt. Den første f. 1802, døpt 15.04.1802 i Støren kirke, død 1802, gravlagt 19.09.1802 Støren kirke (info fra FS, jeg har ikke sjekket scanna kirkebøker). Ingebrigt nr. 2, f. 1804, døpt 08.01.1804 i Budal kirke (også FS som kilde). I folketelling 1815 nevnes sønn Ingebrigt 11 år hos foreldre. Etter det jeg skjønner er det da denne siste Ingebrigt som gifter seg med Berit Jacobsdatter.Vil da også nevne at denne Berit Jacobsdatter f. 1816 har vært ukjent for meg til nå. Men, hennes far Jacob Jonsen f. på Markhaugen i Kvikne er min tipptippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Det er noe her jeg stusser litt på når det gjelder Jonetta Ingebrigtsdatter. Dåp 1840, lenke til scannet kirkebok i innlegg 8. Ved konfirmasjon oppgis f. dato 08.11.1840, som da stemmer med dato oppgitt ved dåp. Ved vielse er f. år oppgitt til 1844 på Folstad. I folketellingen 1865 er hun 26 år, f. ca 1839. i folketelling 1900 er hun f. 1845. Er det samme person vi har her hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

ser det Tommy, men har du da mere info om Berit Jacobsdatter etter 1840 hvor hun får datteren Jonetta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.