Gå til innhold
Arkivverket

[#60038] Den Lykkelige Eier kapittel 3


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

osv.Jeg har i hvertfall 200 bøker trykt i perioden 1600-1700 .I noen av bøkene , spesielt bibler , er det nedtegnet fødsler o.l. som ikke har sammenheng med Nord-Norge.Bøkene har vært eid av presten Simon Kildal i Trondenes. Den tidligste innskriften er en fødsel fra 1602 i en dansk bibel fra 1580 ? Museet vil ikke ha bøkene.TIPS !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tips ? Ja !Hovedøya klosterbibliotek tar med glede imot bøker av religiøst / historiskt innhold !Vi har fra før av ca 10 bind eldre enn ca 1814, de to eldste fra 1660-årene, begge religiøse.På klosterbibliotekets vegne, THV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg skjønner ikke helt det museum som ikke vil ha en slik skatt som den Odd Einar Tømmerås her omtaler. Uansett så hører vel slike bøker hjemme på et museum, event. musealt bibliotek. Hovedøya klosterbibliotek er sikkert et godt alternativ, men finnes det da ikke noe lignende i NordNorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke noe lignende. Det mener jeg at jeg har undersøkt tidligere. UB Tromsø kommer nærmest. I Stamsund kommune finnes det et cistercienserkloster som kanskje vil bygge opp et bibliotek som tar inn slikt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Gamle bøker er forresten GØYPå onsdag skal jeg frakte ut en bok til Hovedøya klosterbibliotek som er 40 cm høy, 27 cm bred og 12 cm tykk ! Utgitt i Leipzig 1741. Den totale encyklopedi over skolastikken. Værsågod ! Fikk den i gave av Fransiskanerklosteret på Vinterbro / Ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Det ser ikke ut som innlegget mitt kom frem.Men gamle bøker er drit-gøy.Bare synd de er så støvete. Jeg har totalt ca.400-450 bøker fra 1600-1800 som jeg vil bli kvitt, de fleste med religiøse overtoner.Bibelen fra ca.1580 er fornøyelig siden den mange plasser nevner gudene -gudesønnene osv. Trenger adresser , så skal jeg vurdere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hovedøya klosterbibliotek har besøksadresse Lavetthuset 2 etg., Hovedøya, postadresse som meg: c/o Tore H Vigerust, Kanslergata 10A, 0192 Oslo.Deler av biblioteket er registret på LibraryThing, http://no.librarything.com/ under biblioteksnavnet vigerust (navnet skal endres til Hovedoya, men funksjonen for navneendring er ikke aktiv for tiden). Her skulle ihvertfall en del av de eldste titlene være kommet med. Resten av innholdet, som er på ca 1000 bind ialt, skal forhåpentligvis registreres ferdig nå i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Adressen til cistercienserklostret i Stamsund kommune har jeg ikke, mener at det ble innviet i 2004, av en katolsk biskop. Storefjord gård eller lignende, heter visst stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Klosterbibliotekets biblioteksstand inneholder også navn på donatorer.Angående 1741-folianten over skolastikken som jeg nevnte ovenfor: jeg er alvorlig bekymret for dem som skal lese seg gjennom den digre boka. Men den får hedersplassen : et spesiallaget lite bordstativ. Egentlig laget for koraner (egentlig et bønnebord), og innkjøpt i Al-Kud-Palestinabutikken i Oslo, men her anvendt - ikke for en koran - men for en kristen ensyklopedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Odd Einar:Norsk Slekthistorisk Forenings bibliotek tar også gjerne imot de bøker du ønsker å avse. Ta gjerne kontakt med undertegnede per e-post: genealogen@genealogi.noOm frakt/porto skulle være noe problem, så kan vi jo bare ta oss en liten kjøretur til Harstad. Hva sier du Tore? Blir du med? Jeg har vært med på tur/retur Tønsberg- Bardufoss på en helg, med diverse omveier. Ble vel ca. 350 mil til sammen.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, jeg blir med, men da må vi ta en tur innom klostret i Stamsund, og først lære litt polsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Odd Einar,Bøkene dine høyrer sjølvsagt heime på Universitetsbiblioteket i Tromsø sidan dei stammar fra biblioteket til trondenespresten Simon Kildal. Ellers trur eg at boksamlinga kan utgjøre ein temmelig stor økonomisk verdi, og eg, som 'synnjmøring', forstår ikkje heilt korfor du vil gi dei fra deg utan vidare og utan vederlag. Bibelen fra 1580 må aleine vere verdt ei lita formue.I alle fall: Ikkje bry deg med disse søringsbibliofilane samme kor fine og innsmigrande dei er i målet! Ellers har eg jo ein mistanke om at du koser deg med å drive slik, skal vi seie, 'bookteasing'; det ville i så fall vere heilt i tråd med nordnorske tradisjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bjørn:Det får jo bli opp til Odd Einar å bestemme hva han vil gjøre med sin egen boksamling. Når han samtidig opplyser at svært få av disse bøkene har tilknyting til Nord-Norge, med unntak av at de har vært i eie til den nevnte trondenespresten, så kan ikke dette være til hinder for å gjøre bøkene tilgjengelig for et større publikum.Book-teasing høres ut som et flott ord, men man vet jo aldri. Det kan være at noen står for sitt ord. :-)Om ikke annet så kan vi jo i det minste ta det som en reportasjetur og ta noen digitalfoto av interessante fødselsopplysninger og dess like. Slikt stoff har vi publisert i Genealogen før, til glede for allmenheten.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Enig i at UB Tromsø er aktuell, men erfaringen viser at også UB'er kasserer gamle bøker de ikke trenger.Hvorfor vil ikke museer i Harstad ha bøkene ?Stamsund, som jeg nevnte, antar jeg ligger i Vestvågøy kommune (ikke noe Stamsund kommune).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg lurer no sterkt på om eg skal søke patent på det nye og, for bibliofile, svært potente ordet 'bookteasing'. Odd Einar, som omveges ga meg idéen til dette nyordet, kan få stå i lag med meg som opphavs- eller oppstandsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da kan kanskje den nyskapende samtidig finne noe som gir en fullgod oversettelse av verselinjen: 'Never judge a book by the cover'? :-)A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Are, ” til hinder for å gjøre bøkene tilgjengelig for et større publikum” selv om kartet over Norge kan minne om en sekk, så detter (faller) du ikke ned i bunnen om du prøver å komme deg til Nord-Norge. Trondenesprestens bibliotek er nordnorsk kulturhistorie, og nordnorsk kulturhistorie har ingenting i Oslo å gjøre, da de fleste som kan ha størst interesse av bruken sitter i Nord-Norge. Det er revnende likegyldig om bøkene omhandler Nord-Norge, boksamlingen viser hva eliten i Nord-Norge leste. Du kan ikke på ramme alvor mene at om det fantes en bok med Pythagoreiske sats (læresetninger) så skulle den på død å liv til et bibliotek i Oslo fordi den ikke omtaler Nord-Norge? Bibelen omtaler ikke Norge i det hele, skal Odd Einar sende den til Israel? Hjelp heller Odd Einar å finne hus til dem i Nord-Norge.Odd Einar, i en annen debatt (”Ridder Nattulf Nattulfsson”) utrykker du deg negativt i forhold til ” privat-folk som underslår felles historie”, om du sender fra deg Trondenespresten Simon Kildals bibliotek til Oslo eller en annen perifer geografisk fluelort på kartet i sør, er min såre oppfatning at nordnorsk historie blir underslått, alt for mye er allerede i Oslo og enda verre i København. Jeg håper inderlig at du ikke gir deg før du har en løsning i Nord-Norge. Jeg kan ikke forstå at det ikke skal være interesse for å beholde bøkene i Nord-Norge.Bjørn, som den sanne møring, bibelen kan nok være verdt mye i kroner, men det blir ikke rett å splitte opp boksamlingen ved å selge de mest verdifulle bøkene.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut:Vi viser interesse for bøker, hvilket er det primære. Og det spiller egentlig mindre rolle hvor de befinner seg. På lik linje med andre prøver jeg å bidra til å samle bøker der de kan gjøre nytte for seg. Altså der noen vil bruke dem.Dette har dermed ikke noe med et Nord/Sør-syn å gjøre. Skulle jeg for eksempel finne på å hevde et bibliofilt syn tuftet på bosted eller øvrig tilhørighet ville jeg ganske sikkert få litt problemer. Jeg er nemlig født i Trondheim, oppvokst i Vestfold og har bodd lenge i Bergen. Hvem vet, kanskje burde jeg heller flytte til Harstad eller Trømsø, og ta bøker med meg nordover.Nei, misforstått distriktspolitikk er ikke enkelt å forholde seg til. Jeg er glad jeg stort slett slipper det.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det viktigaste er å få teke vare på bøkene trass alt. Eg vil likevel seia meg samd med Knut at bøkene høyrer heime i Nordnoreg og bør bli der i all framtid. Eg har liten sans for Bjørn sitt framlegg om å spreia bøkene ved å¨selja dei, noko eg heller ikkje har inntrykk av at Odd ynskjer. Ingen av oss får ta med oss noko når vi dreg herifrå, verken bøker eller pengar.Likevel vil eg gje honnør til Tore og Are som vil ta seg ein tur nordover for å henta bøkene om naudsynt. Og eg oppfattar ikkje dette som anna enn eit ynskje om at bøkene skal verta tekne vare på.Slik som sikkert mange andre her på forumet, så har eg eit særskild tilhøve til bøker og ikkje minst gamle, gulna biblar med sirlege innførslar om barnefødslar og andre ting som vedkjem slekta. La alt slikt verta godt teke vare på slik at folk også i framtida kan sjå og forstå kor dyrebar ein bibel og ei bok var for folk flest, - det vera seg husmann eller prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.