Gå til innhold
Arkivverket

[#60063] Noen som kan tyde Larvik/Langestrand


Gjest Merete Fikse Bærø
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn denne lenken til Just Hansens barndåp i Hedrum: LenkeLett å lese i denne kilden. Her var nevnt flere søsken i tillegg til Søren også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan ikke dy meg, men her fant jeg Hans Andreas Justsens vielse i 1821. Øverst høyre side i Larvik klokkerbok: LenkeHan var gift med Marie Jacobsdatter fra Brevik, ser det ut til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ja, der ser du hvordan Steen familien dukker opp igjen - Otter Danielsen som er fadder ved Just Hansens dåp er formodentlig smedmester Otter Danielsen som jeg nevnte var far til Just Ottersen Steen i innlegg (12)...Ikke nok med det - Hans Andresen er faktisk fadder for Otter Danielsen når han døper sin sønn Just også Lenke :-) Er det slekt eller stand som binder dem sammen, tro?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Men jeg ble litt forvirret av det giftermålet jeg, Gunn. Hans Justsen var vel ikke blitt enkemann allerede i 1821? Anne Marie Corneliusdatter døde jo i 1825... Kan det være en annen? Eller roter jeg ting sammen her nå...?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er flere forvirringer her hos meg.Kikk på denne barndåpen av Anne Dorthe 1822, jeg synes det står enkemand foran far, Hans Andreas Justsen og mor betegnes som pige, om jeg ikke leser helt feil. Se h. s 1. dåpen: LenkeHåper det er flere som kan hjlpe med tolking her?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er tydelig moe rart. Vielsen fant jeg jo i lenke i innlegg 27, men da datteren ble døpt står hun oppført med Uægte, og mor pige??Mystisk.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Dorte ble født 4. januar 1822, mens foreldrene ble viet først 24. september samme år. Det er derfor naturlig at Anne Dorte står som uekte.Det er riktig at det står enkemann foran Hans Andreas Justsens navn, både ved vielsen og ved datteras dåp. Kone Inger Margrete Justsdatter var for øvrig fadder for Anne Dorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var rett nok lyst for foreldrene allerede kort etter pinse i 1821, og det er derfor de er innført under 1821 i vielseslistene, men vielsen foregikk altså - merkelig nok - først vel ett år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, dette blir nok feil Hans Justsen , for denne mannen lever fortsatt i 1825 i Larvik, med hustru Marie og tre barn nevnt her: LenkeYrket var på han matros. ( ikke rart her ble usikkerhet) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg, Kristian. Da er denne mannen som var matros, ute av bildet.Hvem i allverden er da den ukjente smeden ved Værket?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Nå har jeg lest nøye gjennom hele debatten her, og funnet ut følgende:Det er tre Hans Justsen i denne debatten.1. Hans Justsen Steen, født 14 juli 1798 Langestrand, sønn av Just Ottersen Steen og Anne Marie Hansdatter, gift i 1825 med Regine Horn. Han figurerer blant annet i innlegg 8,9,10,15. han er vi ikke interessert i.2. Hans Andreas Justsen, født 10. januar 1789 i Larvik, sønn av Just Hansen og Anne Kristine Børresdatter, bror av Malene og Inger Margrethe Justsdatter, sønnesønn av Hans Andresen ved den gamle Hammer. Andre gang gift med Marie Jacobsdatter, far til Just, Johan Martin og Anne Dorthe. Han finnes i innlegg 18, 21 23 27, 33, 35 og 36. Han er vi heller ikke interessert i.3. Hans Justsen, født 18 februar 1797 i Langestrand, sønn av Just Paulsen og Johanne Hansdatter. Lenke Han har vi ikke sett noe til siden innlegg 1-6. Og dette er den mannen Merete var interessert i i utgangspunktet :-). Lang omvei...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Just Paulsen var Smedmestersvenn ved Hagenes Hammer under Mester Bertel Ottersen (også sønn av Otter Danielsen slik som Just Ottersen Steen). Her er familien i 1801 i Hedrum: Lenke.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott Kristinn, dette var en bra oversikt i varmen!På Dis-treff var det noen som hadde levert noen data om Just Paulsen og hustru Johanne. Men ingen hadde med alle de nevnte barna.En opplysnte at ekteparet hadde fått en datter Johanne Cathrine Justsdatter i 1805 også.Just Paulsen skulle være sønn av Paul Abrahamsen og Marte Jansdatter Schøller i Hedrum.( i følge flere kilder)Mulig det finnes opplysninger i Hedrumskifter om denne familien.Bra jobbet i varmen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da kan det hende det er denne Just Polsen som døpes i Hedrum her? LenkeKan hende Hedrumbøkene kan gi svar på en del av denne slekta?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er vielsen mellom Poul Abrahamsen og Marte Jansdatter i 1760 Hedrum. Paret ser ut til å få en rekke barn i Hedrum mellom 1760 og 1777. ( det er så langt kirkebøkene er digitalisert her)LenkeHåper noen med Hedrumbøkene hjemme kan fortelle mer om den slekta. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Just Poulsen var nevnt d. 1806 i Hedrum i kilder på Dis-treff.Da håper jeg dette er rette forfader til Hans Justsen som det spørres etter.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Vet ikke om dette er til noen hjelp, men her er noe mer på denne familien.( alt fra Hedrum bygdebok)mvh Ragnar Halvorsen

bilete4988.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Begynnelsen på avsnittet (47) var ikke kommet med, så jeg legger det inn her:mvhRagnar Halvorsen

bilete4989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Tar jeg utgangspunkt i Marthe Jansdatter Schøllers giftemål i 1760 og det som Lorens Berg skriver i bygdeboka (innlegg 46) om at hun var 70 år ved sin død i 1815. Hun er da født i 1745. Dvs. at hun er 15 år ved giftet i 1760. Er det mulig?? Er bygdeboka unøyaktig?? Ellers ser jeg på trolovede og vitner ved vielsen i 1760 at Marthe eller Paul mest sannsynlig er av smed-slekt fra Hedrum. Tore Danielsen og Hans Thomesen mener jeg ganske bestemt er av smed-slekt.Måtte bare forvirre litt mer.....Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja, det er ikke lett å holde hodet kaldt i denne varmen.Ikke rart om vi strever med å finne ut av dette.Det ser ut til at mange har oppgitt de samme fødselsår som i Hedrumboka, av det som finnes på Dis-treff.Barndåpene som kan sjekkes i Hedrum og vielsen ser ut til å passe bra, men fødselsåret til Marte Jansdatter vet jeg ikke om noen har funnet i kilder?Jan Justsen Schøller skulle etter opplysninger være f. 1692 og d. 1745 ( altså samme år hvor datter Marte ble født?Mor til Marte er oppgitt til Gunhild Ivarsdatter Nomme f. 1693 Andebu, d. 1771 Hedrum. fra kilder DIS-treff.Finnes det skifter etter disse som nevner barnas alder tro?Vel var brudene ofte unge , men man lurer jo litt her?Flott at så mange tar seg tid til å løse dette i varmen.Ha en fortsatt god kveld mot en ny tropenatt.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.