Gå til innhold
Arkivverket

[#60054] Villum Skott gift 1665 med Christense Juel, hva skjedde med barna?


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Løytnant og senere kaptein Villum (Vilhelm) Skott giftet seg i 1665 med Christense Juel fra Bergen. Hun var datter til Børge Juel og Blanceflor Bildt i Bergen. Er det noen som vet opphavet til Villum? Vet heller ikke noe fødselsår eller dødsår til Villum og Christense. Det jeg vet er at de skal ha bodd i Tellevik og Indre Hordvik i Åsane på 1680-1690-tallet.Villum og Christense fikk døtrene:Blanceflor gift 1701 i Bergen med Henric CortsAnna Maria, nevnt 1699Margrethe, nevnt 1699I tillegg nevnes kaptein Skott sin eldste datter som berettet den 18. okt. 1688 i Hamre.Det kan ha vært flere barn, uten at jeg vet dette sikkert. De 3 døtrene nevnes da de selger en gård i Midtre Hordvik i 1699 og da er deres far verge.Er det noen som kjenner til denne familien eller som kan bidra med ytterligere informasjon?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Kenneth,jeg vet egentlig ikke, men vi har jo vært borti dette tidligere på DF, men finner det ikke igjen.Fant imidlertid dette på Dis; Lenke det må vel kunne være en forbindelse, jeg mener med det navnet.Ellers så er han nevnt i tingbøkene, men det vet du selvsagt, Kenneth.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for svar. Jeg kan ikke huske å lagt inn noen etterlysninger om denne familien tidligere. Hvis det er noen annen som har kjennskap og informasjon om denne familie setter jeg pris på tilbakemelding. Det skal visstnok stå en artikkel om denne familie i Bergen historiske forenings skrifter om familien Juel, men når og hvor vet jeg ikke.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er et register. jeg søkte på juel og juell, men fikk ikke noen treff. LenkeJeg kan ikke huske om det var du som hadde temaet om Schott, men mener sikkert at jeg har vært borti det. Fant det imidlertid ikke ved å søke, men kanskje det dukket opp inni en annen debatt.Ellers ser jeg at Nermo har Villum Skott/Schott på sin side, og han ser ut for å kunne være sønn av en Jon Schott i Trh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Fussing, H. 'Nogle forbindelser mellem danske købstæder og Norge 1611–1660.' NST 14 (1954): 355-362 skal Willum Skotte være nevnt på s 358. Men om det er 'din' Villum eller han på Møre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.