Gå til innhold
Arkivverket

[#60065] Konfirmerte i Domkirken Stavanger 1783-1815 ?


Gjest Erling S.Kielland
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling S.Kielland

Jeg leter etter to tippoldeforeldre som må være konfirmert ca 1803 i Stavanger Domkirke. Men for dette tidspunktet finner jeg bare oversikter med fødte og begravede i kirkebøkene. Er konfirmasjonsoversiktene tapt, og dermed ikke innscannet ?esk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Kanhende noen fra arkivverket har en formening om årsakene til slike 'rare huller' i kirkebøkene. Konfirmasjonsoversikter for Domkirken i Stavanger foreligger både før og etter ovennevnte tidsrom.Erling S.Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kirkebokskjemaet, med egen avdeling for konfirmerte, kom som kjent ikke før 1812, og før det var det mye variasjon i kirkebokføringa. Jeg har sett flere kirkebøker der konfirmerte mangler i tida før skjemaet ble innført, så mitt tips er at det enten ikke ble ført konfirmantlister eller, kanskje mer trolig, presten noterte konfirmantene i ei annen, nå tapt bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I kirkebøkene for Kongsberg er det ikke ført konfirmanter før omkring 1819. Alle konfirmanter før dette, er ført i kommunikantprotokollene. Kanskje dette er tilfelle også for Stavanger?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.