Gå til innhold
Arkivverket

[#60050] 'Melgård' i Gausdal. Hvor lå den? Har den gått inn i en annen gård?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ennå i mt. 1666 nevnes Melgård, i jordeboka 1661 nevnes den mellom to Kråbøl-gårder. Da hadde den en skyld på 1 hud.Jeg finner den ikke nevnt hos Rygh, er i hvert fall ikke fremsøkbar der på nettet, og den er heller ikke nevnt i matrikkelen 1950, det jeg kan se.Kan den ha gått inn i en av Kråbøl-gårdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Til S.A. Bjørndal.Melgård eller Melgården som den kalles, er i drift som gård i dag. Det er egentlig 4 Kraabølgårder: Nordre-,(lokalt Nordigard) Melgården(Kraabøl blir ikke brukt) Nedre- (lokalt Nigard) , Øvre- og den siste heter Vangum nå. Jeg undres om Vangum var den opprinnelige Nedre-, når jeg ser i Kraabøls 'Slekter og gårder i Gausdal.'Tidligere husmannsplasser under Kraabølsgårdene er i dag selvstendige enheter, men tror ikke noen er drivverdige som jordbruk.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for oppklaringen, det er ikke alltid så lett å finne ut av 'kjælenavnene' på gårdene i Gausdal: Jeg vet at Myklebø ofte kalles Opgården og Sønstebø for Nergården, og nå vet jeg altså også at en av Kråbølgårdene bare kalles for Melgård(en).(4) Siden du nevner Vangum, skal den ha vært en egen gård og øde i 1528, etter et kart jeg kopierte fra et av bygdehistoriebindene for Gausdal. Men den kan jo blitt en del av en av Kråbølgårdene senere, kanskje?På et faksimilekart over en stor del av Gausdal fra 1829 (kjøpt gjennom historielaget) finner jeg ellers navnene Kraabøl og Vangum, men ikke Melgaard(en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.