Gå til innhold
Arkivverket

[#60063] Noen som kan tyde Larvik/Langestrand


Gjest Merete Fikse Bærø
 Del

Recommended Posts

Gjest Merete Fikse Bærø

Kan noen se hva det står på dette giftermålet mellom Hans Justsen og Anne Marie Corneliusdatter.Side 329 par nr 2 der på anmerkninger og kolonnen før? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1253&idx_id=1253&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke: LenkeOg Cristian født 18 okt 1822.Foreldre Hans og Anne M. Hva står det under foreldrenes navn? (den første på siden)Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Merete!I kolonna før anmerkningsfeltet er det henvisning til sida i 'Jevnførelsesregisteret' der desse personane er oppførte: 'Brudgom. pag. 625. Bruden pag. 604.'I anmerkningsfeltet: 'Udlyst 3. Søndag efter Paaske den 29. April 1822.'Under namnet til foreldra ved dåpen: 'Smed ved Værket'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme par har også en datter Johanna født på Langestrand 1825 i følge denne kilden: LenkePå Distreff er det mange opplysninger om smedslekter , og også Hans Justsen er nevnt . Ta også en titt på skifter under Larvik her under digitalarkivet.Mulig du finner din Hans Justsen nevnt der i skifter?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger inn dåpen til Johanna fra kirkeboka, dåp nr. 2 høyre side. Denne datteren døde bare 3 1/2 mnd gammel ser det ut til.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I skifteregisteret er det nevnt arvinger med navn både hans Just og Hans Justesen sønner av Just Hansen og Just Ottesen, hvem av disse er det som ble gift med Anne Marie? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være den samme Hans Justesen som her er nevnt som Kulledreng?? Litt pussig om samme mann ble nevnt som smed ved barndåp og ekteskap? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Hei.Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvem som er riktig av noen av dem. Har nå store problemer med å holda tunga rett i munnen for å ikke blande. Holder på å se på alle opplysningene du kom med Gunn.Takker så mye. Du har hjulpet masse. Tar gjerne imot flere tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei,Jeg tror at den Hans Justsen som nevnes i skiftet i (9) som sønn av Just Ottersen er barnebarn av Hammersmedmester Otter Danielsen, og dermed av Steen-slekt. Hans Justsen Steen giftet seg med Regine Hendrikke Horn etter mine notater. I årene 1825-1833 fikk de 4 barn - Just, Inger Maria, Sibylle og Josephine. De kan ha fått flere men det er en sidegren hos meg, så jeg har ikke undersøkt så nøye.Derfor tror jeg at din Hans Justsen er barn av Just Hansen, Merete. Innlegg 8, 9 og 10 er nok feil familie.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei Her var det mye å ta tak i! Etter som jeg har opplysninger til har jeg kommet til følgende:Gunn nevner i innlegg 4,5,6 en jente som heter Johanna. Hun døde liten. Moren Anne Maria Corneliusdatter døde 29/3 1825 i barselseng. Jeg tolker det dithen at det var i forbindelse med fødselen til Johanna. Pappa'n er Hans Justsen.Denne Hans Justsen er ikke av smedslekten Steen (Otter Danielsen-slekt) slik jeg ser det fra det som blir opplyst i debatten her.I min smed-slektforskning har jeg ikke funnet noen Hans Justsen gift med ...Corneliusdatter. Jeg kan ha feil!Gunn nevner i innlegg nr.7 Just/Justsen. Dette tror jeg er smed-slekt i retning Otter Danielsen.Gunn nevner en Hans Justsen i innlegg 8, 9 og 10. Det finner jeg å være samme mann. Han giftet seg 1825 i Larvik med Regine Hendrikke Horn (slik Kristinn nevner i innlegg 12). Jeg har også de samme barna som Kristinn har på dette paret. Denne Hans Justsen var forøvrig skomakermester i Larvik. Hans foreldre var Just Ottersen Steen og Anne Marie HANSDATTER. Denne Hans Justsen i innlegg 8, 9, og 10 er også av smed-slekten Steen etter mine notater.Jeg trekker den konklusjon at Hans Justsen som Merete spør etter i innlegg nr.1 ikke er av smed-slekten Steen. Korriger meg gjerne hvis jeg har feil!!Men jeg er enig i at det kan være forvirrende. Ikke lett å holde styr på alle Hans'er og Just'er.En som kanskje kan hjelpe til med å holde tunga rett i munnen er Jan Sigbjørn Larsen. Han kan mye om smed-slekten Steen.MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du klargjør en del ting her, Lisbeth.Det er ganske forvirrende når denne Hans Justsen som giftet seg med Anne Maria Corneliusdatter, også er oppført som smed ved værket ved vielsen?Jeg fant heller ikke ut av dette i Jan Sigbjørn Larsens data på DIS.Kan det tenkes at denne Hans Justsen var gift 2 ganger, siden kona døde så tidlig , mener jeg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei igjen,Det var fint å se at vi var så enige, Lisbeth. Etter det jeg kan se er det ikke noe som peker i retning av at Steen-familien har noe her å gjøre. Her er giftermålet mellom Hans Justsen Steen og Regine Horn - de gifter seg i januar 1826 (eller har presten skrevet feil og mener 1825...?) og ingen av dem har vært gift før Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da betyr dette kan hende at vi har oppdaget en Ny Hans Hans Justsen smed?Det vil vel være av interesse for deg Lisbeth å finne ut hvilken slekt han så tilhørte, om dette er mulig?Jeg er helt enig med både Kristinn og Lisbeths konklusjoner her.Kan hende Jan Sigbjørn eller Oddbjørn kan finne ut av dette smed-mysteriet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en Hans Justesen i Larvik 1801, 12 år. f. ca 1789 +- et par år? LenkeMulig skifter kan si oss noe om hvem denne mannen var? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har vi vel vergen til Hans Justsen , Andreas Børresen ( Boesen) bror av Hans Justsens mor ? 1801 på Ø. Halsen. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om forfedre til Anne Kristine Børresdatter f. 1752 Ø. Halsen, Tjølling står det mye om s. 1162 i Tjøllingbok nr III Krohn -Holm. Anne Kristine g.med Just Hansen, Larvik. Her er dåpen hennes på Vestfoldslekt:LenkeGunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at jeg har skrevet Verge på Andreas Børresen og ikke formynder for Hans Justsen i farten. Verge var fars broder, Søren.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Interessant skifte du fant i (19), Gunn. Der er onkelen til Hans Justsen, Søren Hansen Hageness... Kan det være at onkelen er bosatt i Hagenes i Hedrum ved jernverket der? Finner ham ikke der i 1801-tellingen men... Bare en bonde i Hedrum ved det navnet.Men i Larvik bor det en smed som heter Søren Hansen Ivestene (?) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10707&gardpostnr=71&personpostnr=437&merk=437#ovre>Lenke. Kan det være onkelen tro?I FS finner jeg at en Hans Andreasen får en sønn Just Hansen i Hedrum som døpes 2 juli 1757 og en sønn Søren Hansen i Hedrum døpt 8 desember 1759. Det kan selvfølgelig være to ulike fedre, men dette er vel en kandidat til bestefar til Hans Justsen?Her er kirkeboka når Just Hansen blir døpt Lenke. Faren omtales som 'Hans Andreesen ved den Gl. Hamer' - så han var tilknyttet hammerverket i Hagenes på noen måte.På denne siden står Sørens dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er Hans Andreæsen, mester svend på den gamle Hagenes Hammer ved Ekstraskatten i 1762 i Hedrum LenkeDet hadde vært spennende om noen kunne bekrefte at Hans Justsen gift med Anne Marie Corneliusdatter var barnebarnet til denne Smed Hans Andresen?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette ble spennende. Vi får vente på spesialistenes vurdering? Men jeg ble ivrig nå.Kan tenkes at dette er Søren Hansen smed som er her i Larvik i 1801? Alder blir vel litt feil? LenkeDen Søren Hansen Iversen som du nevnte kan være en bedre kandidat, Kristinn.Jeg følger med i denne debatten for å se om ekspertene kan klargjøre dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.